/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Pålimet gipsvæg før klinker ?
Fra : PeterPeter
Vist : 931 gange
50 point
Dato : 21-02-08 11:02

Kære alle

Jeg har brug for et godt råd....

Jeg er ved at istandsætte vores meget gamle bryggers.
Jeg har ordnet gulvet - afrettet, primet og lagt selvlimminering. Nu skal jeg til at lægge klinker !!

MEN - Skulle jeg ordne væggene først ???

På væggene vil jeg opklæbe gipsplader !
Den ene væg er en gammel gasbeton væg og den anden væg er en gammel "pudset" væg...

MEN - som sagt er jeg lidt i tvivl...

Skal jeg først ordne vægge og derefter ligge klinker, eller er det OK er ligge klinker nu og så ordne vægge bagefter ???

På forhånd tak for hjælpen

MVH Peter

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 21-02-08 11:29

det er i princippet ligegyldig.

hvis du ligger klinker først skal du passe på dem når du laver resten.. tilgengæld behøver du ikke være så omhyggelig med skæringerne ud til væggen.

Men jeg tror nu at jeg havde valgt at lave væggene helt færdige først. så er du da helt sikker på at der ikke kommer maling eller spartel på klinkerne.

Mvh

Kasper Solgaard

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 60 point
Dato : 21-02-08 11:35

Jeg havde nok lavet væggene færdige først først, efter gulvklinkerne er lagt så sæt plastic fodpaneler på, så er det noget nemmere at vaske gulv senere uden at svine væggene til. Så har du og fodpanelernes bredde til at skule lidt skæve fliseafskæringer.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 21-02-08 11:39

til et bryggers havde jeg nu valgt en sokkelklinke..

husk også vådrumsmembran, hvis der er afløb.

Mvh

Murerfirmaet kasper solgaard.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 21-02-08 12:05

Tak for jeres tips.....

Jeg havde helt klart også regnet med at lave sokkelklinke, og hvis jeg først lagde klinker - derefter gipsvægge, så ville "sokkelklinkerne" jo også gå ud over gulvklinkerne.... og det er da meget godt, ikke ?

Jeg er ikke urolig for, at svine gulvfliserne til, selvom jeg ligger dem først.. Jeg er rimelig omhyggelig og dækker af

Til Solgaard: Ja, der er et lille afløb i hjørnet som jeg har forhøjet til det nye niveau - men jeg skal ikke have håndvask, bad og lign. - kun vaskemaskine og tørretumbler. Men smører nok lidt vådrumsmembran rundt om afløbet, blot for en sikkerhedsskyld....

Tak

/Peter

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 21-02-08 12:09

jo det er helt fint med sokkelklinke til at dække skæringerne med.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-02-08 12:19

Hvordan ligger i med klinkerne?? Er der noget sjov ved det.

Klinker er noget man lægger.

eneste undskyldning på ikke at kende forskel er at man er fra Jylland, og taler dialekt. Men så skal resten også være på det mål.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 21-02-08 12:29

Sorry - my mistake.....

Jeg lægger selvfølgelig fliser !! - Jeg syntes ikke jeg taler dialekt !! - eller er det ikke MED dialekt ??

Fortsat god dag alle sammen og tak for hjælpen

/Peter

PS: Lige et ekstraspørgsmål -> Kan man købe gipsplader til at lime op på væggen med Dampspærre i ??? Et link ?
...og hvad så ved samlingerne....

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 25-02-08 11:28

Tak for jeres svar allesammen....

Nogen der ved: Har jeg mulighed for at "takke" flere personer ?? - Jeg mener, fordele point til flere af dem der har svaret mig ??

/Peter

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 25-02-08 15:09

det har du desværre ikke mulighed for.

men bare giv dem til en anden end mig.

de er ingenting værd alligevel.

Held og lykke med dit projekt.

Mvh

Kasper Solgaard

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-02-08 17:18

Du har mulighed for det, du opretter flere spørgsmål der hedder : Til (navn) og når den rette svarer giver du ham pointene.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 26-02-08 07:58

Kære Stig og Kasper
Jeg ville have givet jer begge point, men Kasper siger, det er ligemeget - derfor får Stig dem

Men Tusind Tak for hjælpen og hav en rigtig god dag.

/Peter

Godkendelse af svar
Fra : PeterPeter

Dato : 26-02-08 07:58

Tak for svaret stig54.