/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Skat ved salg af ejendom?
Fra : BjornJ
Vist : 1309 gange
100 point
Dato : 16-02-08 09:55

Skal der betales skat ved salg af denne ejendom?

Ejendommen er et byhus der er udlejet.
Det er købt i 2000 for 440.000 kr.
Vurderet til 670.000 ved sidste vurdering.
Sælges nu 595.000 kr.

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 10:14

Ja....

Du har jo aldrig beboet det....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 10:16
Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 16-02-08 11:09

Hvis du har haft reel bopæl på ejendommen mens du har ejet den, vil du kunne sælge den skattefrit.
Jeg går ud fra, at grunden er under 1400 kvm, da det er et byhus.

Hvis du ikke har beboet ejendommen, skal du beskattes af ejendomsavancen ved salget.

Husk lige, at det ikke bare er forskellen mellem købs- og salgsprisen, som der skal betales skat af.
Du kan tillægge forbedringsudgifter til købsprisen, ligesom der er det årlige standardtillæg, som du kan medregne.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-02-08 11:33

Huset er oprindeligt købt for at skaffe et barn bolig. det hedder vist forældrekøb.
Barnet fraflyttede og huset blev udleget på almindelige vilkår.

Ændre det noget?

Bjørn

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-02-08 12:38

Det er en forudsætning for skattefrihed ved salg, at ejendommen har været anvendt af ejeren eller dennes husstand. Dvs. ejeren og/eller en eventuel ægtefælle og eventuelle børn.

Børn, der ikke bor sammen med forældrene, er ikke en del af husstanden. Kravet om, at ejendommen skal være anvendt til bolig for ejeren eller dennes husstand, er ikke opfyldt ved de såkaldte forældrekøb, hvor forældrene køber en ejerlejlighed, der så lejes ud til et barn. Når forældrene sælger ejerlejligheden, skal fortjenesten derfor beskattes.

læs mere her http://www.boligadvokaterne.dk/artikel35.html

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 16-02-08 15:00

Du skal betale indkomstskat af fortjenesten.
I grove træk tager du salgsprisen og fratrækker købsprisen.
Dette er så din fortjeneste og derfra trækker du dine omkostninger ved handlerne.
Dette gælder ved udlejningsejendomme og dette brugte jeg ved salg af mine udlejningsejendomme og ejerlejligheder jag har haft til udlejning.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-02-08 16:59

Til refi og HelleBergitte

Tak for Jeres link.
Efter læsning af dem kan jeg se at der nok skal betales skat ved salg til den nævnte pris.
Det er lidt mærkeligt at man ikke kan trække inflationen fra.
Forløbig tak.
Jeg lader spørgsmålet stå i håb om at der dukker en genial løsning op.

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 17:06

En lovændring

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-02-08 18:05

tja.......desværre tror jeg, at refi har ret i sin sidste kommentar
men uanset skat o. lign. så glæd dig over den fortjeneste, der trods alt er, og ikke mindst, at du har haft mulighed for at hjælpe dit barn med en bolig

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-02-08 18:22

Det er svært at når det er salg til et barn,(Et andet end det der boede i huset) og forskellen imellem lån og salgspris, altså friværdien, gives som en gave til barn og svigerbarn.
Vi kommer til at betale skat af vores gave, som ellers er skatefri. det kan da ikke være rimeligt.

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 18:29

Du må sætte dit x et andet sted næste gang.....

Rimeligheden tager man IKKE hensyn til i lovgivningen....

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-02-08 18:30

Til refi

Det gør jeg allerede._))

Bjørn

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-02-08 18:47

ved ikke om det her link vedr. beskatning af gaver til børn kan hjælpe dig, men bortset fra det, kan jeg godt forstå at du er lidt

http://www.tax.dk/pjecer/gaveafgift.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-02-08 19:40

BjørnJ

Har jeg forstået det rigtigt.

Du ejer huset.

Vil sælge det til et af dine børn.

Hvis dit barn nu lejer huset og flytter ind før det skal købes/sælges til det samme barn, så tror jeg du kan slippe for den skat.

Men kontakt en revisor eller advokat, der kan du få et konkret svar om lige dette tilfælde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 19:49

Citat
Barnet fraflyttede og huset blev udleget på almindelige vilkår

Citat
Vil sælge det til et af dine børn.

