/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
hjælp heste
Fra : Lovehorses
Vist : 484 gange
80 point
Dato : 03-02-08 16:04

hej jeg ville god spørge om hvor meget det ca koster at have en hest jeg ved godt hvor meget det koster men bar lige for en sikerheds skyld

vi har lige købt et hus og jeg er helt indforstået med at det koster men jeg haved tænkt mig at spørge efter somerferien om det kunne tænkes at jeg måtte få en hest
men hver gang jeg spøger få jeg stuarest total unfair
jeg har redet i ca 2½ år

Hesten koster ca 12000
plus opstaldingen 1000
vil i fortsætte for mig

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-02-08 16:12

1000 kr for opstaldningen dertil kommer prisen på foder. og dyrlægeregninger, det kan jeg ikke sætte priser på. dyrlægeregninger kan være alt fra 0 til jeg ved ikke hvad.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 03-02-08 16:15

- prøv at regne på, hvor meget du selv kan betale om måneden...
Hvis det er nok, sparer du lige 12.000 sammen og køber dig hest.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-02-08 18:47

Du må ud og finde dig et job, - men det må ikke gå ud over din skolegang, som er det vigtigste.

Kommentar
Fra : hestepigen

Dato : 03-02-08 19:06

Du skal også regne med, at din hest skal have smed hver 6 - 8 uge. Det koster også afhængig af om den har sko påeller ej. Og havd med hø/halm - derudover skal der vel lidt undervisning til.......

Mit bud vil være, at det koster mellem 1400 og 2000 afhængig af, om du skal have undervisning, hvo ofte den skal have smed, og om opstaldning er inklusiv strøelse.

Kommentar
Fra : Lovehorses

Dato : 04-02-08 14:24

ok tak
kan først finde mig et job i december Surt

Kommentar
Fra : Lovehorses

Dato : 04-02-08 14:25

min far vil godt betale halvdelen og det er bar min mor der mangler med at sige ja

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-02-08 14:55

Det er dyrt at have en hest. Det er svært at opstille et nøjagtigt regnskab for, hvad det koster at anskaffe og holde en hest. Prisen på heste varierer alt efter hestens afstamning og uddannelse. Ud over udgifter til køb af hest og udstyr vil der være løbende udgifter til opstaldning og foder, smed, dyrlæge (vaccinationer, tandraspning og gødningsprøver for orm samt evt. skade/sygdom), undervisning/ træning, forsikring etc.
Endvidere kan der være udgifter til: klubkontingent, stævnegebyrer, rytterlicens og leje eller køb af trailer. Hvis du ikke kan afse minimum 2.000-3.000 kr. pr. måned til dette, bør du overveje, om du har råd til at holde hest. En billigere mulighed at holde hest på kan være at få part i en hest (se afsnittet om partshest).
Der kan være store forskelle på prisniveauet for at have en hest opstaldet på rideskole eller hestepension. Du bør derfor undersøge prisen i det område, du bor i. Hvis du kan have hesten hjemme, er det naturligvis billigere. Hvis du vælger at have hesten opstaldet hjemme, skal du sørge for, at hesten står sammen med mindst én anden hest.

Partshest – en mulighed
At have hest er en krævende og forpligtende opgave. Det sker ikke så sjældent, at der efter nogen tid opstår problemer, som kunne være undgået, hvis den nybagte hesteejer havde forberedt sig grundigere på det store ansvar, det er at holde hest, eller havde været mere realistisk i valget af hesten.

Både af økonomiske hensyn og af hensyn til den tid, der skal bruges på hesten, kan det være en god ide at starte med at have part i en hest. Herved deles udgifterne, og der er flere til at deles om pasning og ridning.
Der er forskellige måder at have en partshest på. Du kan mod betaling og pasning af en rideskolehest eller en privathest få lov at ride på den et antal dage om ugen. Næste skridt kan være at købe en part i en hest og dermed have de forpligtelser, der svarer dertil.

taget fra denne side: Før du køber hest, Dyrenes beskyttelse

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/material.nsf/docs/7b3d4675b6ca4e54c1257018004fb687?opendocument&count=1000&exp=94991c17799b3de8c12570000031aa92

Kommentar
Fra : Lovehorses

Dato : 05-02-08 13:42

tak men har regnet nogenlunde et resultat ogmin mors kusinr har selv hest og er perfekt til at ride??

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-02-08 14:05

Citat
hej jeg ville god spørge om hvor meget det ca koster at have en hest

jamen hvis du fået svaret, så skulle du måske acceptere/godkende en besvarelse her

Kommentar
Fra : sofie-lizette

Dato : 17-02-08 13:27

hmmm. det er and på om den har sko eller ej, eller om den fejler noget ovs. :)

Kommentar
Fra : Lovehorses

Dato : 07-03-08 22:10

Tak for hjælpen
Kode
Hehe:-)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-03-08 22:38

I efteråret spurgte jeg om det samme, og fik følgende svar

EN HEST SKAL HAVE 1FE (= FODERENHED), PR 100 KG DEN VEJER.
SAMT 1 FE PR. TIME DEN ARBEJDER.

SÅ HVIS DIN HEST VEJER F.EKS. 600 KG SKAL DEN HAVE 6 FE PR. DAG,
PLUS 1 FE HVIS DEN ARBEJDER CA. 1 TIME, DET ER SÅ 7 FE PR. DAG.

DET KAN GIVES PÅ MANGE FORSKELLIGE MÅDER F.EKS:
4 KG HAVRE ER CA. 3,7FE OG KOSTER I FODERSTOFFEN CA 10-12 KR
SAMT 6 KG GODT HØ SOM ER CA. 3 FE OG KOSTER CA 8 - 8 KR.
SÅ SKAL DEN OGSÅ HAVE VITAMINER OG MINERALER, DET KOSTER CA 1-2 KR PR DAG.

SÅ ALT I ALT VIL DET KOSTE CA. 19 - 22 KR PR DAG I FODER ALENE,
DERTIL KOMMER SÅ 1-2 SMÅ BUNDTER HALM SOM DEN STÅR I, OG OGSÅ SPISER AF.
1 BUNDT HALM KOSTER 6-10 KR PR BUNDT.

MEGET AF DET HESTEN SPISER, KAN DU ENTEN SELV DYRKE, HVIS DU HAR MULIGHED FOR DET, ELLER DU KAN KØBE DET HOS LANDMANDEN, NÅR HAN HØSTER.