/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Disk boot failure
Fra : urlichhans
Vist : 1049 gange
20 point
Dato : 26-03-08 01:06

Hej
Kan ikke starte Windows, da der kommer fejlen " Disk boot failure, insert system disk and press enter". Bruger Vista og S-ATA disk på 250 gb.
I Bios er selve disken registreret.
Er disken ødelagt, eller...?
Tak for hjælp!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : leob

Dato : 26-03-08 01:12

har du en glemt diskette siddende i maskinen?
leob

Kommentar
Fra : urlichhans

Dato : 26-03-08 01:23

Nej.
Når jeg sætter instalations CD, Windows starter med at køre filer, men når maskinen skal starte op, kommer fejlen med mange tal/ Stop Fejl, altså Blå Skærm, eller hvad det hedder.

Hvis jeg prøver at startefra harddisken kommer fejlen "Err2err3 og efter Enter kommer den fejl med "Boot.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 26-03-08 01:34

Prøv at google med " Disk boot failure, insert system disk and press enter". (husk ")
Der er flere svar. Prøv pm et af dem virker hos dig
Nu vil jeg
leob

Kommentar
Fra : urlichhans

Dato : 26-03-08 01:40

Tak og god nat!!!!!!!!

Accepteret svar
Fra : leob

Modtaget 20 point
Dato : 26-03-08 08:11

God morgen
Lidt baggrund: Mange gange er BIOS indstillet sådan,

at det første der sker ved start er, at der ledes efter en diskette med startoplysninger (f.eks. en resquediskette). Findes den fortsætter startproceduren. Er der en anden slags diskette isat får du det fejlvindue du nævner. Er der ingen diskette gås der videre.
Gås der videre ledes efter en CD/DVD på samme måde og med samme tre muligheder.
Hvis der heller er en CD/DVD går der endelig videre til harddisken. Her er der kun to muligheder. Enten findes startoplysningerne eller ikke. I sidste tilfælde får du det fejlvindue du nævner.

Med andre ord:
Hvis der er en diskette eller en CD/DVD isat under opstart, skal de indeholde startoplysningerne.
Hvis der ikke i nogen af de tre steder findes sådanne oplysninger har du fejlen.

Næste forsøg er, at lukke maskinen og starte igen, denne gang med XP installationsdisketten isat, idet den indeholder startoplysninger. Under opstarten skal du vistnok bekræfte, at du ønsker at starte fra CD/DVD. Hvis det lykkes har du mulighed at reparere din harddisk.

Ellers har du efter mening kun mulighed for at oprette dem igen ved at installere XP igen.
Det kan ske på to måder
ved at installere uden formatering (hvor du mister alt på harddisken)
eller
ved at installere efter en formatering.
.
Læs meget mere grundigt herom med billeder på
http://www.helgec.dk/start_xp_fra_diskette.html
http://www.helgec.dk/bsod.html
http://www.helgec.dk/ntldr.html
http://www.helgec.dk/bootkonsol.html
http://www.helgec.dk/xp-install.html
http://www.helgec.dk/xp-repair.html

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-03-08 08:23

Jeg tror det er fordi vista ikke har SATA driver til
netop din sata controller,find den på din bundkortdriver cd,vis der er en vista driver på den(gamle drivere)ellers gå ind på bundkorts producentens side og se om der er en vista
redy sata driver derinde og læg den på en diskette/usb drive(vis usb boot er understøttet) og
installer den under vista installationen.

Kommentar
Fra : urlichhans

Dato : 26-03-08 12:33

Mange tak for hjælp!!!!!!
Nu lykkedes det til mig til at geninstallere Vista. Har brugt meget tid på det( har stadigvæk hovedpine) og har læst det hele fra Leob.
Så fik jeg en ide at formatere disk med Linux Live CD og efter det kunne jeg installere Vista. Det var vist corrupt boot fil eller det kan godt være, at der var boot virus, hvis sådan en findes findes.
I hvert fald, mange tak for hjælp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Godkendelse af svar
Fra : urlichhans

Dato : 26-03-08 12:34

Tak for svaret leob.