/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Gode madbrød
Fra : Stine_
Vist : 1979 gange
100 point
Dato : 20-02-03 20:48

Forslag til gode brød/flutes til en kold buffet (med salater, madtærter, frikadeller, oksemørbrad, mm.)?
Gerne til at "brække af", og gerne med (knækkede) kerner.

VH Stine

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 20-02-03 20:58

Den her er uden kerner (men det kan du jo selv tilføje hvis du syn's) - men den er rigtigt, rigtigt god!

50 g gær
3 1/2 dl vand
1 1/2 tsk salt
3 spsk olivenolie
2 fed hvidløg (eller mere)
2 tsk oregano (eller mere)
2 tsk basilikum (eller mere)
125 g hvedemel
300 - 400 g groft mel

Pensles med olivenolie og drysses med rosmarin

- oplæs gær i vand og bland olie + krydderier i. Bland melet i. Hæv tildækket i 45 min. Ælt og put i brødform. Efterhæv 15 min. Bag v/ 200 grader i 1/2 time.
Alle plejer at være helt vilde med det brød

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 20-02-03 21:14

Lequack

Undskyld jeg blander mig, men det brød synes jeg lyder rigtigt lækkert. Det vil jeg prøve at bage snarest. Hvis det var muligt, ville jeg gerne give Stine halvdelen af pointene.

Med venlig hilsen og endnu engang undskyld med min kommentar. Det er blandt nogle Kandu-brugere ikke så populært.

Med venlig hilsen

Frank

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 20-02-03 21:23

Tak skal du have - Det er nemlig rigtigt godt

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 100 point
Dato : 21-02-03 00:06

Hej Stine

Her er mit bud på madbrød,dette er utroligt lækkert til grilll eller buffet

50-100 gr soltørrede tomater
1-2 peberfrugter
1-2 fed hvidløg
1 tsk salt
1/2 dl olivenolie
50 gr gær
2 1/2 dl vand
125 gr grahamsmel (ca 2 dl )
Ca 400 gr hvedemel ( ca 7 dl )
Evt nødder ( valnødder, hasselnødder )

Tilberedning
Skær tomaterne i stykker, befri peberfrugterne for kerner og del i mindre stykker. Kom tomaterne, peberfrugterne og hvidløg i en blender eller hak det hele meget fint.Bland det med olivenolien. Rør gæren ud i vandet. Tilsæt peberfrugtblandingen, salt og grahamsmel. Bland hvedemelet i lidt efter lidt, til dejen har en god konsistens. Ælt det hele godt.Hæver i 45 minutter. Form dejen til et langt brød og lad det efterhæve i ca 15-30 minutter. Snit brødet og pensl med vand. Bages på nederste rille i ovnen på 200 gr i ca 30 minutter.

mvh
mcloud

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 21-02-03 00:19

mcloud

De der soltørrede tomater, er de ikke stærke som bare h...... ?

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 21-02-03 00:25

hej Franksp
Jeg syntes ikke at soltørrede tomater er stærke ,jeg bruger normalt dem der ligger i olie , men jeg er til godt krydret og stærk mad,det er jo en smagssag

mvh mcloud

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 21-02-03 00:47

soltørrede tomater er ikke stærke det er næsten som svedsker (med el. uden olie) dem kan du roligt bruge.

Godkendelse af svar
Fra : Stine_

Dato : 03-03-03 18:10

Tak for svaret mcloud.