/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køkkenelementer, materiale??
Fra : Cristina2004
Vist : 1509 gange
100 point
Dato : 19-03-08 19:08

Vi skal have nyt køkken, og jeg aner ikke, hvad vi skal købe for noget. Vi får vejledning og vildledning i alle butikker, og suma sumarum står jeg nu som Moses ved Det Røde Hav og er totalt forvirret. Hvad er bedst: massiv træ, DMF med PVC-belæg, spånplade med et andet slags belæg (som skulle være stærkere og tykkere end PVC-belægget) eller noget helt tredje?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-03-08 19:24

næsten alle køkkener er lavet af spånplade, og det er et ganske udmærket materiale.
hvis du skal have et billigt og godt køkken, kan jeg anbefale et kvik -køkken.
jeg har selv sat mange af dem op og de er nøjagtig lige så gode som dem til 150000 kr.
forskellen ligger kun i skuffeskinner og udstyr. resten er af nøjagtig samme kvalitet.
desuden følger der en udmærket monteringsvejledning med et kvik-køkken, så det behøver du ikke være bange for at gå igang med.

tømreren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-03-08 19:30

Masiv træ kan repareres, når der kommer skår i glæden. Det kan man ikke med plastoverflader.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 19-03-08 20:10

Prøv at se dette indslag fra TV.

Plastoverflader er nok nemmere at holde rent.

http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2006/0118142643.htm

Og god påske til jer,

Kommentar
Fra : Cristina2004

Dato : 19-03-08 21:08

Vi har fået et rimeligt godt tilbud på køkkendøre i egetræ og det indvendige i spånplade. Men de giver bare 5 års garanti på hele baduljen. Det var da ikke særligt meget, vel??

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 19-03-08 21:29

Det er da sikkeret fint. Jeg har set flere der bare har fået skiftet lågerne ud. Og så ligner det jo et nyt køkken. 5 Års garanti? næh det er ikke så lang tid, men nu er det jo ikke sådan noget mekanisk noget som bliver slidt eller går i stykker. Mit køkken er fra 70 erne og fejler intet. Det er da efterhånden et stykke tid.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-03-08 22:06

Alle skabe er af spånplade, det som betegner det ene fra det andet er lågerne, og hvad man foretrækker er vel et temperamentspørgsmål, hvis ikke det er økonomi.
Til vores temperament valgte vi massive låger, det er nogle år siden nu, og vi har aldrig fortrudt, det passer til vores stil,syntes vi.
Jeg har set masser af andre køkkener med glatte låger, som også jeg syntes om, men det er så der hvor vi ser det, og det betyder da også noget hvordan man vil sammensætte og designe sit køkken.
Jeg ville først i mit indre designe, hvordan køkkenet skal indrettes, og derefter se for mig hvad som passer dertil. - Det er da noget med rumstørrelse - kogeø - bordplader - vitrineskabe - højskabe - hvidevarer - o.s.v. - o.s.v.
Følg dit eget indre, du skulle gerne leve med det i mange år, og holde det ud.
Se på flere forskellige fabrikater, og tal også med de forskellige sælgere, og så skal det nok komme,
- dit drømmekøkken.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 20-03-08 01:11

Jeg synes det er vigtigt med detaljerne.
Låger til vinkelskabe skal være skrå , lyslister skal følge skabene o. s. v.
Jeg har lige sat et køkken op, man skulle selv skære soklen af en hel plade, lyslister ligeledes, lågerne passede ikke ved indvendige og udvendige hjørneskabe, en ren elendighed.

Jes

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-03-08 04:16

Jeg kender en der laver luxuskøkkener, 22 mm spånplader til korpuser, højtrykslaminerede låger, stålindsatser m.m i den bedste kvalitet.

Nok over det beløb mange vil betale, men jeg nævner det blot fordi at han også insisterer på at måle rummet op selv før han begynder fremstillingen af delene, så er der ingen overraskelser når det skal monteres.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-03-08 08:20

Har selv monteret køkken for 3 år siden. Lyse højtrykslaminerede låger som er meget nemme at holde rene.
Køkkenet blev fremstillet efter opmåling fra køkkenfirmaet og passede præsist til min rum.
Skabselementerne blev leveret samlede, dog skulle jeg selv tilpasse soklen. Bordpladen 40mm eg kom i 3 stykker med underlimet vask og skulle bare skrues sammen i hjørnerne. Dog havde jeg selv bestilt lidt eksta træ, da bordpladen skulle med ind i 2 vinduer. Der måtte jeg så selv tilpasse.
Det værste arvbejde var at tilpasse en top dekorationsliste der sidder oven på overskabene. Den var frygtelig at tilpasse pga den sigger i 45 gr. og der var ikke megen anlægsflade at støtte på i saven. Bare en lille microskopist anderledes hældning i saven og snittet var forkert. Men det lykkedes og der kom et meget godt resultat ud til sidst

