/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
orkidé, hvordan gør jeg?
Fra : craca
Vist : 1435 gange
50 point
Dato : 25-02-03 16:19

Jeg fik en orkide i sommers, den er stor og fin, men har ikke blomstret siden.
Den har skudt en knop eller to cirka hveranden uge, men knoppen når lige præcis ikke at åbne sig til blomst før den bliver gul, visner og falder af.
Hvad gør jeg galt?
Den har 6-7 store flotte blade, 2 stilke opad (dem der var blomster på i sommers) og en der vokser henad + luftrødder og står i en slags tør bark. Den bliver sprayet med vand ca to gange om ugen på bladene og luftrødderne, og får en smule vand i barken en gang om ugen.
Den har ikke fået gødning mens jeg har haft den, men det skal den måske have? Hvilken slags i så fald? Den står meget lyst men ikke i direkte sollys.

Accepteret svar
Fra : wolffi

Modtaget 60 point
Dato : 25-02-03 16:29

Hej Craca,

Ved du hvad din orkidé hedder? Er det en phalenopsis?

For mig lyder det til at din orkidé står og får lidt træk - eller kuldeindslag fra vinduet.
Det er de ikke så glade for.

En anden ting der kan give knop-fald er hvis der står frugt i rummet (frugten afgiver en luftart, der hedder ethylen) og det kan blomster ikke rigtig tåle.

Vander du din orkidé én gang om ugen med regnvand? Man kan købe specielt orkidé gødning, som vandes i (orkidéer er lidt anderledes med hensyn til gødningssammensætning end andre planter)

Det er godt at du sprayer den et par gange om ugen - høj luftfugtighed er vigtig.

De stilke, der har været blomster på kan du klippe ned til 3 "øjer" (hvis det er en phalenopsis) over gromediet.

Stedet du har placeret din orkidé lyder fornuftig.

Hilsen Hanne

Godkendelse af svar
Fra : craca

Dato : 25-02-03 19:56

Tak for svaret wolffi
Det er en phalenopsis, fandt jeg ud af ved at søge på ordet på nettet og den ligner den på billederne. Jeg må ud og lede efter orkidégødning og samle noget regnvand.

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 25-02-03 21:25

velbekomme, craca - Held og lykke med din orkidé, men pas på, man bliver "bidt" af orkidéer :=)
hilsen fra hende med 3 vindueskarme fyldt....

wolffi

Kommentar
Fra : livnoe

Dato : 02-06-03 08:38

Kære Craca, Hanne, Wolffi og hvad I ellers hedder derude

Kan nogen svare mig på følgende:

Hvad vil det sige at klippe ned til 3 "øjer"? Hvor præcis er det? Skal man vente med at klippe til hele orkidéen har smidt blomsterne, eller kan man kippe den stængel der er helt nøgen for blomster?

Venlig hilsen Livnoe