/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Super isolering - IsoQuick
Fra : jko
Vist : 2477 gange
100 point
Dato : 25-02-03 10:07

Hej ...
Jeg har læst en salgsannonce i BOLIG & FRITID. I dette blad på side 5 har de et tema vedr. et nyt (mirakel?)produkt ved navn IsoQuick. Det er kun 10 mm tykt men skulle isolere lige så godt som 240 mm mineraluld!?!? Det er opbygget som en 5-lags "sandwich" bestående af 2 lag aluminium yderst, så 2 lag luftbobler i polyethylen, samt 1 lag brandhæmmende i midten.

Kan/tør man virkelig tro på dette ??
Kender du/I dette produkt??

Mvh.
jko

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 110 point
Dato : 25-02-03 10:14

Hej jko

Jeg kender ikke det omtalte produkt, men ret henvendelse til leverandøren og spørg om der er foretaget uafhængige test på produktet f.eks af JTI eller andre teknologiske institutter. Papir er jo så taknemmeligt og pas endelig på med hvad det er, du skal isolere... et vandrør med ingen gennemstrømning vil bundfryse uanset hvor meget du isolere, det er kun et spørgsmål om tid. Her er heat-trace (varmesnor) sammen med isolering, det eneste som hjælper.

Fortsat god dag... det er koldt derude

Søren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-02-03 10:21

Nej

Duede det, og var det jordens ottende vidunder tror jeg afgjort min branche havde hørt om det, idet produktet ville være genialt til køl og frostrum.

Men få dig en prøve tilsendt og leg lidt med den. Varm den op på den ene side og vurder varmegennemstrømningen.

Det lugter lidt af et firma der hed/hedder X-ergon. De kunne også noget med noget "tryllepasta" der kunne fjerne varmen når man loddede. Sælgeren brændte fingrene af helvede til det vi ville have ham til at teste det (det er også stygt imod naurens love at det skulle du'!).

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-02-03 10:43

*Hopper hylende rundt af grin * Jeg gad nok se den stakkels sælger med de ømme og forkullede fingre.

Ak ja, man skal ikke tro på alt hvad man læser / ser - it's a jungle out there

Søren

Kommentar
Fra : A.Wegge

Dato : 25-02-03 14:40

Man kan downloade nogle PDF-filer på http://www.isoquick.dk

Det er meget underholdende at læse testrapporten, der "beviser" at isoleringsevnen i 1 cm isoquick svarer til 240 mm mineraluld. Metodikken og testopstillingen er udformet, så en våd avis ville give de samme flotte resultater.

Jeg ville ikke købe det produkt uden en uafhængig test.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-02-03 14:52

Enig mig dig Wegge. Kikkede også lidt, og hovedet var ved at falde af, af lutter hovedrysten. Testen lignede en der kunne være lavet af vores læredreng på vores filebænk - lidet overbevisende. Hvis produktet er så fantastisk forstår jeg ikke at PUR-skum og den slags ikke er langt bedre. Selvfølgelig kan man da regne med at mineraluld og den slags er "utæt" og vil have nogle indre termiske strømninger der genere isolansen. Men at påstå 10mm = 240mm, det ligner umiddelbart noget bondefangeri. Var der ikke noget med at termorudefabrikanterne anvendte gasfyldte ruder, reflekterende hinder og hvad ved jeg, bare for at få en rude til at ligne noget nogenlunde - rent isoleringsmæssigt.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-02-03 14:58

Mon ikke her bare er tale om en kommafejl fra IsoQuick's side = Det er kun 10 mm tykt men skulle isolere lige så godt som 240 mm mineraluld - ALTSÅ 24 mm mineraluld!
Meeeen som nævnt tidligere og af andre også (ordlyden er ens) "paipr er taknemmeligt".

Søren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-02-03 15:10

Tjooe Clan, eller også er det 100mm af det der fidusmateriale. Men aluminium i noget der skal isolere?!?!?!?!?!??! Polyethelen i større mængde i bygningskonstruktionen?!?!???! Hvad mon brandinspektøren mener??????

100mm PU skum imellem to lag blik, kan kølerumsgutterne få til at give en k-værdi på 0,19W/m2.

SE Hovedgaard kan tilbyde 0,75 W/m2 med 25mm PU + 2 lag blik!?!???!?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-09-03 12:57
Kommentar
Fra : lasseniels

Dato : 23-09-03 10:38

Er der nyt om dette produkt?
Tænker at bruge det som isolering i skunk/skråvæg.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-09-03 10:49

Hej Lasse

Næh der er ikke varslet nogle revolutioner indenfor isoleringsmarkedet, ligesom at Isolver (tidl glasuld) og Rockwool begge lever i bedste velgående. Så man må nok antage at produktet ikke har nogen speciel virkning. Ikke sagt at det ikke duer, men det kan ikke noget andre isoleringsmaterialer ikke kan. Og den med at 10mm = 240 vil jeg kalde det allerstyggeste salgsgas jeg nogensinde har hørt. Personlig kan jeg ikke få øje på at et isolerende materiale skal fyldes med en utrolig god varmeleder (aluminium). Jeg kan bestemt heller ikke se hvad polyethylen laver i noget der er brandhæmmende.

Jeg ville IKKE proppe sådan noget skrammel i mit hus. Lad os se noget dokumentation fra et akrediteret måleinstiltut som JTI, DTI eller lignende - så kan man overveje det.

-> JKO, forventer du flere svar?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-03 12:50

Lånt fra Ibasa:

Hej kandu.dk spørger
Her kommer et ibasa standardindlæg.
Du har spurgt og fået eet eller flere svar / kommentarer. Det er almindelig høflighed, at reagere på kommentarer / svar, så jeg vælger at tro, din manglende reaktion blot er en forglemmelse. Jeg vil bede dig om, såfremt der imellem svarene var noget, du kunne bruge til noget, at få lukket spørgsmålet.
Til din orientering er det / de points du har sat ind på at få en besvarelse, der kan bruges, under alle omstændigheder tabt for dig, uanset om du synes svaret / svarene er noget ævl. Så ACCEPTER venligst den kommentar du mener der ligger nærmest ”svaret”.

Godkendelse af svar
Fra : jko

Dato : 30-09-03 13:16

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : JoGlo

Dato : 08-06-04 20:38

Jeg må nok sige at jeg har en lidt anden holdning til produktet end i andre.
Hvis vi vender spørgsmålet om og siger

Hvordan laver vi en effektiv isolering som er betydenligt ryndere end mineral uld

vi har jo foreksempel termoruder som i sig selv isolere forholdsvist godt når man kigger på dets tykkelse.
Men ved at fylde luft hullerne i fx IsoQuick's matriale med en Gas art som med termoruder. vil vi jo kunne opnå samme effect på isoquick's matrial som med termoruderne.. der næst så har vi den aluminiums folie som ligger på begge sider som vi kender fra Poserne vi får på den lokale grillbar for at holde burgerne varme til vi kommer hjem..
Det er jo i sig selv også et godt matriale, igen set i forholdt til dets tyggelse..

Så i bund og grund syntes jeg der er noget der skal undersøges ordenligt her. og vil kun påpege at det burde jo ikke være umuligt.

jeg kan ikke svar på om det i bund og grund virker eller ikke virker

Men kommer med nogle teoretiske spørgsmålstegn