/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Musik-hit ved et tilfælde
Fra : Jonassen
Vist : 854 gange
50 point
Dato : 25-02-08 05:54

Tilbage i 1996-1997 var der en dansk gruppe der fik et stort hit ved et rent tilfælde.

De havde indspillet et plade som skulle spilles ved 45 rpm, men ved et uheld blev den spillet i radioen ved 33 rpm istedet for. Og nummeret blev et hit ved de 33 rpm.

Er der en eller anden der kan navnet på enten gruppen eller nummeret?

Jeg har desværre ikke flere oplysninger omkring end det.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-02-08 06:57

Jeg har ikke huske den danske gruppe. Men tænkte at det ville interessere dig at se her

En stil der blev til, efter man med succes havde spillet acid house på 33 rpm, i stedet for 45
læs mere om udviklingen af den elektroniske musik her http://www.djz.dk/musik/artikler/129/

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-02-08 07:54

Spørg Jørgen de Mylius i Eldorado på P4 hver dag 18-19 - spørgehjørnet.

HAN ved det garanteret!

Moster

Accepteret svar
Fra : Møbeldesigner

Modtaget 50 point
Dato : 25-02-08 16:28

Hej Jonassen

Jeg mener at E.T.A. (Estimated Time of Arrival) lavede deres nummer "Casual Sub (Burning Spear)" og opdagede den "forkerte" omdrejningshastighed faktisk gav nummeret en interessant lyd. Singlen blev et stort hit (det passer vist meget godt med 96/97).
De to jyske drenge Thomas Yde og Pierre de Ville står bag navnet E.T.A., men fik først udgivet albummet "No Smoking" i 2000 fordi deres harddisk afgik ved døden under en koncert - og de havde ikke backup på materialet dengang! Altså blev de nød til at lave alt om igen og havde på det tidspunkt kun materialet fra singlen "Casual Sub (Burning Spear)" - som iøvrigt både indeholder versionen med 45 og 33 rpm.

Godkendelse af svar
Fra : Jonassen

Dato : 25-02-08 22:26

Tusind tak for svaret Møbeldesigner.

Det var lige nøjagtig dem jeg mente.