/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Luft / Vand varmepumpe
Fra : JensRandrup
Vist : 2427 gange
100 point
Dato : 04-03-08 21:46

Hej

Vi skal have skiftet vores el varme ud med en alternativ udgave. Jeg havde kigget på jordvarme, men har fået afvide at vores grund er for lille og derfor valgt at skifte til en luft / vand varmepumpe.
Jeg har så forsøgt at få nogle tilbud på disse, hvilket er ikke det nemmeste i verden :)
Jeg har fået et tilbud fra Gastech på 90K + radiatorer og vvs til det(ca. 65). Men jeg har ikke nogen ide og det er godt tilbud og et godt produkt. Er der nogen der kender prisklasserne og hvilken produkter der er bedst?

Hilsen
Jens

Kommentar
Fra : cool2000000

Dato : 04-03-08 21:48

her er det både smart og økonomisk :D

http://www.nrgi.dk/sw13143.asp

og

http://www.bvcool.dk/varmepumper.htm

Kommentar
Fra : JensRandrup

Dato : 04-03-08 21:55

Tror måske du har misforstået mit spørgsmål. Jeg vil ikke vide hvad der er på markedet det kan google også fortælle mig. Jeg vil gerne have andre erfaringer med mærker og priser.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-08 21:56

Men varmepumper er bedst til gulvvarme, som ikke skal bruge så høj en fremløbstemperatur.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-03-08 22:02

Nu siger du, at Jeres grund er for lille til jordvarme ..... har I undersøgt muligheden for, at opnå tilladelse til at opføre et jordvarmeanlæg via en boring, frem for at lægge slanger ud på hele matriklen?

Det *burde* kunne lade sig gøre hvis ejendommen ikke ligger tæt på vandindvindingsområder, eller områder der er udlagt til dette.... kontakt teknisk forvirring på kommunekontoret

Kommentar
Fra : JensRandrup

Dato : 04-03-08 22:43

Jeg undersøgt det og fået af vide at der en prisforskel på 40K-50K mellem en luft/vand og vand/vand med boring. Cop forskellen mellem jord varme og luft/vand er ikke stor nok til at kunne tjene det hjem.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-03-08 01:38

For at vurdere pris, skal man kende størrelsen af anlægget.

Sørg for en ordentlig dimensionering.

Det med at det kan et vist antl m2, er simpelthen for primitiv en håndværkerdimensionering, som både kan være for optimistisk og vildt overdreven.

Ud fra husets hidtidige varmeforbrug, kan man estimere en økonomisk effekt, hvor der er en rimelig balance mellem investering og driftsomkostning.

Regn ikke med at luft til vand varmepumpe er værd at køre med i hård frost. En pumpe som kan virke og klare varmetabet ved under - 5° C udetemperatur, vil være uforholdsmæssig dyr, og virkningsgraden vil også være dårlig. så det kan bedre svare sig med elradiatorer, ( eller brændeovn) når man er i den situation.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-08 08:28

Transor er fuld af lal og varm luft. Han aner helt åbentlyst intet om varmepumper. Den viden han har om dette emne er åbenbart mere end 25 år gammel. Af en eller anden mærkelig grund blander Transor desuden trælast-dimensionerings-metodikken for luft/luft varmepumper ind i dette, hvilket forekommer helt bims. Seriøse firmaer beregner husets dimensionerende varmetab, ud fra tidligere forbrugt varme og/eller en skitse-varmetabsberegning. Ellers foretrækkes energikonsulenternes meget detaljerede beregninger. Med luft/luft betyder overdimensionering ikke så voldsomt meget.

En luft/vand varmepumpe af anstændig kvalitet vil selv ved -15 levere henved 2,5 gange så meget varme som den selv forbruger i strøm. Altså en COP bedre end to. Faktuelt kan IVT's Optima køre helt ned til -20 med en fornuftig COP. COP afhænger stygt af ønsket fremløbstemperatur. Anlægget er standard forsynet med elpatron der tager over under -20°. Anlægget er udviklet til drift i Sverige (også nordSverige).

Luft/vand er en anelse billigere i anskaffelse end vand/vand. Driftøkonomien bliver lidt ringere. Dette afhænger dog stygt af hvor kold vinteren bliver. I år har vi ikke haft meget frost. Til gengæld meget vind. Det har så trukket en del varme, men varmepumperne har klaret sig fint i år.

Kommentar
Fra : JensRandrup

Dato : 05-03-08 12:52

Det jeg har fået tilbudt er en CTC EcoAir 109 og som jeg læser det er det en 7KW varmepumpe. Passer det med prisen eller er der noget der er bedre. Det lagde først mærke til er at CTC har 3 års garanti og ITV har 5år.
Er der nogen der kender priser på andre mærker (bare ca.)

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 05-03-08 20:34

Vi har et nybygget hus, da vort us brændte ned til grunden. I det nye hus har vi fået indstalleret envarmepumpe. Den kostede 60,000 kr. Den er for luft til vand, vi har gulvvarme. Den holder varmen fint.

Kommentar
Fra : JensRandrup

Dato : 05-03-08 21:09

Hvilket mærke er det?

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 22-03-08 10:19

Prøv at kontakte A-1 Electronics i Bjerringbro. De leverer en Pioneer varmepumpe luft/vand til ca 36000,- incl montering til vvs område. Vi har selv fået en og det virker fint. Vi har så supleret med en 200 liter solvarmebeholder med en 6 kw patron.

Held og lykke med projektet

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 22-03-08 11:01

Hej JensRandrup.
På vores varmepumpe står der: VVM 240
Er et svar på dit spørgsmål?