/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hyundai getz sliddele
Fra : Rose1984
Vist : 1858 gange
20 point
Dato : 21-02-08 17:10

Hvornår regnes tændspolen på en Hyundai Getz som en sliddel?
Dvs hvor gammel skal bilen være hhv hvor mange km skal den være kørt før en fejl i tændspolen ikke længere går under garantien?

Mvh Rose

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-08 17:14

Citat
hvor mange km skal den være kørt før en fejl i tændspolen ikke længere går under garantien?

Ubegrænset.....

Så mange Km burde du ikke kunne køre...... (i garantiperioden som sikkert OGSÅ er km begrænset)

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 21-02-08 18:35

En tændspole regnes da normalt ikke for en sliddel ?
Bremsedele, udstødning, dæk, tændrør og en sjælden gang også tændkabler, pærer og viskerblade er vel det man normalt regner for sliddele.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 21-02-08 20:59

Normalvis 0km og 2år. ( pr lovgivning)

Nogle bilfirmaer tilbyder, ubegrænset garanti og 3 år eller flere.
Men er der ikke noget specielt, har du 2 år at holde dig til.

Ellers er det rep på egen regning.

Er det en brugt bil købt hos en forhandler er der andre regler.
Er det privat køb, kan du ikke stille nogle krav.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-02-08 22:22

Sliddel? Næppe.... hvad skulle slide en spole hvis den ellers er korrekt fastgjort, så den ikke er mekanisk ødelagt?

Derimod kan den være nedbrudt, isoleringen kan være fejlbehæftet så der er opstået kortslutning, eller andre mindre fejl som har været til stede fra "fødslen" og som siden har udviklet sig til en defekt...

Selvfølgelig kan tilslutninger til spolen slides som følge af de uundgåelige vibrationer i bilen, og på den måde måske brække af....

Men hvor hvor mange kilometer og hvor mange år tegner din Hyundai Getz sig for????

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-02-08 23:17

En Tændspole er ikke en sliddel

Kommentar
Fra : Rose1984

Dato : 22-02-08 09:45

Mange tak for alle jeres svar.
Vi har købt vores Getz brugt for 3/4 år siden. Den er fra oktober 2004.

Sidst i garantiperioden havde vi en fejl hvor mortorkontollampen blinkede og bilen ligesom hoppede. Det var som om motoren ikke fik rigtig fat når man speedede op. Når den så lige pludseligt fik fat, gav det et godt ryk fremad.

Vi tog selvfølgeligt på værksted med den. De sagde dog at det ikke var noget slemt og at det sandsynligvis bare var lidt snavs på en sensor og at det ville reparere sig selv når bilen bliver genstartet. De havde også tilsluttet den til deres computer.

Så var der heller ikke noget en månedstid mere. Men lige da garanti perioden var udløbet, begyndte den igen. Vi tog derhen igen. De udskiftede et tændkablen.
Vi fik så dem til at overtage regningen, da vi jo faktisk havde meldt den fejl i garantiperioden.

Nogle måneder senere starter det hele så igen.
Vi igen på værksted og vi er enige med værkstedet om at det er dem der skal betale, da det jo egentligt er garanti.
Da de ikke helt ved hvad fejlen er, vil de lave fejlfinden ved at tjekke de mest almindelige ting der kan være i vejen i den situation og så lade os køre med den og komme igen når fejlen så kommer igen.
Den gang byttede de om på to af tændkablerne, for at se om det var tændkablet eller tændspolen.

Så er fejlen der igen.
Nu vil de så udskifte en tændspole.
Og egentligt burde man vel mene at det også er en de skal overtage prisen for, da den jo kan være blevet unøddigt slidt op fordi de ikke har fundet fejlen første gang vi var på væksted, hvilket nu er ca 1/2 år siden.
For man brude da ikke mene at en bil på knap 3 1/3 år allerede har brug for en ny tændspole. Den er forøvrigt kørt ca 46.000 km.

Mvh Rose

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 22-02-08 10:44

Noget tyder på, at fejlen har været der periodisk fra i købte bilen. Derfor er det vel også ret og rimeligt, at værkstedet skifter den uden beregning, da i jo har gjort opmærksom på, at bilen har udvist fejl i den forløbne periode.
Håber, at værkstedet også tænker på, at en tilfreds kunde måske vender tilbage næste gang.
Det gør utilfredse kunder sjældent.
Held med det ......

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-08 17:31

Det kan selvfølgelig god være en tændspole med fejl på men det er IKKE en sliddel og derfor må man formode at det hele tiden er den der har gjort knuder (selvom at det også kan være modstanden hvis der er en sådan monteretpå tændspolen hvilket jeg selv har oplevet engang)hvis altså den blivber i orden når den bliver udskiftet

Bare kræv jeres ret ellers vil i gå til FDM så plejer de nok at hører efter

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : volvorene

Dato : 23-02-08 22:52

Da du næsten lige har købt bilen og fejlen har næsten har været der fra start, skal den forhandler du har købt den af betale for tændspolen det er under hans garanti.
Ellers som en af de andre sagde så sig til forhandleren at du går til FDM det plejer de at have respekt for.

Kommentar
Fra : Rose1984

Dato : 24-02-08 12:06

Problemet er, at vi ikke har købt den hos en forhandler, men privat.
Det er dog samme bilforhandler og værsted vi går til, som der hvor den oprindeligt blev købt.

Så selvom vi har købt bilen privat, er det vel egentligt den forhandler hvor den oprindeligt er købt hos der skal betale, da fejlen jo startede inden for den resterende garantiperiode.
Eller gælder der andre regler når man har købt den privat, men at der stadigt er nogle måneders garanti tilbage?

Mvh Rose

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 24-02-08 13:13

Har du spurgt den tidligere ejer om har haft det samme problem,det ser jo ud som om det er periodisk.
Har problemet været der længe og der er reklamation på det i garantiperioden,så bare på med vanten og lad forhandleren løse problemet.
Mvh.muldvarp1

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-03-08 21:18

Har du fået styr på bilen ??

God Påske