/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ny Maxtor 80GB Pulus 9 HD...men LARMER
Fra : Juvic...
Vist : 351 gange
125 point
Dato : 21-02-03 18:45

Hey alle...

Jeg har lige samlet min egen pc...(dejligt

Det hele funker og jeg er tilfreds, MEN min nye HD larmer fan*** meget... kan ikke forstå da det er en så kaldt FLUID.. Altså kuglelejerene ligger i en form for gele... ik ?

Købte en fluid HD fordi det siges at de larmer betydligt mindre en normale HD's... men når man så kommer hjem med sin HD og finder ud af at den larmer mere end ens 17 GB HD, som er MEGET gamel, bliver man skuffet...
Når den bare står og laver ingenting er der inegn lyde, det er fint, men lige så snart at man åbner et spil-mappe osv. kommer den med alle de gamle HD lyde...som er så sk*** trals...

Mærket på min HD er MAxtor, købte Maxtor fordi det efter min egen opfatelse er = men kvalitet...meeeem....

HD info:

PRODUCENT: Maxtor
MODEL: Plus 9 6Y080P0 (Fluid)
INFO: 80 GB, 7200 RPM, 8 MB Cache
STANDARDER: DPS (Data Protection System), Quiet Drive Technology, Shock Protection System (Stødbeskyttelsessystem) og S.M.A.R.T.
ANTAL DISKPLADER 2 plader
KUGLELEJRE: FDB Fluid

Nogen der kan hjælpe, eller fortælle mig om det er normalt at fluid HD's larmer så meget ?

Juvic....

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 21-02-03 18:48

Maxtor lugter!!! køb Western Digital.... evt klag til forhandleren!!!

vh. dr_scooter

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 21-02-03 19:59

Hej Juvic

Tak for advarslen - og dr_scooter: tak for rådet.

Jeg sad faktisk og blev lun på en 120Gb forleden dag, så jeg er glad for jeg nåede at se jeres indlæg.

God weekend.

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 21-02-03 20:04

Er det selve harddisken der larmer, eller er det harddisken der får kabinettet til at larme?

/Thomas

Kommentar
Fra : Juvic...

Dato : 21-02-03 23:15

det er HD'en !

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 22-02-03 02:10

Maxtor kalder deres HD'ske fluid.... men det er de absolut ikke... det er noget tis... køb helst alt andet end Maxtor.... jeg ville anbefalde Western Digital eller Seagate... (Nogle gange kan man godt nok, værre heldige med IBM, men det er dog for sjældent til at jeg kan anbefalde det)

Mvh dr_scooter

ps.... det er hardisken der larmer... du kan købe en resonans dæmber på evt www.studiedata.dk en resonans dæmber hjælper helt klart

Kommentar
Fra : hanhan

Dato : 22-02-03 17:36

Seagate og Quantum diske lugter af tis! Jeg har i mange år været forhandler af harddiske og helt klart haft flest fejl på Seagate og Quantum. Jeg har aldrig oplevet en IBM disk, der ikke virkede og kun een Maxtor fejl på 7 år!

Køb IBM, Maxtor eller Western Digital. ALLE producenter laver fejl, men nogle flere end andre. Hvis Maxtor harddisken larmer så meget, som du siger, så få den byttet. Der er vel garanti på?

Hvis man gerne vil have valuta for pengene, så køb det bedst testede (næstnyeste og som en masse brugere har erfaring med) og ikke det nyeste (og dyreste)!

Hanhan

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 23-02-03 00:40

Jeg købte i august 2001 en Maxtor harddisk, og i september fik jeg den byttet, men jeg tabte 3 måneders intenst arbejde med "oversættelse" af Wiberg bind 1. Det er til at tabe modet over.

I August 2002 begyndete den knapt 1 år gamle Maxtor (den jeg fik byttet til) at miste sektorer, så jeg fik pokkers travlt med at flytte data til andre harddiske.

