/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
5 leder med strøm på 3 ?
Fra : tino01
Vist : 3652 gange
20 point
Dato : 15-03-08 17:01

Kan i hjælpe mig med at blive lidt klogere..
I forbindelse med kabeltrækning til udendørslamper, har jeg 2 kabler med 5 ledninger i hver, ud af væggen - det ene kabel er pt. helt uden strøm da det bare går over til endnu et ønsket lampeudtag -det andet kabel har strøm på den sorte + brune, Og mindre strøm på den grå ?
Den blå og jord har ingen strøm.
Hvilke farver skal den første lampe tilsluttes, OG hvilke ledninger skal tilsluttes det andet kabel for at føre strømmen videre over til næste lampe?

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 15-03-08 17:12

Er der en kontakt hvor du kan slukke og tænde for lamperne?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 15-03-08 17:29

Citat
Og mindre strøm på den grå ?

Hvad bruger du til at måle det med ? ? ? ? ?
Højst tænkeligt en polsøger.
Du er vist ude i noget, du ikke bør fumle med.
Gambrinus

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 15-03-08 17:29

Ja kontakten sidder indenfor
- men i øvrigt skal strømmen føres videre igen fra det andet nr. 2 lampe til et udendørsstik (det er vel derfor der er strøm på 3 ledninger...?) dvs at der også stikker 2 ledninger med 5 leder ud ved "andet lampeudtag. Det ene kabel her går altså ind i muren og kommer ud igen i en færdig monteret stikdåse som pt. mangler forbindelse til "anden lampeudtag - der igen skulle komme fra "første udtag

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 15-03-08 17:33

ja en polsøger - og det er tydeligt at der er pover i sort + brun ledning - Og den grå kun har ca. halv kraft... så tænker at det kunne give mening..
Takker for hjælpen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-03-08 17:34

blå bør være nul det er den ene ledning du skal bruge
herefter skal du finde den som tænder ledningen i kablet det er den anden du skal bruge
den 3 ledning er gul/grøn som er jordledningen den skal som minimum også gå videre i det andet kabel

du bør bruge et måleins. så måler du mellem blå og brun her bør der være ca 230V og imellem blå og sort / grå

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 15-03-08 17:37

Den leder der er spænding på når der er tændt for kontakten skal bruges til lampen, og den blå skal bruges som nulleder til lampen.
Jord monteres i jordklemmen på lampen.
Alle leder samles farveret og føres videre til næste lampe.
I den sidste lampe føres der kun videre, til stikkontakten, med den leder der er spænding på, sammen med blå og jord

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 15-03-08 17:43

Løsningen er ganske enkelt:
Spørg dit forsikringsselskab og ikke kandu...
Forsikringsselskabet vil svare: Ring til din lokale elektriker, for hvis dit hus brænder ned pga. dit "fusk" arbejde, så får du ikke en krone... ( Hvis ellers du ikke slår dig selv ihjel inden da.)

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 15-03-08 17:45

Det er kanon - stor tak

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 15-03-08 17:56

Jep !
En polsøger må man ikke stole på !
Du aner ikke, hvad du måler på.
Det kræver en større indsigt en som så.
Få fat i en den har mere check på det.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 15-03-08 18:05

Det er ikke for at spille klog, men det lyder lidt som om, at du nok skal have lidt hjælp af en der har lidt styr på det...
Det kan gå helt galt, hvis ikke du ved hvad det er du laver.
Tror ikke at kandu kan hjælpe dig nok til at du ikke "satser" lidt...
Få fysisk hjælp til løsning af problemet. ( Ven eller elektriker ) Bare mit råd....

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 15-03-08 18:10

Takker igen
- Og får hjælp af kyndig

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-03-08 00:50

Citat
Kan i hjælpe mig med at blive lidt klogere..
I forbindelse med kabeltrækning til udendørslamper, har jeg 2 kabler med 5 ledninger i hver, ud af væggen - det ene kabel er pt. helt uden strøm da det bare går over til endnu et ønsket lampeudtag -det andet kabel har strøm på den sorte + brune, Og mindre strøm på den grå ?
Den blå og jord har ingen strøm.
Hvilke farver skal den første lampe tilsluttes, OG hvilke ledninger skal tilsluttes det andet kabel for at føre strømmen videre over til næste lampe?

Det lyder ikke til at du har meget viden om det du er i gang med og hvis det er noget du selv har lavet, ja så har du alle rede glemt hvad du var i gang med, siden du ikke ved ved hvilken ledninger der er spænding på. SÅ et godt råd, få en kyndig til at montere det for dig. Håber at du har et godt PHFI relæ.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-03-08 18:25

-----Og NÅR du så får en elektriker til at montere for dig i dyre domme, --så gør dig selv den tjeneste at overvåge, hvad han laver. Tag evt. billeder af ledninger og hvordan han sætter dem sammen. Og SPØRG, SPØRG!

For det ER altså dyrt at få elektriker på, bare for en lampe...

N;ste gang ka du selv...

Waaaaaahhh... hvor er mit ; blevet af????? //der er nogen, der har byttet iom p[ tasterne p[ mit tastatur... //Lige pludsligt....

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 17-03-08 12:34

Det er også dyrt at få en pilot til at flyve en på ferie syd på,
men sommetider må man altså betale sig fra ting, man ikke selv er i stand til...

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 17-03-08 17:20

fixét på 15 minutter (med hjælp flot hjælp herinde fra) og tjekket af kyndig fagmand - det tog 2 min...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-03-08 17:33

Tillykke med det!
Jeg håber, at du lærte noget? Så kan du selv næste gang..

Jeg lærte at tilslutte min vaskemaskine på den måde... Elektrikeren demonstrerede tydeligt hvordan jeg IKKE skulle gøre

Kommentar
Fra : johsstroger

Dato : 10-04-08 21:56

en general kommentar ang. polsøger. Denne bør ikke anvendes til at måle noget som helst med, den er sipelthen for upræcis. Er du uhedig og står med føderne isoleret fra jorden, viser pol-søgerne INGENTING selvom der kan være FULD strøm på ledningen. Den ledning du måler "lidt" strøm på, er enten en løs forbindelse, eller det der kaldes krybestrøm. Krybestrøm er en spænding der induceres i en kabelleder, hvis der løber andre ledninger i samme kabel som er strømførende, så kan der måles en lille spændingsforskel. Og lige en ting til, hvis du skal købe et måleinstrument så husk følgende:
LAD VÆR MED AT KØB DEN TIL 50KR I HARALD NYBORG, disse er utroligt nok lovlige at sælge, men det er de færreste der indeholder en sikring. Dvs. måler du på forkert måde (hvilket der er meget sandsynligt når du ikke er fagmand) kan instrumentet i værste flad ryge i luftren imellem dine hænder.