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-03-08 13:35

Hej cristina.
Vi har netop købt nyt køkken og det er alle tiders.
Jeg gjorde det jeg målte køkkenet op med præcise mål gik ind i forskellige køkkenforretninger og fik "tilbud" og 3D tegninger over forskellige muligheder.Så satte vi os herhjemme og fandt ud af det der passede ind i vores smag . Derefter gik jeg på nettet og bestilte det hele hos net2køkkener. Der gik 4 dage så havde vi det hjemme.God service og ingen pjat. Det er god kvalitet til en billig penge. Vi fik vores køkken for 9500 kr.
Det koster ikke noget at se så prøv og tjek det ud

Kommentar
Fra : Cristina2004

Dato : 23-03-08 20:01

Tak til alle jer, som har svaret. Men jeg føler, jeg fremdeles ikke helt har fået svar på det, jeg er i tvivl om. Måske jeg udtrykkede mig lidt tåget. Det sker let, når man ikke selv har helt styring på tingene.
Jeg er i tvivl om, hvilken kvalitet skabsdøre jeg skal vælge. Der er mange varianter: spånplade beklædt med PVC, malet MDF (tror jeg det hedder), massiv træ, osv. Og er der noget, jeg skal tage mig i agt for? Jeg overvejer at købe overskabe, som åbner horisontalt, for jeg har en tendens til at åbne almindelige skabe, glemme at lukke dem og så gokke hovedet ind i dem senere, når jeg vender mig om. Fantastisk oplevelse; kan anbefales Er der nogen, som har dårlige erfaringer med en bestemt type skabe, eller er det igen bare et spørgsmål om smag og behag?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-03-08 20:12

Det er KUN et spørgsmål om smag og pengepung.....

De holder alle 20-30 år eller mere.......

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-03-08 21:55

At gokke knolden i overskabe.....jeg har nogle skabe der sidder så tilpas højt at det er hjørnet der laver buler, AV....

Hvis der ellers er plads så skær ned på overskabene, sæt ovn/microvn i en søjle og brug mulighederne i de lidt store "undermoduler" man bruger i dag. 40-60 cm moduler er yt, i dag bruger man 80-100 cm hvor man simpelthen trækker i lågen og får hele indmaden med ud, lige til at anbringe og plukke gryder og melposer op uden at skulle ned på knæ eller bukke ryggen for at rode på nederste hylde.
Hvis der alligevel skal være noget på væggene så vælg... ikke så dybe moduler til kopper, glas og krydderisamlingen, evt. bag en skydelåge.

Og overflader som det hele startede med:
Hvad kan I lide i forvejen og hvad er jeres øvrige smag i overflader på hhv. døre og øvrige møbler, og hvad har I ?
Hvis stuen/spisestuen i f.eks mørkbejdset eg og køkkenet hænger let sammen og ses fra begge steder ville det være synd at lave et sterilt hvidt køkken med glatte låger, kontrasten bliver for stor og stressende, omvendt vil hvide glatte og enkle IKEA-møbler blive overskygget af køkkenlåger i look-a-like træ med indfældninger.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-03-08 23:06

Jeg ville nu heller ikke være bekymret for holdbarheden, hvis der er mindre børn der absolut skal brage ind i underskabene kan man jo reparere eller skifte lågerne senere.

Krads rengøring eller fugt kan nu tage livet af selv det bedste.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-03-08 01:44

Jeg har også selv bygget køkken for nu 2½ år siden Vi valgte hvidmalede hårdtræs forsider i bondegårdsstil Fra HTH alle moduler under bordplade er skuffemoduler med gode skinner samt easytouch og med opvaskemaskinen placeret i midten, kan alt der skal stilles på plads, nås i en og samme bevægelse på begge sider af maskinen Vi har også valgt at lave en endevæg med ovnne i høskab Et Højskab med skuffehylder og køleskab i samme højde og øverste afdeling er horisontal åbning over, ovne, højskab og køleskab Så har vi valgt en egetræsbordplade på 50mm og 700 mm bred(det giver plads bag skabe til el rør mm da moduler er 600mm ) der er 7 meter lang og med underlimet vaskenhed og en 4 meter bordplade som før beskrevet til Computer lektieplads mm derover er et vitrineskab til de fine glas mm der tåler dagens lys ellers er der også lys i det Alle låger er også med lukkedæmpere så der ikke er noget larm når de smækker i.
Emhætten er en skråtstillet ud fra væggen model som er helt unik hvis ellers man har pladsen til det Dette er ikke lige den model vi har men ca samme slags Det var det eneste jeg egentligt bestemte at jeg ville have en sådan sag og selv om den var temmelig dyr har jeg ikke fortrudt http://boligluksus.dk/productdetails.aspx?productid=12941&category=64_3 Selve køkkenet er så 37 kvadratmeter efte tilbygning Og vi er glade for det og det er nemt at holde