/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Problemer med router
Fra : unforgiven2
Vist : 437 gange
240 point
Dato : 26-03-08 10:31

Hej allesammen, jeg har et problem, det er min router tror jeg, når jeg sætter flere til end 2 så står der begrænset eller ingen forbindelse ved de andre jeg sætter til. eller det tror jeg, min far har købt den her nye computer som siger det ved ham, jeg kan godt selv komme på via min pc. men det kan han ikke. nogen der ved hva jeg skal gøre for han kan komme på også samtidligt med mig??

på forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : zith

Dato : 26-03-08 10:49

det lyder til der kan være 3 ting...

den ene er at internet stikket sidder i en lan port og ikke i WAN/internet porten.

Den anden er at routeren er ved at være for gammel og ikke rigtig kan finde ud af det mere.

Eller hvis i bruger det er pjat ethernet over power eller hvad det nu hedder det man får net gennem strøm og i har en sender og 2 modtagere det virker heller ikke optimalt.

ellers prøv at sætte en statisk ip til den ene pc og se om den anden får en

Kommentar
Fra : zith

Dato : 26-03-08 10:50

hvad sker der hvis i slukker begge pc'er og din far tænder hans først og du tænder din efter hans er startet op og det hele??

Kommentar
Fra : unforgiven2

Dato : 26-03-08 11:00

hvis man gør som Zith siger... så siger min begrænset eller ingen forbindelse.

Kommentar
Fra : zith

Dato : 26-03-08 11:03

jeps...

hvis i så prøver at se hvilken ip adr. i har fået hvis den hedder noget med 80.x.x.x noget så er det fordi at den ip i får kommer direkte fra tdc eller hvem i nu har. og så er det routeren i skal kigge på.

Tjek kablet om det sidder i den rigtige port ved routeren. hvis den gør det så kan det måske hjælpe hvis i reset'er routeren og starter forfra med at sætte den op hvis det nu er en trådløs router som skal have noget kode på eller lign

Kommentar
Fra : unforgiven2

Dato : 26-03-08 14:52

Øhm jeps nu ændre sagen sig fuldstændig fordi ja kiggede ordenlig efter nu og ser nu det er en switch vi har, og det vi havde før var en wireless router men det er den nye her ikke, (den gamle virkede) øhm andre det meget at det er en switch?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-03-08 17:12

Ja det ændre det hele, da IP adresser i så fald tildeles af din udbyder, og de begrænser normalt til 1 og så kan man få flere hvis man betaler for det...
Hvis du sætter en router på kan du nøjes med en IP adresse...
Gundet i at Routern så selv tildeler under adresser til denne ene..
vh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-03-08 17:15

Det er heller ikke sikkert at din udbyder vil tildele dig mere end 2 Ip adresser.

Problemet er løser sig hvis du sætter en router på i stedet for din switch-
vh ben

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-03-08 17:41

Er du helt sikker på det er en router du bruger???
Det lyder nærmest som om det er en switch, og at du har en forbindelse med 2 dynamiske IP-adresser.

Kommentar
Fra : zith

Dato : 26-03-08 19:03

du skal bare have fat i en router hvis i vil begge på ellers skal du have fat i tdc og sige du skal bruge 2 ip adr. men så har du problemet hvis i får en pc mere på.

så tag og køb en router det ville være det smartest.

og hvis det er en trådløs i skal have anbefaler jeg klart D-link

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-03-08 19:52

Jamen dog. Du erkender det er en switch. Gem den til du har behov for flere porte, end der er i en almindelig router.
Switchen vil så virke som en "forgrener stikdåse" som styres af routeren. Det kan den uden problemer.
Jeg har selv en 4 port og en 16 ports switch koblet på min router. Det køre bare smertefrit.

Kommentar
Fra : unforgiven2

Dato : 31-03-08 21:09

jeps sådan der. tak for hjælpen router har jeg så nu.. wireless router halløj... der er bare et problem med den... Hvis man Uploader, downloader og ser videoer på net, går nettet ned pga Routeren, og så skal man reset den, mega provo. Er der en måde at få den til at stoppe med det? det er som om der er en slags firewall der bare lukker det hele ned.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 31-03-08 21:54

måske - skriv i start- Kør cmd
i konmando progt ipconfig
her finder du Standardgateway adressen skriv den i din webbrowser der hvor du f.eks skriver www.kandu.dk og se om du kan ændre firewall slå fra evt andet....se manuellen til router kan du ikke finde den kan du skrive hvilken det og søge på google.dk omden manuel...

Kommentar
Fra : zith

Dato : 01-04-08 08:05

er det en gammel router du har fundet?

Eller en ny du har købt?

Hvad er det for en router?

