/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
kommunikationsmiljø
Fra : praestmark
Vist : 720 gange
50 point
Dato : 01-03-08 11:16

Hej

hvordan kan man skabe et miljø for et team, hvor åbent kommunikation er tilladt og der ytres fra alle medlemmer?

Blot en enkelt dag eller noget lign.

Kan man bløde teamet op inden man går i gang, så alle føler det er tilladt at sige sin mening uden voldsomme konsekvenser?

Dette skal gøres med henblik på at komme en dårlig stemning i møde, og skabe grobund for en teamfølelse.

Kommentar
Fra : birkenfeldt

Dato : 01-03-08 11:30

Hej Praestmark

Det er noget af en problem stilling, det kommer an på hvad mødet/seminar mv. du skal afholde.
Men en god ide er altid at starte med at alle føler sig velkommen, og der aftales "spilleregler" for mødet, og at der er en klar agenda for dagen.
Hvis det er mennesker som ikke kender hinanden er det vigtigt at man får præsenteret hinanden og derved får skabt en god dialog mellem alle deltager.

Hvis man kender hinanden har man jo nok nogle ting som binder sammen - dvs. smalltalk og inddrag dem som måske ikke siger så meget, hvis hensyn overfor dem som måske ikke siger så meget.

Jeg ved ikke om du kan bruge det her - det er et stort emne at skrive om her - du mangle nemlig at beskrive den situation som du evt. er stillet i

Men god fornøjelse

Vibeke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-08 11:44

Citat
hvordan kan man skabe et miljø for et team, hvor åbent kommunikation er tilladt og der ytres fra alle medlemmer?

Ved ikke at annulere de spørgsmål og kommentarer der kommer

Kommentar
Fra : praestmark

Dato : 01-03-08 11:45

situation

Der er to situationer hvor det vil gavne.

Der er skabt en dårlig stemning i teamet da der mangler en forståelse af ledelsens handlinger. målet er at få teamets frustrationer ud og derved give kommunikation med ledelsen kan skabe en fælles forståelse af problemet.

Der skal skabes en fælles forståelse af hvor teamet skal hen, på en meget demokratisk måde, hvor hele teamet skal medvirke til at forme fremtiden.

Håber det hjalp lidt?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-03-08 12:59

Citat
der mangler en forståelse af ledelsens handlinger.

Det kan jo være ledelsen ikke vil indse deres fejl.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-03-08 13:01

Det lyder som om ledelsen ønsker at banke teamet på plads.

Dette i ledelsens "demokratiske" ånd.

Jo tak, godt jeg ikke skal hjernevaskes.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 01-03-08 13:22

Citat
Det kan jo være ledelsen ikke vil indse deres fejl.

Det er da ikke sikkert ledelsen har begået fejl, bare fordi medarbejderne ikke forsåt handlingerne.

Det kan faktisk være en temmelig stor opgave, og jeg vil under alle omstændigheder anbefale at inddrage en professionel.

Uanset de gode intentioner og vedtagne spilleregler kan det blive et frygteligt rod hvis debatten løber af sporet og du ikke har en erfaren "ordstyrer/dommer"

Der er masser af konsulenter der specialiserer sig i den slags, både i at få løsnet op og få kommunikeret eventuelle følsomme beslutninger i et forståeligt sprog, men også i en eventuel efterfølgende mediation mellem forskllige parter

Kommentar
Fra : birkenfeldt

Dato : 01-03-08 16:59

det er klart at når der sker forandringer af en hver slags bliver vi som personer mere eller mindre utrygge det samme gør ledere men for at man skal få gennemført nogen ændring skal man sørge for at medarbejder/kollegerne føler at ansvar overfor ændringen. En mulighed er at få en med som kan se det hele i et persepktiv oven fra - de fleste fagforbund under Lo har en fagligsekretær som kan hjælpe med det -