/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Salg af brugt
Fra : maler-fidusen
Vist : 4955 gange
50 point
Dato : 04-02-08 20:14

Hvis man køber et brugt, f.eks TV på f.eks DBA, guloggratis, qxl eller lign. hvilken garantier har man så, hvis nogle? og hvilken ansvar/forpligtelser/garantier kan man hævfe for som sælger?

Accepteret svar
Fra : Tranceman

Modtaget 60 point
Dato : 04-02-08 20:49

Hejsa

udrag fra familieadvokaterne

Citat
Købelovens almindelige regler gælder for handel mellem private, men reglerne om forbrugerkøb gælder ikke. Det betyder, at det som udgangspunkt er aftalen mellem de private, der indeholder de vilkår, der gælder for det pågældende køb, fx at en vare er købt som beset eller med diverse mangler. Eller sagt på anden vis, så kan private udmærket aftale noget andet end det, der fremgår af købelovens almindelige regler, for de gælder kun, såfremt parterne ikke har aftalt noget andet.
Købeloven giver ingen fortrydelses- eller returret - heller ikke når forbrugere køber varer i en butik, dvs. efter købelovens regler om forbrugerkøb. I stedet indeholder købeloven regler om, hvad en køber har af muligheder, hvis der er mangler ved en vare, fx at få et nedslag i prisen eller ophæve købet. Men - og med stort: MEN - når det gælder handler mellem private, er der ingen lette løsninger som Forbrugerklagenævnet, hvis parterne efterfølgende bliver uenige. I stedet må den utilfredse part anlægge en egentlig retssag, og det vil som oftest ikke være den økonomiske risiko værd.

I en sag om fx brugte fælge vil de færreste private løbe procesrisikoen, hvis der er tale om et køb til nogle få hundrede eller et par tusinde kroner. Alene advokatudgiften kan let løbe op i 15.000 til 20.000 kr.

Desuden er der ofte et stort bevismæssigt problem ved køb mellem private, for der foreligger sjældent en detaljeret skriftligt købsaftale. Og mundtlige aftaler er ikke noget værd rent bevismæssigt.

Lad mig tage dit eksempel, for her vil du som køber af en genstand fra en anden privat person kunne ophæve handlen og kræve dine penge retur, hvis der er en væsentlig mangel ved genstanden. Men når der er tale om en brugt genstand, som du fx har købt via en annonce i Den Blå Avis, skal det afgøres efter en særlig skala, hvad der anses for en væsentlig mangel. Nemlig en skala, der tager udgangspunkt i, hvad du kan forvente at få af fx brugte fælge til den pågældende pris.

Er der efter denne skala en væsentlig mangel ved en fælg, og har sælgeren ikke taget et forbehold, fx købt som beset, kan den private køber ophæve hele købet. Men det store problem opstår, hvis sælgeren ikke vil være med til det, for så har køberen kun mulighed for at komme videre med sagen via en egentlig retssag.

Som køber får du en langt bedre beskyttelse ved at handle via butikker - også når det gælder brugte genstande. Købelovens regler om forbrugerkøb kan nemlig ikke fraviges til skade for dig som forbruger, og der er forskellige klagenævn, fx Forbrugerklagenævnet.

kommer fra http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-340.html

Kan det bruges

Tranceman

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-02-08 20:57

Her er nogle kontrakter, til en evt. handel

http://www.abcsiden.dk/katalog.aspx?k=522

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 04-02-08 21:38

så hvis man sælger f.eks et tv og det går i stykker om f.eks ½ år, så kan køber ikke komme og kræve pengene retur eller tilsvarende vare som når man køber i en butik - altså man har ikke de 2 års reklamationsret eller??

Kommentar
Fra : Tranceman

Dato : 04-02-08 22:01

køber kan ikke klage hvis det er købt brugt og det er informeret ved handelen, hvis man vil være 100% sikker så skriv købt som beset, brugt eller
privat handel, uden garanti

Citat
Desuden er der ofte et stort bevismæssigt problem ved køb mellem private, for der foreligger sjældent en detaljeret skriftligt købsaftale. Og mundtlige aftaler er ikke noget værd rent bevismæssigt.

Tranceman

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-02-08 01:09

Garantien, eller reklamationsretten er gældende fra varen er ny, hvis du altså køber brugt af en privat via nettet, køber du altså varen med den eventuelle tilbageværende garanti/reklamationsret, der måtte være i forhold til produktets alder, dette kan du dog få svært ved at gøre gældende, medmindre du samtidig modtager den originale købskvittering.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-02-08 06:56

Købeloven gælder for alle der sælger noget, når sælgeren er proff. og lever af det en butik e.l. til private. Salg mellem private er der ingen købelov.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-02-08 07:37

alka, det passer ikke.

Købelovens bestemmelser finder også anvendelse for såvidt angår handel mellem private, der er dog forskellige måder at håndhæve den på, og forskellige paragraffer finder anvendelse på forskellige former for handler.

MEN som udgangspunkt er det altid købeloven der er gældende

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 05-02-08 09:04

Som udgangs punkt har du intet, se det sådan.

Hvem vil sætte en Advokat på en, man har købt et brugt fjernsyn el. ved til 500 kr.

Der var engang en Advokat der sagde til mig. Alt hvad du køber brugt under kr. 10.000,- kommer du igen vejene med i en evt. sag. Med mindre man står med utrolige stærke beviser.

Når man handler brugt - er tingene man køber brugte. Der er mange der tro, at tingene så også er som nye. Det er jo helt forkert!

Når du handler brugt, så lad krammer karlen komme op i dig.
Se, vurder og evt. prøv, den vare du skal købe. Den pris sælger har sat behøver ikke og være den rigtige. (Mange der sælger brugt i dag, tro de kan få ny pris for det).
Man ser ofte nogen sælger sine ting, med teksten ”fejlkøb”. Og så tro mange straks man kan få fuld pris for det. Det kan man bare ikke. Du skal jo ikke betale for at en ikke har tænkt sig om – vel!

Al elektronik som fjernsyn, computere HI-FI udstyr og brugte køkken maskiner, hårdhvide vare. Har næsten igen værdi.
Du kan finde fjernsyn og computere der virker perfekt på genbrugs stationer. Meget havner der fordi det ikke kan sælges, og fordi nogen forsøger og sælger til alt for høre priser.

Så mit sidste råd når du handler brugt i Den Blå Avis eller Gul og Gratis
Få den indre kræmmer karl op i dig – og handel med håndslag og hele pivtøjet. Så bliver du meget gladere for dit brugte køb bagefter

Godkendelse af svar
Fra : maler-fidusen

Dato : 05-02-08 16:04

Tak for svaret Tranceman.