/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
rensning af cd overflade
Fra : danniesol
Vist : 1100 gange
500 point
Dato : 08-03-08 21:30

Jeg har en cd som som har sidet op af en anden cd i lang tid. Forsiden af cd bagved har smittet af på den, så den nu hakker. Det er ikke ridser, som er kommet men et lag af farve eller sådan noget. Er det muligt at rense en følsomme side på en cd en form for rensevæske?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 08-03-08 21:46

Ja man kan købe rensevæske til cd´er eller lave rensevæsken selv, se her
http://www.askalex.dk/artikler/artikel.php?id=7675

Kommentar
Fra : werter

Dato : 08-03-08 21:55

Tandpasta eller Brasso.
Altid gnide på tværs af rillerne.
Held og lykke
W

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 08-03-08 22:21

Prøv i første omgang med alm. lunket postevand.

Ind under hanen (vandhanen) med skiven, og lad vandet løbe, dernæst tager du med en fnugfri

klud, evt viskestykke og tørrer skiven af, fra midten og ud - ikke rundt -, det skulle gerne kunne

afhjælpe problemet

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-03-08 23:39

Hvis jeg har en cd med leverposteg på eller lignende på bruger jeg altid opvaskemiddel og en microfiberklud og så gnider lidt fra midten og ud til kanten aldrig med rundt i omløbsretningen.Aner ikke om det lige kan tage det du snakker om men det er da et forsøg værd før du invisterer. Der sker ikke noget ved at prøve

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-03-08 08:06

optikere sælger en lille utralydsrensemaskine "spectacare" S78 den gør rent med alm vand og har indsats til cd er kan bruges til at til at rense næsten alt der kan være i karret-300 til 400 kr

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-03-08 11:35

Der er forskellige måder.

Man skal gøre sig klart at den side , som vender mod laseren, blot er en blank overside, som den ser igennem. Selve informationen sidderpå undersiden af tittelsiden.

Derfor kan man bare pudse løs og blanke læsesiden uden at ødelægge noget.
Men kemikalier og dybe ridser på titelsiden kan være fatalt.

Jeg har med held pudst bare med køkkenrulle, som er ret hårdt og uden kemikalie kan gøre rent.
Ellers er bilens sprinklervæske et godt , uskadeligt og billigt middel. Den er sammensat næsten som de dyre specialmiddel. Parfumen er forskellen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-08 11:43

Jeg ved også at der findes programmer der kan redde ellers ødelagte cd'er men kan ikke lige fide det /dem

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-03-08 02:01

Har du fået svar på dit spørgsmål ??