/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
hvad er zoom muligheden?
Fra : troldenesdhb
Vist : 701 gange
100 point
Dato : 11-03-08 08:05

på en Sigma 28 - 135 mm D objektiv Jeg er nybegynder og løber lidt vild i begreberne.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 11-03-08 08:31

Det svarer vist til knapt 5 gange zoom, hvis det er sådan du mener det.......

Det højeste tal delt med det laveste, giver antal gange zoom

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-03-08 08:33

Her er en god forklaring godt nok på et andet end det du spørger til
http://kamerasiden.dk/test/sigma_28-300mm_f35-63_dg_macro/

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 11-03-08 08:46

Normal blikvinkel svarer til ca. 50 mm objektiv på et 35 mm filmkamera. 28 mm er altså vidvinkel og 135 mm er telefoto.
Zoomområdet er altså 4,8 gange.
D står for digitale kameraer typisk dem med en brændevideforlængelse på 1,5 x. D.v.s. billedsensoren er 1,5 x mindre end 35mm filmformat.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-03-08 08:53

Hvis du overvejer at købe skal du lige huske at al linsekonstruktion er et kompromis mellem en række forskellige hensyn.

Alle linser lider af en række unøjagtigheder i forhold til det ideelle. Man kalder dem linsefejl , selv om der ikke er tale om produktionsfejl. Det er simpelthen , noget der følger af glassets fysik og geometrien. Dem kan man så kompensere for ved at kitte linsen sammen af flere forskellige slags glas og dele i flere linseelementer. Men man kan ikke kompensere for alt på en gang.
Derfor findes de fine linser til forskellige formål, alt efter hvad der er lagt mest vægt på.

Hvis man også skal have zoom funktion vil det uvægerligt gå ud over noget andet. Populært sagt billederne bliver ikke så skarpe. Jo mere zoom des værre bliver det.

Derfor skal du holde dig fra linser med et stort zoom forhold. Dog findes der enkelte meget dyre, store og tunge som har god afbildning på trods af stort zommforhold Det er ikke den billige sigma.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 11-03-08 16:58

Jamen transor altså:

citat:
Hvis man også skal have zoom funktion vil det uvægerligt gå ud over noget andet. Populært sagt billederne bliver ikke så skarpe. Jo mere zoom des værre bliver det.

-der er altså sket en hel del med zoomobjektiver siden du levede

Så meget ringere bliver det altså ikke. Det var i 70´erne, det gjaldt.

Hvem gider rende rundt og skifte objektiver i vore dage?

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 11-03-08 19:19

Transor har helt ret!
Problemet er blevet mindre med årene, men gælder stadig.
Så kan man jo sige at det at der bliver kigget på et Sigmaobjektiv til overflod viser at man er ligeglad med enhver form for kvalitet og skarphed!

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 11-03-08 22:30

Hej troldenesdhb

Sigma laver både gode mindre gode objektiver. 28-135'eren har nogle år på bagen, men fik vist egentlig ganske gode anmeldelser for 4-5 år siden. Der ernogle fotonørder, der ikke mener at man skal nøjes med mindre end de originale objektiver - Nikon objektiver til Nikon kameraer osv.
Jeg ahr fotograferet i mange år og er kun en gang blevet skuffet over et objektiv: Nikon 35-70 mm (Nikons billigste) der fulgte med mit Nikon 801s (ca 1991) Det blev efter nogen tid skiftet ud med et Sigma 28-105 (ikke Sigmas billigste), som gav langt bedre farver, skarphed osv.

Du skriver ikke hvad det er for et kamera, du har.
Er det et digitalt skal brændvidden ganges med 1,5 eller 1,6. Det betyder, at 28 mm ikke er vidvinkel (af betydning)
Hvis det skal være dit eneste objektiv skal du overveje et med kortere brændvidde, da erfaring (min og mange andres) viser, at det ofte er den korte ende af brændvidderne man bruger mest, hvis man ikke fotograferer fugle eller lignende. Og hvis det er til det formål er 135 alligevel ikke nok tele.

Er du en af de få, der stadig bruger film kamera er det et meget brugbart objektiv - hvis det vel og mærke ikke er skadet.

MVH
Gert

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 11-03-08 22:55

Det er et Canon EOS 20D

Mit eneste nuværende objektiv er et EFS 60MM 1:2.8

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-03-08 23:12

Ja ser du det ka du lige så godt smide ud det dur jo overhovedet ikke til noget

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 12-03-08 12:18

Som gertfthomsen skriver har dit kamera en forllægnelse på 1,6 x. Vælg istedet Canon 17-85mm EF-S objektiv. med forlængelsesfakrtoren svarer det til 27-136 mm. Du skal bare være opmæsksom på, at skifter du til et prof. kamera (1D, 1Ds, eller 5D) Kan du ikke bruge det, da det kun kan bruges på kameraer med 1,6 i forlængelse. Men skifter du til f.eks. 40D har du indgen problemer. Altså bortset fra prisen. Det koster ca. 4800,-

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 12-03-08 17:07

Canon EFS 60MM 1:2.8 - er det ikke macro-optik, dvs til at tage billeder af småkravl, blomster og lignende. De fleste mocro-objektiver tager knivskarpe billeder. Den er ret lysstærk osv.

Så det er et fint objektiv, men du får jo brug for noget med væsentligt kortere brændvidde til de fleste formål.
Den foreslåede 17-85 vil være et fint, men ikke billigt valg.
En oversigt, med anmeldelser, prøveskud og måledata, både for originale og ikke originale optikker:
http://www.photozone.de/Reviews/overview
Der er ikke priser som sådan, men det skal du lligevel lave friske søgninger for at se.
MVH
Gert

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-03-08 01:46

Har du helt opgivet ??

Godkendelse af svar
Fra : troldenesdhb

Dato : 23-03-08 07:16

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 25-03-08 16:37

Sørgelig opfølgning???Håber du blev lidt klogere???