/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
fiskedam/folie
Fra : Sofuzz
Vist : 1361 gange
100 point
Dato : 20-03-08 20:46

Hejsa, jeg får gravet en fiskedam på 6x7 meter på mandag og ville så høre om i vidste hvor jeg kan købe den folie der kan lægges i?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-03-08 20:47

På Planteskoler har de forskellige bredde på store ruller

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-03-08 20:48

Bauhouse osv osv

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-03-08 20:49
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-03-08 20:51

Spændende projekt at lave jeg har selv søer i haven lavet for 2 år siden nu og 50 m bæk Det er altså blevet havens hyggeligste sted at opholde sig nu

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-03-08 01:32

Husk Fibertex til underlag, og når hullet er lavet at undersøge for skarpe sten og rødder.

Med et så stort areal har Du også mulighed for at lave et meget lavvandet område i den ene side, altså væk fra udstillingssiden. Det lavvandede område kan så bruges til sumpplanter.
Men ydersiden af dette skal også være spærret af fra omgivelserne med bassinfolie da man helst vil undgå at vandet bliver suget op......kapilæreffekten, der er ingen grund til at forbedre vandværkets økonomi på den måde.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 100 point
Dato : 21-03-08 11:11

Du kan i stedet for dyrt Fibertex bruge et brugt gulvtæppe eller blot en meget fin grus efter at have renset hullet for sten mm.Noget du specielt skal være på vagt overfor efterfølgende når det er bassin med dug i, er at der ikke kommer natursiv da de er i stand til at sende rødder igennem dugen. Det er så ikke et afvandingsproblem før du vil af med dem .Da deres rødder holder hullerne tætte indtil du forsøger at fjerne dem.Jeg tilfører vand til mine søer via overfladevand fra nogle af husets tagflader Jeg har også en pumpe på med en løftehøjde på 72 m da jeg pumper vandet 100 m væk før det render ned over en statue og en væg (hvor det også bliver iltet )og render tilbage via en bæk igennem et par småsøer,før det når tilbage til de store søer.Småsøer og bæk er ligeledes lavet ved hjælp af bassinfolie/dug

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-03-08 11:38

En bæk kan jo så vendes så vandet løber væk fra hovedbassinet og ned igennem en skjult brønd som er fyldt op med sten og pumpen i bunden. Stenene vil så virke som filter da der danner sig bakteriekulturer på overfladen...det er kendt fra rensningsanlæg.

Når det er færdig og tilplantet er det ikke pænt det første år, men lad naturen klare sit, så er det flot allerede næste år.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-03-08 23:50

Jeg har set folie på store ruller i Bauhaus, men checkede ikke prisen, da mine søer er gravet ned under grundvandsniveau.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : Sofuzz

Dato : 20-05-08 13:18

Tak for svaret Sunowich.