/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
råd til køb af hus
Fra : vedik
Vist : 1046 gange
20 point
Dato : 26-03-08 18:11

jeg står og vil købe et lille hus eller en lilli lejlighed.'

prisen ska være max 1,7 mio..

men jeg ved ingenting om at købe hus,

hvor kan man finde huse henne, altså er der en hjemmeside hvor folk har deres huse til salg på..

og så kommer jeg til det økonomiske..

hvor meget ska man mindst tjene efter skat før at man kan have råd til at købe et hus..

kan man ik aftale med banken at man betaler f.eks 4000 tilbage i måneden?

og hvad med varme, el og vand.

hvordan fungere det...

er der nogle der har nogle gode råd til hva jeg ska tænke over ved køb af hus

håber på seriøse svar

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-08 18:33

Citat
håber på seriøse svar

Det er ikke let med så USERIØST et spørgsmål....

ALLE ejendomsmæglere har hjemmesider.
ALLE banker står til rådighed med hjælp

Så start der hvor det er nemmest for dig....

Kommentar
Fra : vedik

Dato : 26-03-08 18:35

ja men hvor finder jeg disse hjemme sider

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-03-08 18:38

Der er mnage sider du kan finde boliger på

http://www.boligsiden.dk/ er ejendomshandlernes side
boliga.dk og keybo.dk er andre sider, hvor du også kan finde en masse statistik, følge prisudviklingen på den enekelte bolig osv.

Du skal have købet finansieret, typisk i en kreditforening, der vil finanisiere op til 80 % af prisen, de 20 % skal du enten selv have, eller låne i bank eller kreditforening, dog til højere rente end de første 80%

Men såvel bank som kreditforening skal jo først godkende dig som låner, og de kræver en masse oplysninger om dine indtægter, skatteoplysninger osv., og hvis de ikke godkender dig kan du glemme det hele. Og i den proces forholder de sig meget til, om de tror på at din økonomi kan bære betalingen af lån og andre udgifter til boligen, samt stadig har råd til at leve.

De fleste starter derfor med at tale med deres egen bank, der typisk samarbejder meget tæt med en kreditforening. Hvis du bliver godkendt får du et lånebevis el. lign., så du ved hvor dyrt en bolig du kan købe

God fornøjelse, tidspunktet er nok ikke det værste

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-03-08 18:38

Det er ejheller normalt at lade banken finiansere, det er alt for dyrt. Men brug dem endelig som konsulenter. Begynd med at tale med din bank om hvad du vil kunne bebo, de kender din økonomi.
Og så går resten af sig selv, du får garanteret den bedste rådgivning til at starte med der.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-03-08 18:41

Citat
prisen ska være max 1,7 mio..

Hvis du alene vil købe et hus til den pris, skal du have en særdeles god løn minimum ½ million

Bare bruttohuslejen på et hus til den pris er på 10-12000 pr måned, så kommer lys, varme, vand, forsikringer, renovation, o.s.v. oveni...

Hvad du elelrs skal tænke på.......gå i din bank og snak med en rådgiver, de kan svare dig på de ting og hjælpe med et budget der fortæller om du har råd til at købe noget.

Kommentar
Fra : vedik

Dato : 26-03-08 18:46

hmmm..

10-12000 pr måned for bruttohusleje..

jeg køber jo huset..

og betaler pengene tilbage til banken

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-03-08 18:51

hvis du starter med at spørge din bank, om din indkomst er stor nok til at du kan købe hus er du et godt stykke på vej. når banken har givet grønt lys, går du ind på boligsiden og finder det hus du gerne vil have, og så tager du kontakt til den ejendomsmægler der har det til salg. resten kommer helt af sig selv. det behøver du ikke spekulere på. det er det mægleren får sit salær for.
men snak med banken inden du begynder at kigge. hvis banken siger nej bliver du bare skuffet og så er det træls at have fundet stedet og så bare må se en anden løbe med det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-03-08 19:03

Vand, varme og elforbrug har mægleren også styr på da det jo er en væsentlig udgift.
Det meste af landet er efterhånden velisoleret, men der er stadig steder hvor gråspurvene hygger sig ved vinduer og døre mens man selv hundefryser.

Ved lejlighedskøb skal Du lige se ejendommens tilstand, selv om lejligheden er moderne og energirigtig kan en foranstående renovering af hele taget godt trække tænder ud på de enkelte alt efter fordelingsprocenten.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-08 19:50

Inden du begraver dig for dybt i huskøk - så fortæl lige HVAD du tjener BRUTTO - samt dine nuværende evt. lån....

Så kan vi nok fortælle dig om du blot skal "drømme" eller snakke med banken

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-08 21:09

En lidt løs rettesnor - MAX huspris = 4 x årsløn (husstand)

Kommentar
Fra : vedik

Dato : 26-03-08 21:42

jeg tjener ca 10.000 efter skat

Kommentar
Fra : vedik

Dato : 26-03-08 21:43

hvad vil være smartets for en ung en som mig at købe..

hus eller lejlighed

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-08 22:06

At spare sammen....

Du "kan" være heldig at finde en ejerlejlighed laaaaangt ude på landet der er til at betale med den løn....

Men du bliver næppe godkendt af bank eller kreditforening med mindre du har "andre" midler til rådighed....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-03-08 22:07

Bo hos dine forældre indtil du har opsparet 100000.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-03-08 00:56

Hus eller lejlighed ?

Den største forskel ligger i at i et hus har man en have at passe hvad der kræver tid og interesse.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-03-08 10:06

Citat
jeg tjener ca 10.000 efter skat

Det kan du altså ikke købe hus for¨m uanset hvor gerne du vil.

Citat
10-12000 pr måned for bruttohusleje..

jeg køber jo huset..

og betaler pengene tilbage til banken

ja, og det beløb er det der skal afdrages hver måned, og så kommer alle de øvrige udgifter oveni.

Til eksempel:

Mit hus er næsten betalt, der er ikke meget gæld, så min bruttohusleje er ca 2500/måned......men for at der er penge til alle udgifter, lys, varme o.s.v. skal der altså bruges 11000 hver måned...og derudover kommer penge til tøj, mad, brændstof til bilen o.s.v.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 30-03-08 01:02

Alle boliger til salg i DK:
www.boliga.dk

Få salgsopstilling via ejendomsmæglerens hjemmeside - se hvad der er af årlige omkostninger ved at eje huset eller lejligheden. Se om der er oplyst varmeforbrug i energimærket.
En lille grov tommelfingerregel er at det koster 5000kr månedligt at låne en million.

Et meget hurtigt regnestykke vil vise at du kan se efter en lejlighed der koster ca 500 000,- men snak med en bankrådgiver om din situation. Ligemeget om du låner pengene hos vedkommende eller ej, vil du få et overblik over situationen.
En lejlighed har som regel færre faste udgifter i form af fx ejendomsskatter end et hus, hvilket bevirker at du kan betale mere for en lejlighed, end for et hus. Det er nødvendigt at have en udbetaling, med mindre man har så høj en indkomst at denne også kan financieres.