/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ekstern harddisk virker ikke?
Fra : susduf
Vist : 6071 gange
20 point
Dato : 21-03-08 13:46

Hej
jeg har fået en ekstern harddisk packard Bell i fødselsdagsgave, og nu vil jeg gerne tage en back up fra min bærbar Pc.

Jeg har tilsluttet harddisken via USB stik, men min computer siger så bare:
strømstigning på hubport, en usb enhed har overskredet hubportens strømbegrænsning...
-og harddisken bipper helt vildt!

Jeg har aldrig brugt en ekstern harddisk før, men troede egentlig bare den skulle tilsluttes ligesom et usb-stik, men måske jeg gør noget forkert??

Er der nogen der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-03-08 13:52

Har du en ekstern strømforsyning til HDén?

Det tyder jo på, at USB porten ikke kan "trække den!!

Er det en USB 2.0 port du bruger?

Kommentar
Fra : leob

Dato : 21-03-08 13:54

Du gør nok ikke noget forkert, blot skal din harddisk have mere strøm end et USB stik alene kan give.
Er der ikke to stik på hardiosken? Et USB til computeren og et strømstik (evt via en transformator) til 220 v
Brug begge
leob

Kommentar
Fra : susduf

Dato : 21-03-08 14:03

Der er kun 1 stik til harddisken (det stik der i den anden ende har et usb stik), der er ikke andre "huller" i harddisken.

jeg ved ikke hvilken usb-port jeg har?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-03-08 14:19

Prøv lige at fortæl hvad hd-en nøjagtig hedder så kan vu lige tjekke det på nettet.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 21-03-08 14:24

Det lyder ret utroligt
På alle de eksterne jeg har (3 forskellige) er der 2 huller på kassen
Det ene er et firkantet til USB og det andet er et rundt til strøm
Som Fijala skriver: Fortæl navn m.v. så vi kan se, om vi kan finde noget om den
leob

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 21-03-08 14:37

Den ekstern harddisk packard Bell jeg har skal der ekstern strømforsyning til.

Tror ikke på at packard Bell har ekstern harddisk der køre uden strømforsyning i dag.

Der er simpelthen ikke strøm nok i usb porten til at køre Hardisken.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-03-08 14:38

se hvor enige vi allesammen er, så mon ikke det er svaret. Men lad os lige høre hvad den hedder i modelnavn

Kommentar
Fra : susduf

Dato : 21-03-08 14:38

Den hedder packard bell, mobile external hard drive, silver, 80 gb, usb 1.1/2.0, 480 Mbps max, Usb powered.

Håber det er nok info, -jeg synes nemlig ikke der står meget mere...

Kommentar
Fra : susduf

Dato : 21-03-08 14:39

jo forresten,
-jeg har lige vendt den på hovedet:

Model: store and save 2400

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-03-08 14:56

Prøv lige at læse her. Der står der altså at der er extern strømforsyning med til. Det er dog en større disk.
http://support.packardbell.com/dk/item/index.php?i=spec_hdd_storesave&pi=platform_storesave&dhepn=C041950000

ellers må du købe en extern usb hub med egen strømforsyning hvor du kan plugge den i

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-08 14:56

Den får strøm fra usb, du skal så skaffe dig en usb hub med strømforsyning

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-08 14:58

Usb powered = strøm fra usb port

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-03-08 14:58

Du har sikkert ret i at den er USB powered. Problemet er bare at din pc ikke kan levere nok power til den og den virker derfor ikke. Hvad sker der hvis du har den bærbare på netstrøm istedet for batteri.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 21-03-08 15:03

Løsningen må næsten være som Klaudi skriver

Citat
Den får strøm fra usb, du skal så skaffe dig en usb hub med strømforsyning

leob

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-08 15:05
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-03-08 15:07

forøvrigt susduf, velkommen på kandu.

Kommentar
Fra : susduf

Dato : 21-03-08 15:11

jeg har den bærbare tilsluttet strømforsyningen...

-tja, det kan godt være jeg er nødt til at investere i sådan en hub med strømforsyning...

men så synes jeg da godt nok at det smarte går af sådan en harddisk :(

Tak for velkomsten

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-08 15:17

Har du prøvet i andre usb porte, hvis der altså er mere end en

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-03-08 15:23

En HD kræver altså meget mere power end en USB stick. Der er jo roterende dele de skal bruge strøm, så der er ikke noget at gø're ved det.
Jeg har en 300GB disk som skal have selvstændig power og så slemt er det altså heller ikke at montere det ekstra strømstik.
Har også en 2,5" hd i en boks fra T. Hansen som kører uden strømstik. Den kan derimod sagtens klare det uden.

Men sådan er der så meget.

Kommentar
Fra : susduf

Dato : 21-03-08 15:24

Min computer har 3 usb-porte, og samme meddelelse kommer ligegyldigt hvilken usbport jeg bruger...

