/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Aflader min Blaupunkt?
Fra : Bugvin
Vist : 794 gange
60 point
Dato : 02-02-08 21:08

Hej.
Jeg har købt en dejlig Senator fra 90. Mit problem er at den er fuldstændig tom for strøm hver morgen.. Jeg har mistanke om at min Blaupunkt med plads til 10 cder er synderen.. At jeg skriver at den har cdboks er, at den har været rimelig dyr dengang..
Kan det betale sig at reparere den?
Hvor ligger fejlen i Blaupunkten?
Er det noget jeg selv kan ordne?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-08 21:16

Eks. monteret forkert så den har hovedstrøm på hele tiden.
Der er 2 plus-ledninger og det er kun den ene (lille) der skal være til hele tiden og den anden skal over tændingen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-02-08 21:24

Du ka jo evt prøve at tage sikringen fra og se om hvor vidt det hjælper enten ved bare at tage den ud til næste morgen men også bare prøve om der kommer små gnister når du tager den ud sætter i igen når tænding er slukket så er du sikker om den bruger Hvor gammel er Akkumulatoren ??det kan du som regel læse på den

Mvh sunefisk

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-02-08 22:01

Hvis du køre med LE bagrude og blæser og kun få KM hver dag får du ikke ladet dit batteri ordentligt op.
Tjek om der er vand på, hvis der ikke er fejl på bilen skal den ikke aflade så meget som du berskriver.
mvh Ben

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-02-08 22:04

Din radio kan udmærket være tilsluttet fejl, - det er før hørt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-02-08 23:47

Er dit strømproblem opstået i forbindelse med montering af den der radio??Det står der jo ikke rigtigt så jeg tænker der er sådan en 100 andre ting der kan være grund til afladning.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 03-02-08 00:16

Jeg ville starte med at fjerne f.eks. stelforbindelsen fra batteriet. Kommer der en kraftig gnist, når kablet berører batteriet ? Er det tilfældet, ville jeg nok mistænke generatoren. Det lader sig let teste:
Fjern stikket i generatoren og berør batteriet med kablet.
Hvis radio etc. har "back-up" vil den gnistre lidt første gang, men gentager du berøringen umiddelbart efter, skulle forbruget og dermed gnisten være væsentligt mindre.
Evt. kan du fjerne generatorstikket natten over, og se......
Men husk at genmontere dette, inden du kører.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-02-08 01:43

Der er flere ting i moderne biler, som kan tage en startstrøm, selv om de er slukket.
Bla a. radio, dørlåse, motorstyrecomputer osv.
Så det er en elendig metode at måle forbrug ved at se på gnist, når man kobler akkumulator til.

Jeg har oplevet at bagage havde skubbet til kontakten i bagagerummet så lyset også var tændt der når klappen var lukket. så blev akkuen tappet ret hurtigt, under parkering.

Tag den sikring , som forsyner radioen ud af bilens sikringsboks. Så kan du komme til at tilslutte et amperemeter i stedet for sikring, og derved måle radioens forbrug. Uden tændigsnøgle må forbruget ikke være mere end allerhøjest 100mA.

Ellers har du forbundet radioen forkert , eller den er defekt.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 03-02-08 03:27

Prøv at koble radioen fra et par dage og se om det hjælper på dit strøm problem.

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 03-02-08 14:43

Hej igen alle sammen.
Til Eyvind. Er disse 2 ledninger samme farve, og kan jeg kun se det på størrelsen?

Til Sunowich. Battariet er splinternyt(opladet i 48 timer) Det med sikringen er en god idé.

Til Benjamin. Hvad er en LE bagrude?. Og Ja, Jeg kører kun få km hver dag. Men alligevel, den er hélt tom.

Til Stilkene&Sunewich. Jeg tror, at den er på alder med bilen, og blev monteret dengang.

Til Cortina01. Helt ærligt.. Jeg tror, dit råd er godt nok for nogen.. Men ikke til en, som mig. Skal jeg tælle gnisterne efter?. Men jeg ved godt hvad du mener tror osse at du er dygtig. Men jeg tror at det er en ringe idé.

Til Transor. Det synes jeg er en brilliant idé. Det vil jeg straks gå igang med.

Til PrivateDK. Det synes jeg er en rigtig god idé. Det er den nemmeste løsning jeg har fået.

