/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
At skifte harddisk
Fra : helpmeifyoucan
Vist : 594 gange
40 point
Dato : 25-03-08 14:47

Min Dell Dimensioin 5150 har en harddisk på 160 GB. Den er ved at være for lille og jeg vil gerne skifte til en større model. Jeg forestillede mig det skulle være en intern, men jeg har aldrig prøvet at skifte harddisk. Jeg har prøvet at sætte lydkort, netværkskort i og den slags. Er skift af harddisk en større operation, skal der efterfølgende foretages ændringer, skal hele maskinen formateres bagefter og er der begrænsninger på hvor stor en harddisk man kan sætte i? Maskinen har 2 GB ram.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-03-08 14:55

Har du plads til en mere harddisk ? Så gør som jeg og sæt en mere i, og brug den som gemme disk, Dokumenter kan flyttes over på den nye, og Windows vil så automatisk gemme dine filer der, sikret mod nedbrud på harddisken med styresystemet

Kommentar
Fra : cool2000000

Dato : 25-03-08 14:56

Tja, min ven... det er slet slet ikke så svært som du har forestillet dig det :D

du kan jo enten vælge at beholde dem begge, altså tilslutte den anden ved siden af den gammle du har. Du skal bare

1. åbne dit PC(sluk den først :D)
2. sæt det nye ind(hvis du vil kan du jo tage den gammle ud)
3. start igen så er den klar(sæt strømstikken til :D heh)

4. der er ikke grænser for hvormeget plads du kan løgge ind

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-03-08 15:06

Måske var det lige en idé at finde ud af hvilken type harddisk der sidder i den comp.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-03-08 15:13

Ifølge dette link http://www.komputer.dk/polopoly.jsp?d=512&a=6303 så er det en sata harddisk der sidder i.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-03-08 15:27

Jeg fik rigtig god vejledning fra bentjuul da jeg udvidede med en ekstra harddisk, profilen har også en guide som du sikkert kan få et link til

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 25-03-08 16:55

Hvordan finder man ud af, hvilken slags harddisk der sidder i?
Hvordan kobles den nye til? Er der stik? Jeg mindes en gang at have kæmpet med en DVD-brænder og slave/master...
Jeg har fundet denne http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=393024 Hvordan lyder den?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-03-08 16:59

Du skal alleførst finde ud af om det er en PATA/IDE eller en SATA harddisk du skal bruge.
Pil den ud og se efter hvordan stikkene p harddisken ser ud.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-03-08 17:06

Undskyld !
Rigtigt svar til forkert spørgsmål/tråd.
(Eller omvendt)
Gambrinus

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 25-03-08 17:09

Kan man ikke se typen via en eller anden menu?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-03-08 17:45

Belarc Advisor er nok den der giver de fleste oplysninger om både software og hardware, både indeni og tilsluttet computeren: http://www.belarc.com/free_download.html ellers kan du forsøge Siw: http://www.gtopala.com/siw-download.html tag side beklædningen af computeren og se på stikket som er i harddisken, er den bred og lys eller smal og sort ?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-03-08 17:50

Her ser du en sata-harddisk med strømstik og satakabel http://www.boegebjerg.dk/lars/images/sataharddisk.jpg

Her ser du satastik på bundkort http://www.boegebjerg.dk/lars/images/satabundkort.jpg

Jeg tror det er sådan en sata du har, prøv også at se mit tidligere link.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-03-08 17:54

Vil det hjælpe med en ny HD, når du i forvejen har 160GB?
Personligt ville jeg gå efter en ekstern HD til at "lagre" på f.eks har jeg selv lige indkøbt en 500GB Buffalo http://www.pricerunner.dk/pl/36-997007/Harddiske/Buffalo-DriveStation-Turbo-500GB-USB2.0-7200rpm-Sammenlign-Priser
Kan indstilles til at tænde og slukke sammen med din PC + du kan tage den med dig, hvis du skal "dele" data med andre.