/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
rensning af videohoved
Fra : pukker
Vist : 3271 gange
50 point
Dato : 19-02-03 15:39

Kan nogen fortælle mig, hvordan man renser et videohoved på en videoafspiller, når det ikke kan klares med et rensebånd.Altså hvordan man gør, hvilket rensemiddel og klud man skal bruge o.s.v.. Har hørt at det er ret enkelt, og at der derfor er mange penge tjent ved selv at gøre det. Passer det?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 60 point
Dato : 19-02-03 15:47

Jeg lod mig fortælle at rensning med væsker og lignende var rent forbudt, så jeg har aldrig gjort det. En klog mand (radiomekaniker) sagde at man skulle skrabe rullen med kanten af et stykke papir, og så i med rensebåndet.

Omvendt har jeg også hørt nogle der havde gjort som du sagde. Til formålet havde de anvendt isopropylalkohol (karburatorsprit) og vat-pind. Men igen påstår den "kloge mand" at det er rent held lortet duer bagefter.

Men hvordan filen har du kunnet svine video'en så meget til at rensebånd ikke kan fikse det?

Kommentar
Fra : Baxx65

Dato : 19-02-03 16:10

Nu er det jo ikke sikkert at det virkelig blot er fordi videohovedet er snavset, der kan jo være andet i vejen.

Jeg har tidligere med held selv renset videohoveder, ganske almindelig husholdningssprit kan klare sagen. Sammen med enten en vatpind (SKAL være 100% ren bomuld), eller en ren blød bomuldsklud. Afslut med at tørre hovedet af med en tør bomuldsklud, for at fjerne evt. efterladenskaber.

Kommentar
Fra : pukker

Dato : 19-02-03 16:27

Mange tak for svarene! Jeg tror måske grunden til, at videon er svinet sådan til, er at en del af de bånd, jeg bruger/har brugt har for mange år på bagen - det har nogen i hvert fald fortalt mig kunne være grunden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-02-03 16:55

Yes gamle bånd kan lave grusomt "hærværk". Men der findes altså hæderlige tv-reparatører der kan kigge sådan noget efter uden at rive bukserne af dig. Problemet er selvfølgelig at finde dem. Som sagt, ham den kloge jeg henviste til øverst, var på et tidspunkt ansat i Fona. Han fortalte mig at mere end tre fjerdedele videoreparationer bestod i at proppe et rensebånd i og derefter skrive en regning på 850 kr. Ligeledes havde jeg en bekendt der fik et reparationsoverslag på 1500 kr (så var det også af en B&O-mand). Der fiksede jeg problemet med et rensebånd.

Ligeledes gav den kloge mand mig en anvisning i reparation af TV (altså noget der duede i ca 50% tilfælde når billedet var dårlig/forsvúndet). Af med bagsiden, tænd tv'et, slå på printene indtil du se skærmen blinker. sluk tv'et. Undersøg nøje området hvor slagene hjalp - der er der næsten helt sikker en dårlig/kold lodning. Lod den og skidtet kører igen. Og ifølge den kloge mand skrev man en regning på 1000 - 1500 kr for sådan 10 minutters arbejde (jeg har selv lige fikset en Lumatron på den måde).

Der er bare noget der nager min hukommelse med sprit/klude og videotromler!?!?!?!??

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-02-03 16:15

Hejsa,

Sprit er til at drikke ikke til video maskiner. Skulle du ha' mod på det så prøv med vatpinde og propylalkohol.

Søren

Kommentar
Fra : pukker

Dato : 22-02-03 12:44

Tak for svaret clan! Jeg nøjes med at drikke spritten!

Godkendelse af svar
Fra : pukker

Dato : 22-02-03 12:47

Tak for svaret 3773.