/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fartpilot / speedsignal
Fra : d01tko
Vist : 3781 gange
150 point
Dato : 02-02-08 16:17

Jeg skal montere en fartpilot i følgende:

Suzuki Grand Vitara 2.0 TDi Aut. årg. 1999

Er der nogle der ved hvor jeg kan koble mig ind på speedsignal / tachometersignal? Stik, ledningsfarve, placering m.v.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-02-08 16:55

Hvad siger brugsforvirringen ???

Kommentar
Fra : d01tko

Dato : 02-02-08 17:17

Mener du bilens brugsforvirring? Der står næppe noget om den slags. I papirene som fulgte med fartpiloten står der bare at man kan tilslutte signalledningen til tændspolen med en formodstand, men det er ikke aktuelt i mit tilfælde da der er automatgear, og så kan jeg ikke bruge omdrejnings signal til noget. I øvrigt er det også en diesel så det giver sig selv det med tændspolen. Ellers står der alternativt man kan bruge omdrejnings signal (ikke aktuelt) eller speedometer signal, og det er det jeg skal have fat i. Men tegningen er bare en "princip skitse", den angiver ikke noget om ledningsfarver og lignende, men dette er jo også stort set umuligt at oplyse da der findes lige så forskellige måder at lave ledningsfarver på som der findes bilmærker og modeller. Min tanke var om der var andre der har været i lignende situation eller af en anden grund kender til i hvilken ledning det berømte speedsignal går. Jeg formoder jeg kan fange signalet bag speedometeret et sted men det er bare lige hvad for en af ledningerne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-02-08 17:22

En tur forbi et Suzuki værksted og snak med en af mekanikkerne.....

Det kræver jo et ledningsdiagram - hvis det skal virke ordentligt - og det skal det vel....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-02-08 17:24

Hvad er det for øvrigt for en fartpilot....

Noget anerkendt eller et thansen produkt

Kommentar
Fra : d01tko

Dato : 02-02-08 17:46

Det er en Cruise SCS 4342

Den skulle være rimeligt anerkendt. Jeg havde den i en tidligere bil, Mitsubishi Pajero 3.0, også med automatgear, og den er meget behagelig at "arbejde" med. Jeg har prøvet at køre med fartpilot i både Skoda Octavia og VW Touran (begge original fartpilot) og de regulerer ikke nær så flot som Cruise. Når man vil sænke farten via fartpiloten så er det som om man slipper speederen med et ryk. Når man vil accelerere og man slipper knappen når den ønskede hastighed er nået, så fortsætter accelerationen lidt efter man har sluppet knappen, og så render den ca. 7 km/t over målet og decellererer herefter til der hvor man slap knappen. Det syntes jeg hurtigt bliver irriterende. Her har Cruise sit fortrin efter min mening. Når man blot prikker på bremsen så frafalder Cruise langsomt og blidt marchhastigheden. Slukker man den derimod midt i det hele, ja så slipper den speederen prompte, men det skal den jo også af sikkerhedsmæssig årsag.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-02-08 18:12
Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-02-08 18:14
Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-02-08 18:18

Citat
Denne vejledning indeholder oplysninger om, hvordan Cruise skal installeres, som på ingen måde er et Gør-Det-Selv
job. Hvis du ikke er mekaniker eller uddannet indenfor elektronik, samt har adgang til værkstedshåndbogen for den
pågældende bil, anbefales det på det kraftigste, at du overlader installationen til et godkendt værksted.

Hmmmm.....

Kommentar
Fra : d01tko

Dato : 02-02-08 18:32

Jo det er den jeg har. Og jeg har også manualen, den fulgte med. Jeg skal montere fartpiloten sammen med en kammerat som blandt andet beskæftiger sig med sådan noget, så vi skal nok klare at få det til. Jeg vil bare undersøge lidt på forkant om nogen ved hvor man finder speedsignalet, så er vi jo fri for at bruge en hel eftermiddag på at lede efter det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-02-08 18:37

Citat
Ved biler med dieselmotorer skal der evt. anvendes en Puls-Detektor (købes separat).

Den har du vel....

Umiddelbart må det vel der den skal monteres.....

Kommentar
Fra : d01tko

Dato : 02-02-08 19:10

Pulsdetektoren er bestilt og på vej i tilfælde af at den skal bruges... men den skal jo i så tilfælde kobles ind på samme ledning som jeg efterlyser.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-02-08 18:18

Du kan spørge Lindgaard · Pedersen A/S 4344 8701. Det skulle ikke undre mig om de ved det.De har et skema nederst på brugsanvisningen som folk sender ind,Der vil det meste stå.
alimak

Kommentar
Fra : d01tko

Dato : 03-02-08 20:35

Har været der, desværre. Fik selv idéen eftersom samme skema fulgte med min brugsanvisning. Men oplysningerne de har passer ikke helt på min bil model og årgang.