Den fik jeg også byttet. Men jeg er blevet noget nervøs overfor Maxtor. På den anden side har de normalt kørt stabilt, så måske det "bare" var denne 30 GB model der var problemer med.

Men BJ Trading var rigtigt fine at samarbejde med, det må jeg lade dem både de 2 gange og ved andre lejligheder.

mvh. /ejvind

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 23-02-03 00:45

TIL "hanhan"

Jamen jeg tror jeg har et par IBM-diske jeg ville have smidt ud -- siden du siger du aldrig har set en IBM-disk fejle, så kan vi da lade det komme an på en prøve.

Min far kom afsindigt på rompetten med en 20Gb DeskStar fra IBM -- ved besøg ude hos IBM viste det sig at være en OEM-disk som kun forhandleren kunne bytte.... Og jeg har en anden kammerat der prøvede det samme.

Selv vild med Seagate...

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : soulmand

Dato : 28-02-03 12:24

Der må være noget galt med din Maxtor HD - returnér den til forhandleren og forlang en bytter.

mht. omtalen af kugleleje/Fluid - det er helt misvisende at bruge ordet kugleje om en Fluid motor - det er jo netop kuglelejerne som er udskiftet med en tynd oliefilm.
gå ind på de respektive producenters sider og se den tekniske opbygning som f.eks. her: http://www.seagate.com/docs/pdf/whitepaper/fdb_motor_tp574.pdf

Kommentar
Fra : Tazdk

Dato : 14-03-03 18:49

kan kun anbefale maxtor.... jeg har også hørt mange der brokker sig over dem ... men det er vel en smag sag når det kommer til stykket.... jeg har en 13 GB, en 30 GB og 40 Gb samt den ny indkøbte 120 GB hd ALLE ER MAXTOR ... og jeg har aldrig haft problemmer.... eller det vil sige.... jeg havde ikke lige hørt om hd skuffer også sker det altså man bare lader en hd hænge i kablet på siden af computeren når man udvekler mellem 2 computer... og nå den så rammer kabinet.. kan det altså sige SWWEEGWEGKNGS og så er den HD død.... fik den så byttet.... men vil lige sige at det kunne ske for enhver hd....

LÆNGE LEVE MAXTOR

Kommentar
Fra : Tazdk

Dato : 14-03-03 18:49

kan kun anbefale maxtor.... jeg har også hørt mange der brokker sig over dem ... men det er vel en smag sag når det kommer til stykket.... jeg har en 13 GB, en 30 GB og 40 Gb samt den ny indkøbte 120 GB hd ALLE ER MAXTOR ... og jeg har aldrig haft problemmer.... eller det vil sige.... jeg havde ikke lige hørt om hd skuffer også sker det altså man bare lader en hd hænge i kablet på siden af computeren når man udvekler mellem 2 computer... og nå den så rammer kabinet.. kan det altså sige SWWEEGWEGKNGS og så er den HD død.... fik den så byttet.... men vil lige sige at det kunne ske for enhver hd....

LÆNGE LEVE MAXTOR

Kommentar
Fra : Tazdk

Dato : 14-03-03 18:49

kan kun anbefale maxtor.... jeg har også hørt mange der brokker sig over dem ... men det er vel en smag sag når det kommer til stykket.... jeg har en 13 GB, en 30 GB og 40 Gb samt den ny indkøbte 120 GB hd ALLE ER MAXTOR ... og jeg har aldrig haft problemmer.... eller det vil sige.... jeg havde ikke lige hørt om hd skuffer også sker det altså man bare lader en hd hænge i kablet på siden af computeren når man udvekler mellem 2 computer... og nå den så rammer kabinet.. kan det altså sige SWWEEGWEGKNGS og så er den HD død.... fik den så byttet.... men vil lige sige at det kunne ske for enhver hd....

LÆNGE LEVE MAXTOR