Hvorfor tror du det

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-02-08 19:52
Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 17-02-08 01:03

Pas nu på, at du ikke snyder dig selv!

Ved salg i familieforhold, skal SKAT anerkende en overdragelsespris på +/- 15% af seneste offentlige vurdering. Det billigste, som du kan sælge til er altså 670.000 - 15% = 569.500.

Din avanceopgørelse ser herefter således ud:
Afståelsessum, kr. 569.500
- evt. salgsomkostninger, ??
= Reguleret afståelsessum, som udgangspunkt kr. 569.500

Anskaffelsessum, kr. 440.000
+ evt. købsomkostninger, ??
+ vedligehold udover kr. 10.000 i et år, ??
+ Det faste 10.000 tillæg pr år a 8 år, 80.000
= Reguleret anskaffelsessum, som udgangspunkt kr. 520.000

Avance til beskatning, kr. 49.500.

Du kan læse mere her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=103331&vId=201708&i=797&action=close#i103331

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-02-08 17:52

Til Paulus1

"Anskaffelsessum, kr. 440.000 "
Den var 425.000 kr. men der løb kurstab på så den kom over 450.000 kr. I regnskabet for huset er der et begreb der hedder. "Kapitalafkastgrundlag" jeg ved ikke rigtigt hvad det dækker, men det skal jeg finde ud af. Hvis det er det beløb der er anskaffelssummmen ser det ikke så dårligt ud for det er på 541.420 kr.

"+ evt. købsomkostninger, ??
+ vedligehold udover kr. 10.000 i et år, ??
+ Det faste 10.000 tillæg pr år a 8 år, 80.000"
Sådan læser jeg det ikke. Jeg tror kun det gælder hvis ejendommen er erhvervet før 19/5 1993.
Hvis den er købt efter 1/1 1996 skal der betales kapitalindkomstskat, og den er helt op til 59 %

Tak for indsatsen, jeg er blevet betydelig kloger af dine link, men ikke klog nok endnu.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-02-08 17:54

Undskyld
Det var refis og HelleBergittes link jeg mente.

Bjørn

Kommentar
Fra : hjortby

Dato : 17-02-08 18:19

Jeg synes, at du skal flytte hen i huset. Selvfølgeligt er det uheldigt, hvis det viser sig, at du alligevel ikke skal skilles, og at du derfor flytter retur til den bedre halvdel - efter en tænkepause.

Faktisk er det sådan, at man ikke behøver at have beboet en ejendom for at kunne sælge uden skat af fortjenesten. Det er tilstrækkeligt, at man har haft til hensigt at bebo den - men det er ret teknisk. Og uden for din situation, dertil har du ejet den for længe.

Men flytter du ind, og efter noget tid fortryder......

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-02-08 18:23

Det er "barnet" der skal flytte ind i huset som lejer. Så kan BjørnJ sælge det til "barnet"

Med mindre der er noget andet, der er gældende i forbindelse med salget.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-02-08 18:35

Til hjortby
Den går nok ikke se HelleBergittes link 16/2 kl. 1238.

Til ans, den går heller ikke den med barnet, han bor et andet sted i byen, som ikke er større end man følger med i den slags.
Huset er forøvrigt udlejet og der er et års opsigelse efter ejerskifte hvis den nye ejer vil bo i huset.
Desværer kan jeg ikke bruge nogen af de gode råd.

bjørn

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-02-08 18:44

Citat
Huset er forøvrigt udlejet og der er et års opsigelse efter ejerskifte hvis den nye ejer vil bo i huset.

Før ejerskifte hvor lang tid er opsigelsen så !!! I hvor lang tid har lejerne boet der !!!

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-02-08 19:06

Til ans
Lejeren er beskytte af lejeloven og kan ikke siges op.
Lejer kan kun opsiges hvis ejeren af huset vil bo der. Så er varslet et år.
Lejeren har boet der et år.

Bjørn

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-02-08 19:14

Som jeg har læst tråden er det et af dine børn, der skal købe huset.

Skal det pågældende barn selv flytte ind i huset .... eller er det blot en investering !!!!

