/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varme fra brændeoven
Fra : Frants
Vist : 996 gange
100 point
Dato : 24-02-03 13:44

Jeg har just opsat en brændeovn i min stue.
Den varmer fint og jeg kan mærke at skorstenen bliver varm på første sal.
Kan jeg udnytte det endnu bedre?
Findes der en eller anden løsning så den varme der fiser op igennem
skorstenen kan udnyttes optimalt i rummene på første sal?

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 24-02-03 13:47

Monter en blæser der fordeler varmen fra skorstenne til hele rummet.
Hilsen 1april

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-02-03 13:55

Hej Frants

Nu ved jeg jo ikke hvordan din skorsten er opbygget, men pas på med at underafkøle den for meget, så kan du nemlig få problemer med løbesod. Prøv at fyrer lidt mere stille (ikke så meget luft gennemstrømning) for du har da ret i, at det ikke er godt at sende alt varmen ud til fuglene igen, men prøv at "afbrænde" lidt mere roligt

Mvh
Søren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-02-03 14:13

Næh, det gør der ikke. Køler du røgen får du sådan et grimt fænomen der hedder løbesod. Derfor er en rimelig varm skorsten faktisk alfa og omega i ordentlig anvendelse af brændeovn. Ligeledes "trækker" en "kold" skorsten heller ikke ret godt. Så lad nu for guds skyld være med at pille ved det.

Inden jeg nu bliver overfaldet af folk der har hørt om genvinding fra skorsten, skal jeg skynde mig at sige at det findes til industrielle aplikationer. Men der taler vil "genvindere" udført i rustfri syrefast stål, hvor man anvender røggas sugere (istedet for skorstenens naturlige træk). Sådan noget kan jeg oplyse dig giver spandevis af kondensvand og er hæslig dyrt.

Hvis du har et "åbent hus" med god lofthøjde, kan du forsøgsvis ophænge en "spanioler-propel" over, eller i nærheden af brændeovnen - det kan hjælpe lidt på fordelingen. Trælastens varmeflyttere lader du blive liggende på trælasten, ulemperne herved er kolossale!

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 24-02-03 20:28

hvis din skorsten er fri på førstesal, kan du sætte nogle varmekakler på den, som optager varmen og holder på den, men dermed også fungere som en radiator.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-02-03 08:21

Læs forresten lige http://www.kandu.dk/dk/spg/11360, der står alt det gode + masser af hypelinks

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-09-03 12:48
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-10-03 17:35

Hvad med at acceptere en af kommentarerne som svar Frants?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-12-03 11:41

Nu har dette spørgsmål stået åbent i over et halvt år. Dette finder jeg ikke rimeligt og fjerner hermed abonneringen på det.

Spørgsmålet burde for længst være blevet lukket med et tryk på ”accepter kommentar som svar”.

Points’ene er brugt i det sekund man spørger, så der er ingen grund til ikke at acceptere en af kommentarerne.