/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hjælp! - Bassenheder
Fra : xxnicki
Vist : 962 gange
45 point
Dato : 27-02-08 00:14

Jeg står nu og har fundet 2x 3-vejs højttalere på loftet. Men bassen på den ene er sprunget, så jeg har besluttet mig for at skifte begge bass-enhederne ud nu hvor jeg allerede er igang. Men jeg aner virkelig ikke hvilke der er bedst.. det skal ikke være dyrt men jeg vil alligevel gerne have den dejlige "basslyd" som vi jo alle elsker ;)

- 8 ohm
- 6,5'' (Ø160mm)

valget står mellem :
http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?cPath=302_304 _614&products_id=31078

Eller:
http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?cPath=302_304 _614&products_id=1954

EVT (kun hvis man kan hører meget forskel)
http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?cPath=302_304 _614&products_id=1958

Jeg håber i kan hjælpe mig med at vælge!(har ikk så stor forstand på det)

På forhånd tak.
Nicolas

Kommentar
Fra : xxnicki

Dato : 27-02-08 00:17

hmm... kan se der er problemer med at tryk på linkene... så man bliver sku nok nød til at copy/paste den ind i stedet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-02-08 01:17

Hvis erstatningsenheden skal passe i et afbalanceret system, skal du anskaffe enheder præcis som den ødelagte og ikke noget som helst andet.
Der er meget mere end blot impedans og diameter som er afgørende for om det hele passer sammen.
resonansfrekvens, effektivitet (driftseffekt) maxlydtryk uden forvrængning og faseforhold skal også pase.

Kommentar
Fra : xxnicki

Dato : 27-02-08 08:36

Okay, men har ingen anelse om hvad de gamle bassenheder er på? Det eneste der står på bassenheden er: "LPT 160/25/100 FS"
Hva betyder dette ?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-08 08:41

Hvad hedder højtalerne altså mærket

Kommentar
Fra : xxnicki

Dato : 27-02-08 08:51

Det er åbenbart Nokia ... Og de laver så vidt jeg ved ikke højttalere mere ;S

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 45 point
Dato : 27-02-08 12:45

Very simple. Jeg kan se thiele/small parametrene er til rådighed. Hvis du så lige vil oplyse indvendige mål på kabinetter. Portens eller portenes indvendige diameter og længde, så skal jeg udregne det ved lejlighed.

Forvent dog ingen vidundere med de der enheder!

Vær obs på vi muligvis skal have ændret diskantens dæmpningsled (hvis der er et sådant).

Godkendelse af svar
Fra : xxnicki

Dato : 03-03-08 09:22

Hmm, jeg prøvede lykken og de spiller fantastisk :D

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-03-08 09:35

Skønt for dig. Med den pris er det jo også bare at prøve!

Et godt råd kan være tilspilning med hvid støj en uges tid. Indstil mellem to FM stationer så det suser og lad dem stå med sus på. Det blødgør ophænget, og egenresonansen falder -> dybere bas.