/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DVB-T - Antenne
Fra : tino01
Vist : 1853 gange
40 point
Dato : 22-03-08 16:59

I Gilleleje bruger jeg min alm. gl. tagantenne med forstærker -til at fange digitalt tv. Signalet er ok men springer meget ofte fra ( især i dårligt vejr)
Vil signalet blive nævneværdigt bedre med en "rigtig DVB-T udendørs antenne ?? altså i forhold til en stor UHF/VHF antenne ??
Uden den gamle forstærker kan jeg iøvrigt ikke fange noget overhoved

- el. må jeg helt opgive at se digitalt tv da signalet bare er for dårligt i området.. ??

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-03-08 19:48

Det kan jeg næsten ikke tro, da digital TV udsendes på UHF båndet. Antennens udformning har noget at gøre med denfrekvens den skal modtage, og skal naturligvis have retning mod den sender, der udsender digital TV.
Spørgsmålet kan så være om der sendes horizontal eller vertikal polarisasion; hvilket antennen skal vendes efter for at opnå maximal modtager forhold.

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 22-03-08 21:54

Takker - men kunne man så forstille sig at en "slags type DVB-T udendørs antenne" kunne være mindre følsom overfor vind og vejr. På nuværende uhf antenne svinger signalet i styrke (fra 0-85 % på en Philips boks) ... kører jeg analog ses dette ikke.. så digitalt signal være mere følsomt el. ? Nogle digitale antenner er jo heller ikke retningsbestemte..

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-03-08 22:43

Nu er det jo ikke sikkert at dit analoge signal og digitale signal, kommer fra den samme sendermast.
Det digitale signal skulle efter sigende være mindre overfølsom over for forstyrelser.
Så prøv at finde ud af hvor de to signaler kommer fra. Måske skal du rette antennen ind efter den digitale sender.
Umiddelbart ved jeg ikke hvad sendere der er i Gilleleje området.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-03-08 22:46
Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-03-08 22:51
Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-03-08 23:11

Find de frekvenser der er i dit område:
http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 22-03-08 23:26

takker for gode info.
- prøver at sætte mig ind i sagerne, men nemt skal det ...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-03-08 09:11
Kommentar
Fra : tino01

Dato : 23-03-08 10:06

peet49 - takker tror det er et rigtigt godt bud.
Ved du om den er retningsbestemt. Kan den tage f.eks. både svenske + danske kanaler samtidig? I mit tilfælde kommer signalet fra 2 vidt forskellige retninger ( derfor pt. 2 store antenner)
Ville helst slippe for at skulle opsætte 2 stk. el. hva´?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-03-08 10:11

http://www.satplus.com/product_info.php?cPath=90&products_id=152 - der står ikke meget, men jeg bruger den selv til dansk/tysk, det er også fra to forskellige retninger.

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 23-03-08 10:35

takker - ja det er ikke noget man sådan generelt skriver meget om.. undeligt da signalet i mange tilfælde kan komme fra flere steder, og en Uhf antenne i øvrigt derfor ikke duer selv om den måske er ligeså god når det handler om at modtage 1 kanal....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-03-08 18:52

Med en retningsbestemt antenne vil den hovedsaglig modtage signal fra en bestemt mast.
Med en rundstrålet antenne vil den modtage signal fra alle de master, der samsender på kanalen, således at de supplere hinanden, hvis forstyrelser skulle komme ind.
Det ville normalt være umuligt, når der er tale om analog modtagelse. Men med digital sending har man helt andre muligheder, fordi man multiplexer signalet. Her vil det også være muligt at sende flere TV programmer samtidig på samme frekvens, for således at ydnytte de sparsomme frekvenser langt bedre.
Men alt dette kan du læse meget mere om på www.digi-tv.dk

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 24-03-08 14:38

Jamen så er det vel bare at fined en god " rundstrålet antenne.
Nogen der har erfaringer med en god model og som jeg har haft dårlige erfaringer med den alm. gammeldavs antenne.

