/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ludbehandling x 2 ?
Fra : GIBben
Vist : 4067 gange
100 point
Dato : 26-03-08 20:17

Jeg har købt et sæt spisestuemøbler i fyrretræ som har været ludbehandlet.

Desværre er det ikke gjort ret pænt og der er en del helligdage.

Derfor vil jeg ludbehandle det igen, men da jeg i byggemarkedet ville købe ludbehandling blev jeg præsenteret for faren for at mine møbler kunne blive sorte ?

Er der nogen der kender noget til det, og hvis det er tilfældet at de kan blive sorte, er det så muligt at male dem med hvid maling i stedet for uden det slår ud i nogen grim farve ?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-03-08 20:47

Fyrretræ bliver ikke sort af ludbehandling. Det kan f.eks. eg gøre.
Du skal vaske så meget af den gamle lud du kan f.eks. med eddikesyre.
Det er jo sådan at når man normalt ludbehandler bruger man ludgrunder først, og derefter vasker eller påfører man ludsæbe tre - fire gange med få dages mellemrum og vedligeholder med samme sæbe.
Hvis du kan få affedtet den gamle lud godt nok kan du prøve at grunde igen, ellers prøv at nøjes med at sæbebehandle det. Du kan få ekstra hvid ludsæbe i trip trap.
Hvis du senere vll male hvid skal du igang med en total affedtningsproces igen

Kommentar
Fra : GIBben

Dato : 26-03-08 20:48

Behøver jeg hen og rense af ? Kan jeg ikke nøjes med at vaske med noget trærens og så give det trip trap ?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-03-08 21:03

Jo det kan du vel godt men trærensen skal i så fald være helt væk. Den gamle lud er jo basisk og trærens er syre ligesom eddike. har du syre siddende tilbage er vi jo lige vidt. Men prøv, det skal nok gå.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 26-03-08 22:41

Øhh, er problemer med at noget bliver mørkt/sort/grønt at der findes to typer lud, hårdtræs lud og nåletræslud...

prøv der for altid et sted hvor det ikke kan ses...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-03-08 00:50

Det står på hvilken slags lud det er, men det er da altid en god ide at prøve et sted hvor det ikke ses først.
Det er en meget dårlig ekspedient hvis han har solgt dig det forkerte produkt. I øvrigt er det sjældent man bruger lud til hårdt træ.
Eg giver som sagt ofte problemer men det er garvesyren der giver problemer

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 27-03-08 09:41

Jeg har "lige" brugt nåletræslud på Douglas, og det var både mørkt og grønt... fy for pokker... Hårdtræslud, var meget bederere.. så blev det lyst og smukt...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-03-08 10:35

Dougls er ligesom lærk en hård trætype. ikke godt at lude

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-03-08 10:37

Derfor skal der bruges hårdtræslud til både lærk og douglas selv om det er en nåletræstype. Dårlig sælger du har haft eller også har du ikke fortalt at det var til Douglas.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 27-03-08 13:55

Hmm

I første omgang efter beskrivelserne på Triptrap siden, her bliver Douglas ikke nævnt specifikt, problemet er vel at det både er nåletræ, og "hårdtræ", her kan man jo med god ret sige at "hårdtræ" er et lidt tvetydigt begreb. I anden omgang brugte vi Stark i Horsens, hvor de er meget flinke, og uden konkret viden, og igen var vejledninger / internet sider tvetydige... men vi prøvede i anden omgang på en stump affaldstræ... og det er meget tydeligt at se forskel...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-03-08 17:35

Jeg arbejder selv i et byggemarked og sælger disse varer.
Da det blev populært med terrasser i lærk byggede jeg en og behandlede den efter forskrifterne med nåletræsbehandling gennemsigtig (transparent) .Det holdt et år, så måtte jeg slibe den ned igen og nu har den fået Nyatoh, det anbefales nu af fabrikanterne til lærk og det holder, men det er en anden snak. Lærk og Douglas betragts i dag som hådt træ. Men en fyrretræsstol er ikke.

Kommentar
Fra : RenePro

Dato : 16-06-08 10:33

Ja fyrtræ/nåletræ bliver sort hvis man bruger det lud der er til bøg/løvtræ, og du skal bare slibe det gamle af, og hvis det er rigtig lud og ikke det der hedder ludfave skal du give 2 gange, og husk at slibe/børste det hvide kalk af både efter første og anden gang, og til sidst en hvid ludolie, det bliver rigtig flot, bare du er grundig med at slibe.