/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Galettes (oversættelse)
Fra : netper
Vist : 530 gange
200 point
Dato : 18-02-03 08:43

Jeg kunne godt tænke mig at få oversat denne opskrift
Hvis der er nogen der har tid og lyst

Mvh
Per

125 grams (4 1/2 ounces) buckwheat flour
25 grams (scant 1 ounce) white flour
3 eggs
200 ml. (3/4 cup +1 T.) milk
100 ml. (1/4 cup +2 T.) water
pinch of salt
1 Tbsp lard
3 Tbs. butter

Put both flours in a bowl and beat in eggs, one at a time. Then
add milk, water and salt. Beat until the batter is smooth. Let
rest 2 hours or overnight.

Grease the crepe pan with lard and put on medium heat. Melt butter
and add to the batter. Pour spoonful of batter in pan* and spread
it quickly. When the edges begin to brown, turn the crepe over
and cook the other side. One minute per side is about right.
Stack them and keep them in a warm oven until ready to fill.

Makes 8-10 10-inch Crepes.

The typical French galette is cooked on a large flat griddle and
the batter is spread with a wooden utensil. However, smaller crepes
can be made in an 'American' crepe pan, and the batter can be spread
by tilting the pan.

This is an authentic recipe (translated from French) for the savory
crepes from Bretagne called "Galettes". Fill them with ham and
cheese, creamed mushrooms, or smoked salmon. Drink hard cider with
them!

Accepteret svar
Fra : wacher

Modtaget 200 point
Dato : 18-02-03 18:27

Her er mit bud:

125 gram boghvede
25 gram hvidt mel
3 æg
200 ml. mælk
100 ml. vand
1 lille smule salt
1 spiseskefuld fedt
3 spiseskefulde smør

De amerikanske mål står i parantes og det er vel ligemeget når du har de europæiske mål.

Put begge slags mel in en skål og slå ægene i en efter en. Tilsæt så mælk, vand og salt. Pisk dejen indtil den er ensartet. Lad dejen hvile 2 timer eller natten over.

Smør pandekagepanden med fedtet og sæt den over på middel varme. Smelt smøret
og tilsæt det dejen. Hæld en skefuld dej på panden og spred det hurtigt. Når kanterne begynder at brune så vend pandekagen på panden. 1 minut pr. side skulle være nok. Læg dem i en stak og hold dem varme i en varm ovn indtil du er parat til at fylde dem.

Du får ca. 8-10 25 centimeter pandekager.

Den typiske franske galette er bagt på en stor flad bageplade og dejen
bliver spredt med et træredskab..men mindre pandekager kan blive lavet på en
almindelig pandekagepande og dejen kan spredes ved at vende holde panden skævt.

Dette er en fransk opskrift på de smagfulde pandekager fra Bretagne kaldet "Galettes". Fyld dem med skinke og ost, champignonmos eller røget
laks. Drik ufiltreret æblemost til.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-02-03 21:09

En enkelt kommentar til sidste sætning. "hard cider" som der står er en fejloversættelse af "Cidre Brut" som er en tør (ligesom champagne brut) mousserende fransk cider, der holder 7-8% og som INTET har at gøre med den væmmelige svenske cider, man kan købe i supermarkedet. Ufiltreret æblemost er godt og bedre end svensk cider, men det er det altså heller ikke. Rigtig cider, englænderne laver også noget ordentligt, kan du få hos visse vinhandlere, fx Juul's på Frederiksberg.

Godkendelse af svar
Fra : netper