Når det nu sker igen og du går din på din router kan du så pinge fra den ud på nettet (google.dk f.eks.)

Har i en statisk ip eller får i en tildelt fra tdc?

prøv at kontakte tdc og se de skal tjekke jeres linie.

Går den af ved både det trådløse og kabel??

Det kan være hvis routeren den er ved at være af ældre dato at den begynder at få problemer

Kommentar
Fra : unforgiven2

Dato : 01-04-08 21:43

Jeps prøvede det der Cmd.. noget derr... men det kom man sku ikke langt med den sagde bare "Cmd er ikke et gyldigt win32-program"

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-04-08 22:29

Prøv en af disse to gatway's adresser, som er de mest brugte til husmandsroutere:
http://192.168.0.1 eller http://192.168.1.1
Du skulle så få en boks frem, hvor du indtaster brugernavn og password til din router.
Der findes dog også andre IP-adresser for gatways, men prøv først disse!

Kommentar
Fra : zith

Dato : 02-04-08 08:37

du tror ikke der er noget galt med din pc måske?? siden den siger det med at cmd ikke er et gyldigt win 32 program?

men kan din far komme på nettet?

Hvor gammel er routeren?

Kommentar
Fra : unforgiven2

Dato : 03-04-08 16:13

routeren er lidt over 1år gammel. så vidt jeg ved. ved ikke med min pc :P

Hvordan ved jeg hva bruger navn og password til min router er?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-04-08 21:07

Hvis du ikke selv har ændret det i routeren, så vil det (skulle) fremgå af bruger manualen til produktet.

Kommentar
Fra : zith

Dato : 04-04-08 08:14

hvad er det for en router du har hvilket mærke?

Kommentar
Fra : unforgiven2

Dato : 04-04-08 16:20

Hey det er en Model DI-624 D-link. Hmm kan ikke rigtigt finde manualen på nettet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-04-08 22:19

IP adresse adgangen til D-Link er http://192.168.0.1

Kommentar
Fra : zith

Dato : 05-04-08 14:33

okey det er et fint mærke men de har engang imellem nogle problemer.

Men du går som sagt ind på 192.168.0.1 via en webbrowser og så skriver du admin i brugernavn og ingenting i password altså blank

så får du fat i menuen så kan du gå ind i tools øverst og vælg misc så kan du pinge fra den så prøv at ping google derfra og se om den bliver succeded hvis ikke så går du ind i status og ser om den har fået en ip adr. fra tdc under WAN.

Hvis den ikke har fået en ip så prøv at tag selve net stikket ud af routeren og sæt det i din pc og se om du får en.

Hvis den kan pinge så se om du kan gå på nettet og prøv det samme igen når den ikke kan.

Kommentar
Fra : unforgiven2

Dato : 07-04-08 12:37

Den kan godt pinge lige nu så venter jeg lige til nettet går og så prøver jeg tak til jer begge 2. Ved ikke hvem af jer man skal give de Points her inde på kandu.dk til. altså jeg er personligt ligeglad men det må i om

Kommentar
Fra : unforgiven2

Dato : 08-04-08 20:17

kan ikke logge ind på min router når nettet går ned.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-04-08 22:29

Du vil normalt altid kunne logge ind på routeren, uanset om der er forbindelse til omverdenen.
Hvis du ikke kan det, så er det en lokal fejl i dit eget netværk.
Normalt vil du kun kunne få adgang til routerens menu via LAN; ikke WLAN. Det er en sikkerhed i de fleste routere, at uvedkommende ikke kan gå ind og lave KUK i din opsætning.
Så hvis det er din trådløse forbindelse der ryger sig en tur, så er fejlen enten i routeren, eller i den trådløse PC.

Kommentar
Fra : zith

Dato : 09-04-08 08:13

har svaret på dit indlæg

Kommentar
Fra : unforgiven2

Dato : 09-04-08 18:02

hmm har set der står et sted "reset Dl-(nummer)" noget, reset den så hele lortet og hvor lang tid tager det?

Kommentar
Fra : zith

Dato : 10-04-08 07:58

Hvis du reset'er så genstarter du routeren og sætter den tilbage til default altså sletter alle de indstillinger du har taget stilling til.

Men hvis du ikke har gjort noget i din router så sker der faktisk ikke andet at den lige får en frisk start.

Hvis routeren er lidt over 1 år gammel er der jo stadig garanti på den og hvis den bliver ved med det pjat så tag og få den byttet, evt. til noget bedre en DIR-635 f.eks. men ellers bare en magen til.

Kommentar
Fra : unforgiven2

Dato : 11-04-08 16:11

Tror sku ikke jeg har bon til den :P :P

Kommentar
Fra : hansiiii

Dato : 28-04-08 09:26

hvordan går det med den??