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-02-08 19:24

til ans

Huset skal fortsat være lejet ud.
Grunden til at vi sælger er at jeg ikke mere kan hoppe og springe, når der noget der skal laves.
Jeg er ikke typen der ringer efter en håndværker, for det bliver sjældent som jeg vil have det.
Vi har siden det barn der lejede det, flyttede kaldt det vores aftægthus.
Det kan det godt ende med at blive, for når den tid kommer kan vi mage skifte med det hus vi bor i nu.
Det er ikke tænkt som en investering, men det er det da.

Bjørn

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 17-02-08 20:58

@BjornJ
Hvis du læser de linkede sider igen, vil du se, at reglerne om 10.000 kr. tillægget pr. år samt reglerne om tillæg af forbedringsudgifter m.v. gælder uanset hvornår ejendommen er anskaffet.

Det der snyder lidt er, at der findes nogle særlige beregningsregler for anskaffelsessum for fast ejendom, der er anskaffet før 1/5 1993. Baggrunden for reglen er, at ejendomsavancebeskatningen blev indført dengang, og at avancer optjent før lovens vedtagelse ikke skulle beskattes. Derfor kunne man for disse ejendomme fastsætte anskaffelssummen til den højeste af:
1. Den faktiske anskaffelsessum
2. Offentlig vurdering pr. 1/1 1993 + 10%
3. Offentlig vurdering pr. 1/1 1993 + på 10% og med tillæg af halvdelen af forskellen mellem denne værdi og ejendomsværdien pr. 1/1 1996.

Til den beregnede anskaffelssum tillægges så forbedringsudgifter og 10.000 kr. tillæg efter 1993.

Og glem alt om det råd med pro forma flytning / midlertidig flytning til ejendommen for at undgå skatten. SKAT er utroligt opmærksomme på disse pro forma flytninger, hvilket en hurtig læsning af skattesager vil afsløre.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1733128&vId=0
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1729678&vId=0
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1729349&vId=0

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-08 21:04

Spørgsmål

Citat
Skal der betales skat ved salg af denne ejendom?

Svar

Citat
Ja

Er der noget jeg har misforstået

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 18-02-08 10:56

Til Paulus1

Som det fremgår af mit var til hjortby tro jeg heller ikke på den med at flytte adresse.

Det du skrive om et tillæg på 10. pr. kan jeg ikke finde, men jeg har fundet nedenstående.

E.J.2.2.5.1 Ejertidsnedslag
Reglen om ejertidsnedslag er ophævet. For ejendomme erhvervet den 1. januar 1999 eller senere gives der ikke ejertidsnedslag. Efter de tidligere gældende regler beskattedes fortjenesten fuldt ud ved afståelse indenfor 3 års ejertid. Fra det 4. til det 9. ejerår nedsattes fortjenesten med 5 pct. om året. Fortjenesten nedsattes maksimalt med 30 pct., hvorfor 70 pct. af fortjenesten beskattedes fra og med det 9. ejerår.

Efter det ser det ud til at jeg kan fratrække 5% i 3 år

Nu køre jeg til skattevæsnet og får en snak med dem.

Foreløbig tak til alle der har bidreget med indput.

Bjørn

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-02-08 11:14

Jeg vil igen anbefale dig at tale med en revisor eller en advokat, de kender til flere smuthuller end SKAT vil oplyse om

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 18-02-08 12:10

For ejendomme erhvervet den 1. januar 1999 eller senere gives der ikke ejertidsnedslag.
Du har selv pastet den tekst, hvor der står, at du ikke kan få ejertidsnedslag.

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 100 point
Dato : 18-02-08 12:12
Godkendelse af svar
Fra : BjornJ

Dato : 18-02-08 15:59

Tak for svaret Paulus1.

Du var tæt på det rigtige svar, ud fra de oplysninger jeg havde givet.
Jeg har været på skattekontoret, og de var flinke, måske fordi jeg går med stok og ser ærlig ud.
Der kan lægges en masse til den oprindelige pris.
Omkostninger ved handlen, de 80.000 som Paulus1 har nævnt, ombygningsudgifter fratrukket 10.000 pr. år så den regulerede købspris endte på ca. 592.000.

Skaten af de 3.000 kommer vi nok over.

Mange tak til alle der har deltaget.

Bjørn