/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Stofbolde.
Fra : Birgitta
Vist : 2367 gange
100 point
Dato : 21-02-03 17:40

Hvor finder jeg noget om, hvordan man laver stofbolde. Altså bolde af sekskanter eller andet. Jeg skal bruge det til at lave et betræk til en eksisterende bold, så jeg har brug for at finde ud af, hvordan man beregner størrelsen på "x-kanterne"

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-02-03 19:29

Jeg kan kun hjælpe med at: Fodbolden består af 12 femkanter og 20 sekskanter
Emesen.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 21-02-03 22:24

Hej Birgitta!
Du kan også prøve at spørge her:
http://www.patchwork.dk/
Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : elha

Dato : 25-02-03 09:09

Prøv at spørge på denne adresse http://www.loehmann.dk/haekling/
Mvh. Elha

Accepteret svar
Fra : kimboje

Modtaget 100 point
Dato : 27-02-03 20:11

Et meget bedre sted er
http://www.haderslevsem.dk/matematik/Tavle/cubes.htm
hvor der er gode papirmodeller af polyedre, som de rumlige figurer hedder, der består af flader.
Jeg har ikke selv haft tid til at følge de gode links særligt, men bare klem på, du skal nok finde hvad du søger!

Mvh. Kim Boje

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 27-02-03 20:12

Der er jo mange muligheder...Spørgsmålet kan reformuleres:
Hvordan kan jeg dække en kugle med et netværk af en eller anden slags? Som jeg mindes det, så kan du gøre det på mange forskellige måder. Eller projektioner, som matematikerne kalder disse afbildninger. Der er Mercator, søg under dette fx i Google. En anden måde at dække en kugle er med regulære fem- og sekskanter, på samme måde, som bolden i fodboldspillet - vistnok opfundet af en dansker. Det er den sidste form, der er nemmest at anvende hvis du skal bruge en stofdækning af en kugle, og den er efter sigende nemmest at sy.

Mvh. Kim Boje

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 28-02-03 17:30

Tak for svaret Kim Boje. Fascinerende adresse, jeg fik dér. Tænk, at gammel matematik faktisk kan bruges til noget i hverdagen...