/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
77200omdr vs. 5400 omdr?
Fra : Sygate
Vist : 673 gange
380 point
Dato : 07-02-08 21:23

Hejsa !

Jeg ved jo at en harddisk med 7200 omdrejninger er en del hurtigere end en med 5400.

Men så er der noget der siger at den så vil larme mere.
En anden siger at batteriet også holder meget kortere tid.

Det er især det med støjen jeg tænker mest på.

Spørgsmålet er mest angående bærbare, da det er den der skal være lydløs i klassen.

Tak.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-02-08 21:28

77200 omdr - så går det stærkt :D

Men bortset fra overskrift, så har jeg foreløbig kun haft 7200, og sys ikke rigtig jeg hører den.
Du hører mere blæseren.
Så bare tag den hurtige.
Hvis man i det hele taget lægger mærke til hastigheden som sådan

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 07-02-08 21:32

Så vidt jeg ved bruger 7200 ca 5% mere batteri end 5400 (kan ikke huske hvor jeg har læst det). Ydelsesmæssigt vil du nok ikke mærke den store forskel, men det kommer an på hvad du vil bruge din computer til. Til almindelig internet/email/office brug betyder det ikke det store. Alternativt kan du vælge en 5400 hd med større cashe (det er dok ikke alle producenter af bærbare som oplyser dette). Mht. larmen plejer blæseren (og cd-rom drevet) alligevel at overdøve harddisken, så du skal nok også have kigget på andre ting hvis den skal være lydløs.

Accepteret svar
Fra : michaelsp

Modtaget 380 point
Dato : 07-02-08 22:44

Hej Sygate

Jeg kan altså ikke dy mig.
Med behov for hurtighed og lavere strømforbrug (hvilket leder til mindre varme og dermed mindre støj) skal man selvfølgelig have en Harddisc uden disk. Du kan allerede få 32GB ram-baseret disk fra kr. 1475,-

Se dette link: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=402308

De er teoretisk hurtigere end traditionelle diske, hvilket dog ikke vist sig i blandede tests, hvor det har været nærmest umærkeligt i dagligt brug, men lavt strømforbrug er fint for at nedbringe støj og den er stort set ufølsom for slag, hvilket den formentlig vil få, når du skal bruge den i skolesammenhæng.

Bortset fra det, så skiftede jeg for nyligt disk i min bærbare, og fik en voldsom forbedring af computerens generelle opstarts- og svartider ved skift til 7200rpm. Der tæller dog også andre faktorer som cache og søgetid, for du kan købe en nok så hurtig disk uden at opleve forbedring, f.eks. hvis disken er langsom til at flytte læse-/skrivehovedet på tværs af disken - altså på tværs af omdrejningerne.

Mvh. MichaelSP

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-02-08 22:58

Ja, det begynder at gå stærkt mht ikke mekaniske diske, kaldet flashdiske.
Tør vi gætte på, hvad de ligger på til jul...

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-02-08 22:59

Apropros jul.
Må jeg så ikke være den første til at ønske jer en god jul 2008 samt et godt nytår

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 07-02-08 23:02

De kaldes rigtigt nok flashdisk, men du skal nok bruge den officielle betegnelse Solid State Drive, hvis du vil søge efter dem.

Godt nytår til dig, også Jimmy

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-02-08 23:08

Der er også hybriddiske, de skulle også virke fint nok.
Er de egentlig i det hele taget kommet på dansk marked?
Sys ik jeg har set computer med dem endnu.

Hvorfor kan de ikke få et dansk navn når vi nu trodsalt befinder os i Danmark?
Hukommelsespladelagringsenhed lyder godt.

Hybrid ville så blive hukommelsesplade og mekanisk snurrerundtpladelagringsenhed.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-02-08 23:08

Måske jeg bare skulle smutte i seng inden jeg bliver alt for overtræt

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 07-02-08 23:15
Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-02-08 23:22

Heh, uh, det tør jeg slet ikke tænke på

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 07-02-08 23:22

Tak for hjælpen allesammen. Det med cache og søgetid vidste jeg intet om...

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 07-02-08 23:28

Hej Sygate
Det er mig, der takker for et femtal
Mvh. MichaelSP