/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rukonøglen vil ikke ud!
Fra : mollebakken
Vist : 1106 gange
150 point
Dato : 07-02-08 20:23

Vores terrassedørsnøgle (en "kantet" rukonøgle) kan tilsyneladende ikke tages ud af låsen uanset hvilken position, vi prøver fra. Er der mon et lille trick, vi ikke kender til? Den fungerer ellers som skal.

mvh
Mulle

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-02-08 20:27

spray en smule WD 40 eller lignende ind i låsen så godt i nu kan så smører det lige lidt. Der er sikkert en af stifterne der hænger lidt. Låsen er sikkert ved at være en smule slidt. Ellers er der jo ikke andet at gøre end at forsøge at lirke den ud og se om det ikke pludselig lykkedes. Eller er det en ny lås desværre.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 20:28

Ja det kan hjælpe med Wd40 eller lignende prøv at sprøjte det ind rundt om nøglen og tag en tang og rok lidt til siderne altså forsigtigt så skal den nok komme det er sikkert fordi der er kommet lidt fugt derind min egen køkkenbagdør gjorde det samme for nyligt og det hjalp efter behandlingen nogle gange i træk

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 20:28

Nå ja

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-02-08 20:29

Sikke enige Sunowich

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-02-08 20:30

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 20:32

Ja du bor åbenbart tættest på mølleren Hi hi

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-02-08 20:33

Det er Fjederene der ikke får stifterne ned...
Hvis du sætter nøglen i den position hvor den normalt kan udtages, Her efter banker du meget forsigtigt, med en metalting (meget lille hammer) på under siden af nøglen så skulle stifterne falde på plads. Når den er udtaget smøre du nøglecylinder, med samem slags låseolie som du anvender til billåsen om vinteren. Jeg vil ikke bruge WD40 her...
Mvh Ben

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-02-08 20:38

Nix WD 40, det suger snavs til sig.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 20:47

Det virker altså fint i sydsjælland i gamle dage hed noget tilsvarende caramba men fås i mange afskygninger bla i biltema hvor deres mærke hedder X4 som jeg lige har købt en spraydåse med for et par timer siden og bruger en del af det i forbindelse med at rode med folks gamle rustne/ beskidte cykler Faktisk er det muligt at få en rusten kæde som næsten ny ved at starte med det før vask og efterfølgende kædespray

Kommentar
Fra : mollebakken

Dato : 07-02-08 21:30

Foreløbigt tak for løsningsforslagene.
Jeg har prøvet Bens forslag med den lille hammer, men det lykkedes desværre ikke (det lød eller meget sandsynligt!) Låsen er ikke slidt. Ganske vist er den ca. 5 år gammel, men bruges meget, meget sjældent. Og skulle jeg måske fortælle, at nøglen aldrig har været mulig at udtage af låsen. Heller ikke da den var helt ny.
Håber på nye gode ideer.
mvh
Mulle

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-02-08 21:42

Så er der en anden mulighed.
- Hold den drejelige del at låsen indtrykket med en finger lige ved siden af nøglen. Og lirk med nøglen op ned ned, i den lille smule sløre der i nøglen. Hvis inder delen af cylinder er lidt slidt, vil denne kunne kile lige når man trækker i nøglen...
mvh Ben

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-02-08 21:42

det er cylinderen der er monteret forkert. den skal tages ud og nøglen drejes 180 grader og så skal cylinderen sættes i igen. det skulle gerne løse problemet.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 21:43

Hvae har du ikke noget vd40 eller?????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-02-08 21:43

hvis den sidder indendørs er det jo en hel sikring - frit og gratis

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-08 22:07

Ring dog til en låsesmed, han kan klare det.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 22:15

Ja du ska sku ikke komme her med dine spørgsmål Driller ans

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-02-08 22:24

grilltændvæske/lampeolie/petroleum plus en smule (EN SMULE!) fysisk vold burde klare problemet. Men træk lige ud, ikke bøje op/ned eller højre/venstre

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 22:30

Ud fra forrige ide fik jeg lige ideen til opvarmning dog ikke med tændvædske men med en lighter og ikke så meget at du begynder at svide det hele af meeen Det da et forsøg værd og er der ikke nogle af alle disse råd der hjælper må du måske ty til Ans'es forslag

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-08 23:03

Jeg ville også skrue cylinderen ud (fra indersiden) og se om den sidder rigtigt eller sidder i spænd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-08 23:16

Citat
Ganske vist er den ca. 5 år gammel, men bruges meget, meget sjældent. Og skulle jeg måske fortælle, at nøglen aldrig har været mulig at udtage af låsen. Heller ikke da den var helt ny.

Jamen jamen jamen er det først nu efter 5 år, du vil have nøglen ud

Hvorfor har du dog ikke undersøgt det noget tidligere !!!!

Men ring til en låsesmed, han kan klare det i løbet af meget kort tid. Og du kan være heldig, at du ikke har ødelagt for meget.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-02-08 23:29

Jeg har lige været på Ruko kursus i forb. med mit arbejde. Det der er galt er at der lige bag culinderen sidder en ring med fire hakker i. Der er også en pil, denne pil skal vende nedad ellers dutter låsen ikke, du kan ikke dreje nøglen så du kan få den ud. Altså ud med cylinderen, der sidder to skruer i bagfra, altså den side væk fra nøgle siden. Har du en vrider på indersiden ska den først af. Utrolig mange snedkere og os gør det selv folk laver den fejl, men de fleste opdager det da man jo afprøver låsen før ma slutter arbejdet.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-02-08 23:30

Når du skriver at det er en kantet Ruko nøgle er det sikkert en 6 stifts lås den er forsikringsgodkendt også til virksomheder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-08 10:20

En "kantet ruko" er måske nok nærmere en system nøgle / Garant 10 med sidestifter.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-02-08 11:10

En kantet ruko er til 6 stifter, kan dog også være en systemnøgle, så er der to langsgående fordybninger i nøglen istedet for en. Systemnøgler må ikke kopieres uden skriftlig tilladelse fra ejeren.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-02-08 11:19

til terrassedør er det nok snarere en 4-kamsnøgle som passer ind i paskvilgrebet. Men løsningen er nok at skille møget ad så meget som muligt, få verndt cylinderen den rigtige vej og så samle igen.