Overall: Jeg afmonterer radionen over natten,(PrivateDK) så ser jeg i morgen tidlig, hvordan tilstanden er. Efter det vil jeg så prøve med et amperemeter.(Transor) Til sidst vil jeg kigge på ledninger, som Eyvind skriver om.
Førtilstand:
Nuværende:

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-02-08 14:52

Jeg har ingen bud på farverne. Du bør ikke kunne spille radio/CD uden at nøglen sidder i.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-02-08 14:59

Altså hvis du tager strømmen fra ved feks at tage sikringen som jeg jo skev første svar fra mig har du jo taget den fra

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-02-08 15:00

Radioen så skal du da ikke pille den helt ud..... nå

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 03-02-08 15:07

Til Eyvind... Jeg kan tænde for radion/cd selv om nøglen ikke er i. Vil det så sige at der er forkert forbundet?.
Til Sunewich.. Jeg prøver det, at finde den sikring.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-02-08 16:17

Ja så er der mulighed for at den står og bruger strøm, når du er gået.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 03-02-08 17:42

inden det blir for svært så prøv når der er strøm på bilen og har været det i en halv times tid at åbne dit bagagerum og føl på lampen til lys i bagagerumet! er den varm har du synderen som er 99% af alle tilfælde

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-02-08 19:01

Har du god tid så kan du bruge dager /uger på den fejlsøgning med og tage ud en sikring og se om du kan starte om morgenen.Har du ikke forstand på el. så lever bilen på et værksted, så måler de den igennem.Det er mange ting som kan være galt. Men jeg synes ofte det er generatoren,når man har de symptomer.
alimak

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 03-02-08 20:14

Enig med allimak, og lokaliserer ofte den fejl ved hjælp af den beskrevne metode.
Også selvom jeg har diverse måleudstyr til rådighed.
En generator kan godt lade selvom der er gået en diode, men den aflader også lige så stille batteriet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-02-08 20:57

Hvis radioen kan spille uden at nøglen er i så er den forkert forbundet. Der er to ledninger som skal føre plus 12 V til radioen. Den ene skal være konstant til plus, for at give spænding, så den kan huske sine indstillinger, forbruget til det er minimalt . Den anden - via nøglen_ giver forbrugsstrømmen. Hvis den sidste er på hele tiden vil radione hele tiden bruge en del strøm , og kan så spille uden at nøglen er drejet.

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 03-02-08 22:11

Tak.(alimak og cortina01).. Meget vigtige oplysninger
Tak til (transor).. Vi har omringe problemet.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-02-08 00:39

Hva så har du fundet ud af dit problem ???

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 06-02-08 01:21

Hej til jer alle.
Efter omringelsen af problemet tog jeg sikringen(sunowich) fra til radion.. Morgenen efter var der lidt strøm, nok til at starte monstret. ..Så fik jeg en (klog) mand at måle med et amperemeter(transor).. Og han forklarede det sådan, at der gik for meget strøm til radion(jeg kender ikke forbruget)...
Hvad gør jeg så?... Skal jeg først prøve, som Eyvind siger, at forbinde det rigtigt?.. Og hvis det ikke duer?.. Lossepladsen?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-02-08 08:58

Det er velsaktens forbundet forkert så og er så grunden. Ydermere skal du jo så lige have opladet akkumulatoren fuldt før du kan se det endelige resultat før du skal på genbrugsstationen

Hav en god dag Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-02-08 13:59

Jeg har koplet min bilradio som din, pga.så slipper jeg og have nøglen i tændingen for at høre radio.Min bil har stået i 14 dage, uden at jeg har problem med at starte.Radioen har stået lavt på en gang i 3 dage og bilen kunne fremdeles starte.Men jeg ved jo ikke hvor meget din radio trækker af spænding.
alimak

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 06-02-08 14:56

Øh... Kære venner... Jeg har et problem/opgave... Jeg er blevet hjulpet utroligt meget herinde, med mit spørgsmål, uden det har kostet mig en krone.. Jeg er meget taknemlig. forestil jer, hvis jeg skulle ud, at finde en professional til det arbejde? Som Sunewich så godt skriver, at der kan være 100 andre ting galt.....Men
HVORDAN DELER JEG POINTERNE?
Allesammen er jo kommet med deres bidrag.. Et bud er næsten ikke bedre end et andet.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 60 point
Dato : 06-02-08 18:52

Altså det må du selv om
andre opretter spørgsmål på navne de vil give poient og når navnet så kommer ind så accepterer giveren og så er der delt ud
men som sagt det er helt op til dig

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 06-02-08 20:56

Ok.. Tak.. Jeg har faktisk ikke tid til mere..desværre

Godkendelse af svar
Fra : Bugvin

Dato : 06-02-08 20:57

Tak for svaret Sunowich.