Kan det være fordi min computer er for gammel? (det er en Zepto fra nov. 2005)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-03-08 15:29

Den giver altså ikke strøm nok til at trække den, så der er ingen vej uden om den USB HUB med strømforsyning. Men jeg kan da sagtens forstå dig med det smarte i en HD boks og man så skal have en hel masse grej koblet til først før den virker.

Alternativt kan du jo bytte HD boksen til en anden model der kan klare det uden strømforsyning.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-08 15:58

Du må ud og købe så'n en her
http://www.thansen.dk/product.asp?c=781831084&n=496908102&pn=807127217

Det er jo en mini usb hd 2,5" den er beregnet til at få strøm fra usb porten, det så bare ærgeligt at din pc ikkke leverer nok til at den funker.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : leob

Dato : 21-03-08 16:54

Jeg forstår ikke Klaudis forslag.
Når jeg kigger på den, står der bl.a.

Citat
(Kræver ingen strømkilde - benytter strømmen fra computeren/porten)

og jeg troede vi var enige om, at der skulle bruges en hub med ekstra strømforsyning?
leob

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-08 17:09

Det burde da være enkelt nok, der skal bruges en usb hub med strømforsyning, da pc'en ikke kan leverer nok strøm, normalt skal den type hd som susduf har kunne køre direkte på usb porten.

Den usb jeg linker til virker også uden strømforsyning, har selv en, men hvis man ser på billederne kan man se der er stik til strømforsyningen, der er også et billede af den.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : leob

Dato : 21-03-08 17:21

Unskyæld klaudi

Jeg læste hvad der stod og kiggede ikke billeder
leob

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-08 17:33

Det bare ok, jeg elsker at kigge billeder,
så læser jeg bagefter

mvh klaudi

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-03-08 18:49

Hej
Jeg har samme Packard Bell HD og den du har er ligesom min.
Og det er uden ekstern strømforsyning. Den virker fint på min bærbare, som har USB 2.0.

Man skal indlæse softwaren fra den eksterne harddisk når man starter den op. der følger ingen anden software med denne Store & Save Model 2400.

Og den kan ikke køre på min stationære PC, som kun har en USB 1.O.
Jeg har prøvet at sætte den til et USB stik med strømforsyning, og det kunne heller ikke få harddisken i gang.

Du skal have fat i en ekstern Harddisk med selvstændig strømforsyning, hvis det skal virke.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-08 19:01

Citat
Man skal indlæse softwaren fra den eksterne harddisk når man starter den op. der følger ingen anden software med denne Store & Save Model 2400.

Fint nok, men hvordan gør man lige det når den ikke virker?
Forøvrigt er det software der ligger på disken et Backup program!

mvh klaudi

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-03-08 19:14

Hej
Ikke desto mindre virker den altså på min bærbare HP, købt for 1 år siden. Du kan have ret i at det er et backup-program, som ligger på HD'en og ikke noget driver-eller andet start-up halløj. Jeg husker det desværre ikke, men Harddisken har kun eet eneste "udtag" (stik) og det er af samme type som til et kamera (ministik USB i den ene ende og USB stik i den anden ende).

Som jeg allerede skrev, har jeg prøvet med et hub til det for at skaffe mere strøm, men det virker ikke. Så det jeg oprindelig købte harddisken til - nemlig til min gamle Compaq Pc, kunne den ikke bruges - fordi der manglede tilstrækkelig strøm. - Og det kunne ikke fikses af professionelle.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-08 19:24

Hej

Det at den virker på din pc er jo fordi den har power nok, det har susduf's åbenbart ikke.

Du har prøvet med en hub, det virker nok ikke fordi det er usb2, du skriver at den gamle pc har usb1, måske derfor.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-08 19:44

Min stationære kan køre direkte med en 2,5" HD, men den kan ikke køre i min gamle Compaq bærbare................ den melder at der er for lidt strøm.

Så det kommer an på hvilken HD og hvilken bærbar - om den kan trække direkte.

Kommentar
Fra : susduf

Dato : 21-03-08 21:10

Hmm,
nu bliver jeg forvirret...
dvs. der er altså mulighed for at harddisken stadig ikke virker selvom jeg køber en hub, som skal tilsluttes strømforsyning og pc og harddisk?

Hvordan finder jeg ud af om jeg har en 1.0 eller usb 2.0? og hvilken betydning har det så?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-08 21:21

usb kom i 2002, din pc er fra 2005, så du har højst tænkeligt usb2, men ellers burde det stå i manual til pc.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 22-03-08 09:01

Hvis du ikke har en manuel til din computer så skriv lige hvad hedder, så kan vi nok finde den på nettet.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 22-03-08 09:06

FÅ DEN BYTTET! DET ER DA IKKE TIL AT LEVE MEDr

Kommentar
Fra : leob

Dato : 22-03-08 12:57

Hvordan ses hvilken version USB du har?

Gå i Kontrolpanel
Vælg System
Vælg Hardware
Vælg Enhedshåndtering
Vælg USB Controllere
Ændre + til – i firkanten om nødvendigt
Se om der findes en ”Standard Enhanced PCI to USB Host Controller”
Hvis der findes en enhanced har du en USB 2.0 version

leob