/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Overgangsalder
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 2568 gange
400 point
Dato : 31-03-08 17:06

Hvis man ikke tryg ved hormon kure hvad er så alternativerne hvis man gerne vil have nedsat specielt humørsvingningerne i overgangsalderen.

Og nej ikke spørg lægen han sværger til Hormoner og ikke andet

Accepteret svar
Fra : Olesen-50

Modtaget 410 point
Dato : 31-03-08 17:16
Kommentar
Fra : clou

Dato : 31-03-08 17:30

Jeg har selv gavn af at gå til Zoneterapi - et råd jeg fik fra en veninde, jeg synes det virker godt på mig - det siger min mand i alt fald

Clou

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-03-08 17:48

Øøøøhøøø... Er det MANDENS overgangsalder, Thomas Haugaard??

Eller spørger du om, hvad DU kan gøre for din kone/kæreste/samlever fordi du mener hun er ved at komme i overgangsalderen?

Humørsvingninger er ikke noget, der specielt skal "nedsættes".. Det er kvindens privilegie at at være følelsesmæssig labil på visse tidspunkter af livet.
Det allerbedste er, hvis hun lærer at bruge det positivt. Så kan hun måske få ændret på forhold i sit liv, som ellers ville slå hende ihjel..

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 31-03-08 18:16

akkupunktur

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 31-03-08 18:38

Først og fremmest er det vigtigt at huske på, overgangsalderen er en helt naturlig livsproces for alle kvinder. Det er ikke en sygelig tilstand - men som ordet siger - en overgang! En overgang til en ny tid, med nye muligheder, hvis man er åben for det.
Selvfølgelig er der kvinder, som har meget voldsomme gener Her syntes jeg, man må opveje fordele og ulemper ved hormonbehandling.

Er generne ikke megastore, kan f.eks. Femal, hjælpe meget. Det er et produkt baseret på pollen. Jeg kender flere, som har haft stor gavn af det

Denne side er fyldt med, syntes jeg, rigtig mange gode råd. Bl.a at det er vigtigt, at spise kalk, for at undgå knogleskørhed. F.eks Calcium+D. Både Femal og Calcium+D kan købes hos Matas.

http://www.urteskolen.com/show.php?oid=6&unid=&element=141&show=106

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-04-08 18:09

Det er specielt "humørsvingningerne" Thomas Haugaard gerne vil have nedsat...

Jeg vil foreslå nogle beroligende piller............. til dig, Thomas...

Kommentar
Fra : sansemotorik

Dato : 01-04-08 20:11

Jeg kan anbefale dig at læse bogen "guide til detoxkost- mad der glæder din krop", hvor der står nærmere beskrevet, hvad du positivt kan få ud af at slippe med giftstoffer i din krop, som er med til at skabe ubalancer i din trivsel. Herunder overgangsalder, som kan mindskes med rette kost og vigtige vitaminer.

Husk frisk luft, proteiner og berøring hver dag. Nyd øjeblikket, det varme kram og naturens mirakler. Store som små....

Held og lykke. Du vil ikke fortryde....

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-04-08 20:24

Hej
De nævnte naturprodukter kan hjælpe - er der ikke også et der hedder "Veronica" ?

Hm..... Da jeg var ung, besluttede jeg mig til at overgangsalderen ikke skulle være et problem, som jeg så den var for alle "tanter" i vores familie. De brugte den som en slags "HELLE" til mange ting. Det var som om det var underforstået, at var man i overgangsalderen skulle hele familien rette sig efter det. Nej- fandme nej....... Det er som de andre kvinder herinde skriver en naturlig proces og min læge (kvinde) ville absolut ikke give hormoner. Prøv at lade være med at fokusere på det, lad være med at snakke meget om det. Tag et bad når du sveder, ha' en anden dyne og T-shirt parat om natten - og lad familien mærke så lidt til det som muligt. Jeg tror at mange gener forværres ved at være i fokus.

Jeg tror desværre at der er går "Maude" i det for mange kvinder.
Mange hilsner - og vær glad for nye tider
Ingelein

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-04-08 21:23

....det er altså MANDEN, der stiller spørgsmålet... Og IKKE om alle de mange ulidelige symptomer...
KUN om det, der generer HAM... "humørsvingninger".......

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-04-08 21:35

Hej Birgitta
Tja, det må være fordi han ikke kender begrebet "ignorer".
Jeg er sikker på at min gemal slet ikke kan huske en dyt om den periode i mit/vores liv.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-04-08 21:42

Han KUNNE tage noget beroligende..... Uden at blande konen ind i det...

Måske har hun endelig mulighed for at komme ud med noget, der har plaget hende længe.
Han kunne osse LYTTE..

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-04-08 21:51

@Birgitta ja manden spørger men det gør han fordi han føler med sin kone der har det skidt, jeg opfatter dine indlæg som dumme og ufølsomme.

@Ingelein ja det er jo fint at man beslutter sig for ikke at lade sig påvirke men nu er det jo sådan at overgangsalder og gener i forbindelse med denne er noget højest individuelt og lige meget hvor mange "fornuftige" beslutninger man har taget for mange år siden så kan ens livssituation jo have ændret sig drastisk således at man måske ikke har så mange psykiske ressourcer at stå i mod med.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-04-08 22:21

Jeg kan godt forstå, hvis du syntes, at VORES svar ikke lever helt op til det du forventede. Men med de få oplysninger du gav,er der jo ikke mulighed for at gå nærmere ind i problematikken. Jeg kan høre, at du er bekymret, og at fruen har det dårligt.

