/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
miniature Shetlandspony?
Fra : prinsessemulle
Vist : 1078 gange
22 point
Dato : 28-03-08 12:16

Jeg har lige set en totalt sød hest, og den var fuldt udvokset, men mindre end en shetlandspony?
Jeg ved der er en race der hedder fallabello eller sådan, men den var lidt større.
Jeg er selv tosset med shetlandsponyer, men hvis de kunne fås minder ville de være farvoritter.!
Ved I om der findes minature sehtlandsponyer?
Og hvad koster de så?
Og har de behov for at være sammen med andre heste?
Eller har I et link til dem?
mvh. prinsessemulle

Accepteret svar
Fra : jannie73

Modtaget 32 point
Dato : 28-03-08 12:34

Hej.

Der findes både fallabella og miniatur som begge er mindre end shetlandsponyer.
Se evt her http://www.dmhf.dk/ som er miniatur foreningens hjemmeside,

og her kan du læse lidt om falabella, http://www.alttilhest.dk/ponyrace-falabella-a36.html
du skal bare rulle lidt ned ad siden.

Håber det kan hjælpe dig.

venligst jannie

Kommentar
Fra : prinsessemulle

Dato : 28-03-08 12:39

Det kan du.!
Ved du om der er "avlere" i Danmark af denne "miniaturepony"?
& I så fald prisen?
1.000 Tak!

Kommentar
Fra : jannie73

Dato : 28-03-08 12:40

Glemte lige at skrive..

De har som alle andre heste brug for en flok, de er jo flokdyr selv om de er små
Hvad pris angår så har jeg lige set et føl til 5000 kr.

Men udover det ved jeg det ikke.

Venligst jannie

Kommentar
Fra : jannie73

Dato : 28-03-08 12:43

ja de avler falabella på http://www.pintohorse.dk/dk5.htm
og miniatur her bla. http://www.hovvejensminatureheste.dk/ og her http://www.miniatureheste.dk/
og har lige set nogle til 8000 og 25000 kr.

Venligst jannie

Kommentar
Fra : prinsessemulle

Dato : 28-03-08 12:45

Tak.!
Det er jo en "billig" hest.?
Jeg var lige parat til at gi' 10.000kr. eller sådan.
Er der så minusser ved den?
Udover at man selvføælgelig ikke kan ride på den.?
Når du siger flokdyr, taler du så om 2 eller 5-6 stks.
med venlig hilsen mulle

Kommentar
Fra : jannie73

Dato : 28-03-08 12:54

Jamen 2 er fint, og 5 er bedre.. altså bare den har andre heste, så er antallet ikke så vigtigt.

Minatur har tendens til tandproblemer, hoppernes cyklus er kortere end ved andre heste, og skal ofte bedækkes oftere for at komme i fol.
Føllene kan være premature,have en blodsygdom der hedder lipomi(fedtet blod), for tidlig moderkageløsning som kan give føllet dummies og barkers, pga iltmangel og hjertefejl.

Så umiddelbart ville jeg ikke avle på dem, men er det en hyggepony, ser jeg ikke noget problem med det.

Venligst jannie

Kommentar
Fra : prinsessemulle

Dato : 28-03-08 13:03

Ja det er en rigtig hyggepony.!
Ved du hvor meget en hest minimum skal have, som græsningsareal.
Eller flere heste selfølgelig.
Jeg er faktisk totalt nybegynder...
Venligst hilsen mulle. og Tak!.

Godkendelse af svar
Fra : prinsessemulle

Dato : 28-03-08 13:22

Tak for svaret jannie73.
Jeg kan virkelig bruge det.!
Du er virkelig hjælpsom..
& Du har hjulpet mig meget.!
Tak! hilsen mulle

Kommentar
Fra : Gismo89

Dato : 08-08-08 19:19

Tommelfingerregel for en "almindelig" størrelse hest er en halv hektar... det er loven i hvert fald... og så stiger det selvfølgelig en halv hektar for hver hest der kommer ind.... men god plads er de fleste hestes favorigt og vi skal næsten også unde dem det...
ud over det skal de nu ifølge den nye lov have frisk vand, adgang til strøgelse og et læskur, hvis de går ude i lang tid... så har du fundet ud af det i hvert fald... men kig den nye hestelov igennem.... den er ret god...