/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Offentliggørelse af "banditter
Fra : Kortoververden
Vist : 502 gange
100 point
Dato : 12-03-08 09:26

Iføleg Ekstrabladet har Datatilsynet foretaget politianmeldelse af en guldsmede forretning i Århus for at lægge en overvågningsvideo på nettet, på videoen ses makerede røvere i færd med at overfalde personalet.

http://ekstrabladet.dk/112/article983741.ece

På samme Ekstrablads forside er der i dag billeder af nogle afstumpede voldspsykopater som har lavet ballade ved en fodboldkamp

Er der en skarp hjerne der kan anskueliggøre hvorfor det ene er ulovligt og ikke det andet?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 12-03-08 09:47

Forbuddet mod offentliggørelse stammer fra persondataloven som ikke skelner mellem om det man hænges ud for er ulovligt (røveri) eller lovligt (stævnemøde med elskerinden).

Reglerne kan fraviges efter retsplejeloven (politiets offentliggørelse fra overvågningskameraer) eller når det har en væsentlig offentlig interesse (nyhedsformidling om fx fodboldvold).

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-03-08 09:51

Men overvågningsvideoen har jo været offentliggjort med politiets billigelse på landsdækkende tv, så hvorfor er det ulovligt at lægge det på Youtube når der først er givet tilladelse til offentliggørelse en gang?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-08 10:19

Det har noget at gøre med pressefrihed...

Der gives videre rammer når offentliggørelse sker i forbindelse med udsendelse via nyhedsmedierne.

Det burde ikke være sådan, persondataloven burde være ens for alle, men sådan fungerer tingene ikke.

M.h.t. billederne på ekstrabladet, accepteres de der, men ve den arme stakkel der evt. kunne finde på at offentliggøre dem på sin hjemmeside el.lign, han kunne ryge i spjældet for det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-03-08 11:03

tjaaaeehh - havde det ikke været gjort var banditterne nok ikke fanget !

Men - private skal/må ikke lægge sådan noget ud - i det hele taget ikke lægge noget på nettet der kan skade andre - til gengæld burde indehaveren vel have sendt videoen til politiet ?