I øvrigt kan man fange svenske digitale kanaler i Københans området med en sådan sag el. kan det set ikke lade sig gøre at få svenske kanaler i kassen hvis man kommer fra Søborg/ Herlev området??

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-03-08 15:21

Umiddelbart skulle det kunne lade sig gøre. Men da det nævnte område er tættere bebygget, med en masse høje beplantninger, skal der derfor tages forbehold for dette.
Jeg har da heller ikke lige et link til dækningskort for det svenske digitalnet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-03-08 15:50

http://www.webdialog.dk/index.php?id=58

http://www.teracom.se/?page=2099 svenske kanal pakker

http://www.teracom.se/?page=5883 Frekvenser i sverige seogså indlagt link om detaljer for den enkelte kanal
Klik også på + tegnet og se hjælpesenderne.

Halmstad og Helsinborg kan være interessant for dig i Gilleleje
Malmö og Helsingborg kan være interessant for dig i Kbhn området.

http://www.teracom.se/?page=2087 Her er kort over sverige. Kortet er aktivt og kan forstørres op omkring det ønskede område.

Kommentar
Fra : bog

Dato : 11-04-08 23:34

Der findes IKKE dvb-t antenner.
det er bare et salgstrick.
Din nu værende antenne burde kunne gøre de.
Men hvordan er signalstyrke i godt vejr?
det afhænger af hvorlangt der er til selve senderen.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 12-04-08 08:29

bog->> Hvor har du din "store" viden fra, selvfølgelig finder der dvd-t antenner, du har soves i timen.

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 12-04-08 09:08

Signalet svinger meget ca. 80 / 80 % til nærmest = 0/0 %
Ig i godt vejr ikke så langt ned.
Ja der findes vel dvb-t antenner... men er det helt salgsgas så de slet ikke er bedre end alm. gl. antenner el. er de gl. faktisk de bedste....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 12-04-08 09:11

Der er ingen "salgsgas" i DVB-T antenner, jeg ser dem som et stort fremskridt, da de gamle antenne ikke er så kraftige, fylder meget og ødelægger mange tage+udseende af huse.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-04-08 13:18

Digitalt TV og analog TV på UHF båndet, kan i realiteten modtages på den samme type antenne.
Digital antenner er dog noget mindre, og har ofte indbygget en forstærker.
Begge former for signal, har dog en begrænset rækkevidde, alt efter sender effekt og det optiske sigt mellem sender og modtager.
Det digitale signal har nogle fordele, frem for det analoge signal, at det ikke er så følsomt over for forstyrelser, men stadig skal du have rækkevidden/effekten in-mente.
Hvor der er langt til senderen, vil jeg forslå en retningsantenne med en god egenforstærkning. En rundstrålet antenne har ingen eller næsten ingen egenforstærkning, alt efter dens opbygning.

Kommentar
Fra : bog

Dato : 12-04-08 23:57

Har faktisk selv af de små UHF antenner men den er ret dårlig.
Der kommer kun signal på når netledningen er på og den kan ikke bruges som passiv.
og kan modtage strøm via antnne ledningen

Faktisk kan jeg her hvor jeg bor bruge en alm løs ledning og en strikke pind.
Men de små uhf antnner kan kun bruges steder hvor der er godt signal.
hvor forstærkeren kan ikke forstærke et signal som ikke er der.
en dvb-t antenne er faktisk bare en UHF antenne kært barn har mange navne.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-04-08 09:33

En fiat 600 og en mercedes 500 er også kun en bil, men der er så sandelig forskel.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-04-08 14:09

Ja ja peet49!
Nu snakker vi om antenner! - IKKE din vognpark!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-04-08 21:01

Jah - snak I bare, det ændrer ikke på fats.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-04-08 21:40

fats??? - Hvad er det for en størrelse???