/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Hjælp til at finde selvhjælp
Fra : kimse9000
Vist : 405 gange
11 point
Dato : 13-02-08 17:39

Hej alle.

Jeg søger inderlig hjælp til at finde vej til selvhjælpsgrupper i Aalborgområdet.
Efter en traumatisk bilulykke for 6 år siden, har jeg i 5 år gået med angst og daglige selvmordstanker.
Efter flere års råben på hjælp til det offentlige system med læge og psykiatrisk sygehus, var der endelig en overlæge der i forsommeren hørte på hvad jeg sagde. Jeg gennemgik et samtaleforløb på afdelingen for selvmordstruede på Aalborg Psykiatriske Sygehus. 10 samtaler så kunne de ikke tilbyde mig mere, da jeg jo ikke var psykisk syg.
Samtalerne har hjulpet utroligt, og det er kun sjældent selvmordstankerne dukker op, men de er der stadig når jeg kommer ud i tovene. Angsten og vreden er heldigvis også dæmpet.

Men jeg kan mærke, at jeg stadig har behov for snakke om tingene, for ellers lukker jeg mig ind i mig selv igen.

Psykiatrisk sygehus, Akutskadestuen, Nørregade 6, Livslinjen og egen læge er alle prøvet og har ikke givet spor hjælp.
De Frivilliges Hus i Aalborg har kunnet være til nogen hjælp, men de er også løbet tør for forslag.
Er der nogle der kan komme med gode forslag til hvor jeg kan henvende mig ???

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-02-08 17:49

Ved du hvad, hvis du er i job og har en almindelig økonomi, så synes jeg, at du skal snakke med din læge om ikke han kan anbefale dig en god psykolog. Som du så selv betaler. Der er grænser for, hvor dyrt det kan blive for en lille times samtale f.eks. en gang om ugen.

Du skal bare ikke kaste dig ud i at finde en selv. En dårlig psykolog kan gøre mere skade end gavn..

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 13-02-08 17:49

http://www.frivillighed.dk/Web/Site/CFSA/Social+vejviser?id=2111 Der er mange.. prøv at google.. Held og lykke...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 13-02-08 18:43

Hej kimse -jeg kan godt høre, at du virkelig har brug for hjælp til at komme videre..........

Tildes link var virkelig godt, men det er jo der, du har prøvet at få hjælp, desværre uden held.

Ja hvad har du så af muligheder? Birgitta foreslår psykolog, også en meget god ide, men ikke altid en mulighed rent økonomisk............

Jeg har fundet det her, fra Aalborg Kommune, er det noget du har fået tilbudt? Desværre henvender projektet sig kun til unge 18-25 årige

http://www.aalborgkommune.dk/Borgerportal/Pressmed/Laespost.asp?docid=1413

Hvis ikke det er en mulighed for dig, så er der da også alternativer.F.eks. Hypnoterapi. Jeg kender en kvinde, som var så angst, at hun ikke kunne gå ud alene i 5 år. Efter 2 behandlinger, der kostede ca 900,- pr gang, er hun nu helt angstfri. Ifølge hende, er det ikke noget man behøver at tro på, det virker alligevel

se mere her http://www.hypnoenergi.dk/index.php?page_id=20&soeg=1&kort=nordjylland

Held og lykke fremover

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-02-08 18:51

Hejsa kimse9000

Jeg går ud fra, at du er af hankøn

Har du været hos en psykiater?

Ellers bed din læge om en henvisning - det koster heller ikke noget, og det kan sætte tingene på plads med, hvad det handler om. Altså få en diagnose - en konklussion.

Ålborg har et krisecenter for mænd - prøv da at kontakte dem - de har ganske sikkert et stort netværk, så de også kan hjælpe dig.

Der er også den mulighed at ringe til Kriserådgivningen Gallohuset i Århus - her kan du få gratis rådgivning. Dem har jeg haft stor glæde af.

Jeg følger tråden tæt, så jeg er spændt på at høre om det løbende.

Pøj pøj med det hele!

MosterHanne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-02-08 20:13

...En psykolog, man selv betaler kan være pengene værd. Og man fortsætter, så længe man føler at man har gavn for de penge.

Alternative behandlinger kan være godt. Men man vover sig ud i noget, der måske er penge lige ud af lommen. Det er jo heller ikke gratis.
Det, der hjælper den ene, skader måske en anden.

Ens læge skulle gerne have lidt ide om, hvad problemerne drejer sig om, og hvem der kan hjælpe.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-02-08 21:26

vil bakke Birgitta op.
Intet er vigtigere end dit liv og du investerer i en fremtid ved at betale en psykolog.
Det koster ca. 650kr per gang - tag et lån hvis nødvendigt.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-02-08 02:33

Jeg er absolut enig med Birgitta og jomfruane, men vi ved jo ikke, hvordan kimse9000's situation ser ud - vi kan give dig nogle forslag, så kan du kimse9000 selv vælge, hvad du føler for.

Jo, ens læge kan måske godt se, hvad det handler om, men samtalerne skal ikke foregå hos lægen derefter. Praktiserende læger er ikke eksperter i et bestemt område, og alene af den grund, er det bedst at komme til en psykiater/kompetent person indefor området.