Hvad siger din kone selv?

Jeg kunne sagtens henvise dig til rigtig mange sider på nettet, men det er vist ikke behovet?
Citat
Og nej ikke spørg lægen han sværger til Hormoner

Jamen, hvis I ikke har tillid til jeres læge, er der jo heldigvis mulighed for at skifte til en anden. Derudover må man altså godt selv stille krav/bede om en henvisning til speciallæge, f.eks. gynækolog eller ??

Det lyder for mig som om, der er brug for lidt mere hjælp, end du nok kan forvente at få her.

Jeg ønsker det bedste for din kone og dig.

Hilsen HelleBirgitte

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-04-08 11:16

Lægen har ret.
Hormoner er den eneste måde at fjerne symptomerne på.

Alt det andet mere eller mindre håbløse, som er nævnt her, handler blot om at dæmpe , den værste virkning og aflede opmærksomheden til noget andet.

For manden er skilsmisse også en mulighed. den er ligeså rimelig som nogle af de andretossede råd ovenfor. Den værste er den medx at manden skulle tage noget beroligende.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 02-04-08 11:23

En gang til for Transor, trorede ellers det var skrevet tydeligt nok det handler ikke om at fjerne symptomerne det handler om at dæmpe nogle få af dem.

Og Transor det er mange år siden at læger var guder

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-04-08 12:38

Thomas, jeg reagerer på, at du søger behandling for ET symptom som KAN være relateret til overgangsalderen. Men KUN det ene symptom, som MANDEN synes er et problem.

Hvis der var tale om en KVINDES behov for lindring, så ville jeg nok forvente en brede vifte af gener. At tage hormoner bare fordi éns mand synes, man er uligevægtig, DET er nok liiige i overkanten.

Hvis du synes, at mine svar er dumme og ufølsomme, så er det måske fordi dit spørgsmål om din kones overgangsalder på mig virker --om ikke dumt og ufølsomt, så i hvert fald noget "unuanceret".

Som man spørger får man svar.

Hvis din kone ikke har andre symptomer end uligevægtighed, så skal hun IKKE tage hormoner.

I stedet kunne du prøve at LYTTE og prøve at være der for hende. I det hele taget prøv at være sød ved hende. .............Hvis hun er uligevægtig udelukkende på grund af overgangsalderen så kan hun jo ikke gøre for det. Så har hun brug for at du er sød ved hende, til det går over igen.
-----Hvis det IKKE udelukkende er på grund af overgangsalderen, så kan du (måske) redde jeres forhold ved at ændre DIN adfærd.

Citat
En gang til for Transor, trorede ellers det var skrevet tydeligt nok det handler ikke om at fjerne symptomerne det handler om at dæmpe nogle få af dem.

Og Transor det er mange år siden at læger var guder

Thomas, man kan ikke sådan designe sin kvinde efter egne behov. Hvis din partner har så store problemer med humørsvingninger så det er ulideligt for HENDE, så har hun garanteret også andre ulidelige symptomer? Hvorfor skal hun kun have dæmpet sin uligevægtighed? Jeg husker flere symptomer, der var langt værre end den "uligevægtighed" der faktisk kunne føles som en lettelse og en sikkerhedsventil.

Beklager! jeg har ikke nogen forståelse for, at lige netop humørsvingninger skulle være det værste ved overgangsalderen. Det er muligvis det værste for OMGIVELSERNE.. Men hvis kvinden vitterlig er så opofrende, at hun giver udtryk for at det allermest ulidelige for hende er at hun er til gene for omgivelserne, -----så er det altså på høje tid, at "omgivelserne" viser hende lidt omsorg og påskønnelse.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-04-08 16:09

Thomas
Det handler meget om indstilling til livet.
Hvis man har en positiv indstilling så er det selvfølgeligt trist at få grove hedeture, men et godt grin hjælper på det. Det er surt med humørsvingninger, men det får mange jo ved hver eneste menstruation og det lever vi jo med.
Overgangsalderen er er overgang og det gælder om at glæde sig til at det er overstået, glæde sig til aldrig at have menses igen, glæder sig over foråret og glæder sig til alle de ting som livet fremover vil bringe.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 02-04-08 16:33

Tak for svaret Olesen-50. Du forsøgte i det mindste at besvare spørgsmålet og endda uden at fordømme og moralisere eller bare agere bedrevidende. Tak for det.

Grunden til at spørgsmålet kom op i dette forum var at min kone synes at det var temmeligt ufrugtbart at snakke med hendes kvindlige bekendte om emnet for enten byggede de deres viden på fordomme eller også havde de ingen eller ringe forståelse for at overgangsalderen er noget rimeligt individuelt.

Efter at have set svarene i dette forum kan jeg godt forstå hun havde den oplevelse.

Mage til samling intolerante bedrevidende totalt blottet for empati samling kvinder har jeg dog sjældent set. Er det et engangs tilfælde eller er i (med nogle få undtagelser) altid så intolerante overfor jeres eget køn og ikke mindst så mistænkliggørende.

VH

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-04-08 16:42

Ja med den attitude kan jeg da godt forstå at din kone har problemer

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-04-08 16:49

Jaha!

Læs dog mine svar igen, Thomas. Du behøver ikke at kommentere igen... Bare du tager en lillebitte smule til dig...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-04-08 17:16

Citat
Jeg ønsker det bedste for din kone og dig.

Hilsen HelleBirgitte