/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Køkkenprocent ved kantinedrift
Fra : jbg
Vist : 5194 gange
300 point
Dato : 11-02-08 14:17

Nogle der ved hvad køkkenprocenten ved kantinedrift bør ligge på?

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 11-02-08 17:27

Køkkenprocenten?

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 12-02-08 09:46

+ Omsætning (virksomhedens salgsindtægter)
-- Variable omkostninger (vareforbrug, køb af råvarer)
= Bruttoavance (Køkkenprocenten)
-- Faste omkostninger (omfatter f.eks. husleje)
= Nettoresultat /overskud (resultat eller indehaverløn)

Bruttoavancen svinger fra branche til branche. Dækningsbidrag på en restaurant er måske 65% mens den for en kantine kan være på 20%, men hvis man forudsætter en acceptabel timeløn kan man jo regne ud om det kan lade sig gøre. Det handler også om hvor meget købernes evne og vilje til at betale for de flade halve

Ziggy99

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 12-02-08 09:55

Hej Ziggy99
Dvs. at en kantine som standard bør arbejde med en køkkenprocent omkring 20?

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 12-02-08 10:17

Det kommer også MEGET an på om en virksomhed selv driver kantinen eller om opgaven er outsourcet til et kantine firma. I første tilfælde er man nok bare interesseret i at dække omkostninger mens i det andet vil være tale om at det skal være et overskudsforretning.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 12-02-08 10:34

...nej 20 pct gør det ikke, snarere omkring 40pct vil jeg tro, men det kommer an på alle mulige faktorer

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 12-02-08 10:43

I det her tilfælde driver virksomheden selv kantinen