Kommentar
Fra : kimse9000

Dato : 14-02-08 06:12

Hej alle

Tusind tak for alle jeres tilbagemeldinger.
Jeg er af hankøn.
Desværre hjælper gode råd med hensyn til egen læge ikke. Har været hos ham flere gange gennem de seneste 4 år. Han har ifølge ham selv, ingen muligheder for at hjælpe mig. Han skrev nogle beroligende piller ud af det var allerværst, men dem tog jeg kun en enkelt af, da jeg absolut ikke tror det er en løsning, og slet ikke nu, hvor jeg trods alt er kommet over det værste forløb.
Han syntes den bedste løsning var en psykolog for egen regning.
Sikkert også en rigtig god ide, hvis man har penge til dette, hvilket jeg desværre ikke har. Jeg er selvstændig gennem mange år, og grundet min livskrise, har jeg slet ikke formået at passe mit arbejde gennem 5 år, hvilket har gjort, at jeg har tjent alt, alt for lidt gennem disse år. Men ikke nok med det, så er jeg fra at være gældfri, nu den lykkelige ejer af en gæld på henved en halv million, som jeg gennem fogedretten forsøger at få ud af verdenen.
Så derfor har jeg absolut ikke muligheden for at finde de ca 7-800 kr i timen en psykolog koster.
Men efter mine samtaler på Selmordshjælpen, tror jeg nu også mere, at det jeg har brug for, er at kunne snakke med ligesindede. Min kone bakker heldigvis fuldt op bag mig, men det kan være svært at snakke med hende om tingene, da hun jo ikke på egen krop har mærket tingene, og dermed kendskab til de mønstre der opstår.

Kommentar
Fra : stchrisdk

Dato : 14-02-08 13:08

Hej Kimse

Du må gerne bruge mig hvis du har lyst.. Jeg er psykoterapeut og er selv kommet over en traumatisk trafikullyke d. 5.3.2003 snart 5 års dag. Hvor jeg døde 2 gange og ifølge lægerne er at levende Mirakel. 1/5 del af mit kranie er lappet sammen med titanium, og har faktisk ingen men af betydning mere

Det vil jeg gerne gøre uden beregning. Jeg arbejder meget, så du må have den lidt tålmodighed med svarene, men jeg lover at svare så hurtigt jeg kan. Du er også velkommen til at kikke ind på min hjemmeside www.livsvekst.dk Som sagt er tilbudet gratis. Du kan tænke lidt over det og så skriv på min e-mail som du finder på hjemmesiden.

Vh. Stefan

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-02-08 15:08

Jeg kan se, at du i et andet spørgsmål forbereder sommerferie med familien i England??
Spørgsmålet er, om sommerferie er vigtigere end dit psykiske helbred?

Jeg ved godt, at man ikke kan stille det sådan op. Men det ER et spørgsmål om at prioritere. Og hvis du alligevel har en gæld på en halv million, og du alligevel også bruger penge på en rejse til England, -så VAR det måske en ide OGSÅ at prioritere dit psykiske helbred som noget, der skal investeres i.

Nå, men hvis det er dig så inderligt fjernt at bruge penge på det, så ER en korrespondance med Stefan MÅSKE!! en mulighed. --Jeg skriver MÅSKE fordi du ikke kender ham, og din læge næppe heller kender ham. Det bedste var en som din læge anbefalede.

Men du kan jo nærlæse Stefans hjemmeside og på den måde danne dig et indtryk af, hvad det er for en fyr.
Og endnu bedre: Du kan gå ind på Stefans profil og kikke på hvilke kanduspørgsmål han har været involveret i. Hvis du synes, at han har sagt fornuftige og hjælpsomme ting til andre brugere, så har han måske noget, du også kan bruge.....

--Stefan har jo selv haft problemer efter en ulykke. Så måske kan I bruge hinanden til gensidig hjælp... Nogle gange hjælper man sig selv bedst ved at hjælpe andre. Men så skal du nok sætte dig ud over at betragte ham som en autoritet. Trods hans uddannelse.

Kommentar
Fra : stchrisdk

Dato : 14-02-08 20:55

Tak Birgitta for dit fornuftige og gode indlæg/tilbagemelding.

Jeg er ikke, så øvet en bruger, men kan godt lide tanken om at vi kan hjælpe og støtte hinanden, med hvad vi nu end interesser os for og kan. Så da du skrev:

Citat
Du kan gå ind på Stefans profil og kikke på hvilke kanduspørgsmål han har været involveret i. Hvis du synes, at han har sagt fornuftige og hjælpsomme ting til andre bruger

Det prøvede jeg så, men blev overrasket over der står 0 på alle indlæg og svar. Men går man ind i mine private mapper, så kan man godt læse dem jeg har korssponseret med tidligere. (Ikke så mange Nordsted bl.a) Jeg opdagede jeg havde et flueben i private indlæg. Det har jeg så fjernet, men der står stadigvæk 0.
Hvad gør jeg forkert?

Jeg kan godt lide tanken om, at man netop har mulighed for at se hvordan, dem som tilbyder hjælp, korssponserer i øvrigt, interesseområder mv. På forhånd tak

Vh. Stefan

Kommentar
Fra : stchrisdk

Dato : 14-02-08 21:10

Glemte lige at skrive; der er en de kalder, Private afsluttede indlæg, og den er der en lås på, jeg kan heller selv åbne den. Hvorfor? Og hvad gør jeg for at åbne den?

Vh. Stefan

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-02-08 21:56

Narh, har du selv oprettet nogen spørgsmål?
Du har deltaget i en række tråde, som andre har oprettet...

Du klikker på fanebladet "historik", og så vælger du fanen "involverede"..
---Og under fanen "besvarede" kan man se, at du har fået point for to af dine besvarelser.

Kommentar
Fra : stchrisdk

Dato : 14-02-08 22:22

Tak skal du ha... Så lærte jeg det. Må du få en God nattesøvn, nu vil jeg gå til ro... Tak igen.

Vh. Stefan