/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Ang. unghund/hvalp der hyler(gøer)
Fra : siopu
Vist : 1046 gange
20 point
Dato : 17-02-03 22:30

Hej

Jeg og min familie har et stort problem med vores ellers dejlige hanhund(bl. af en berner sennen og golden retriver). Han er snart 9 mdr. og vi må nok tilstår at han er midt i sin lømmelalder......men selvom han kan være yderst fræk, er han umådelig kærlig....han elsker, når folk vil kæle med ham. Vores problem ligger i at han er en stor piveskid, når han bliver irettesat, og specielt når han skal være alene..... Vi har hørt fra vores naboer at han kan hyle/gø højt i op til timer efter vi er gået......men det starter først ca ½ - 1 time efter vi er taget afsted om morgen. Nu er det sådan at vi bor i en større lejlighed ude på landet, og det er tit han kommer ud at rende, men problemet ligger i at vi bor i lejlighed, og naboerne har haft klaget over hans larm. Så det kan ende med at vi skal af med ham, er der ikke nogen der kan hjælpe os med at finde ud af hvad vi kan gøre ved hans hyleri( han har masser af legetøj hos ham, specielt når vi ikke er der.) Vi vil så nødigt af med ham - han er blevet en del af vores familie.

Håber der er nogen derude der kan hjælpe os

Venligst tina

Accepteret svar
Fra : jytteras

Modtaget 30 point
Dato : 17-02-03 22:47

Kære Tina

Nogle få hunde lider gevaldigt ved at være alene hjemme og det KAN være årsagen til at din hund hyler ........... men i disse tilfælde vil du ofte registrere en ubehagelig duft når du kommer hjem fordi hundens angst får den til at udskille nogle særlige stressdufte.

Der er flere forskellige løsningsforslag;

Det vil være en god ide at sørge for at han er godt aktiveret inden du forlader ham - og lad så endelig vær med at lave en afskedsprocedure, men forlad lejligheden lige så naturligt, som skulle du blot ud med skraldespanden ............ afskedsproceduren fortæller jo netop din hund at der skal ske noget helt specielt.

Et vidiokamera vil kunne vise dig om din hund er angst, eller om han blot er utilfreds .......... dette vil være en stor hjælp for dig for at vurdere om hvordan problemet skal gribes an.

Du kan bede en nabo om at lufte ham en gang eller to i løbet af din arbejdsdag .............. dette vil være med til at give ham ro.

Men ........... en meget effektiv løsning, som selvfølgelig koster lidt penge er at bruge to telefoner på følgende måde; sørg for at ringe op og lade røret i dit hjem være løftet og helst skal der være medhør på så lyden bliver tydelig at høre.
I den anden telefon (gerne en mobil) kan du nu høre så snart han begynder at hyle og du kan nu bede ham om at tie stille ............ jeg har brugt denne metode i med en anden hund og det var særdeles efffektivt.
Hunden opfatter at du hele tiden har styr på situationen, uanset om han kan se dig eller ej og så kan han roligt slappe af.

Håber du kan bruge noget af dette

Kommentar
Fra : kbdut

Dato : 18-02-03 10:21

Du kan også prøve at lade raidoen være tændt når i forlader jeres bolig.

Hilsen
Karsten

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-02-03 18:29

Hej,Tina
Både en berner og en golden er jo hunde, der helst skal have et "arbejde". Så forhåbentlig er I for længst begyndt på hundeskole, for det kommer man vist ikke uden om, når man anskaffer sig sådan en stor hund, -især en hanhund, og man bor i nærheden af andre mennesker og dyr. Det er IKKE nok for hunden at "komme ud og rende".
Så I må for en tid lægge dagens lange tur og den daglige træning om morgenen, inden I forlader ham. -Det vil give ham mere selvtillid og forhåbentlig gøre ham så tryg, så han kan acceptere at være alene. Og I vil ved træningen lære at forstå ham bedre, så I kan finde ud af, hvorfor han er ked af at være alene.
-I skulle måske overveje at begynde at træne lydighed med ham. Dansk Kennel Klub holder prøver over hele landet, som man kan gå op til. Man får et rigtig godt og nært forhold til sin hund, når man træner op til sådan en prøve. Og man kan sagtens deltage også med en blandingshund. Jeg tror ikke, at bernere er særlig gode til jagt, så markprøver er nok ikke noget for ham, men man kan jo aldrig vide. Der er også mange, der er glade for at gå til agility, -det var måske også en ide. -Min forrige hund, -en bernerhan- gik til svømning en gang om ugen. Det var også sjovt og godt. Og at lære at trække vogn eller slæde kan også være godt. -Men anskaf det rigtige seletøj!

Jeg tror ikke, at en hund bruger sit legetøj, når den er alene hjemme. De fleste ligger bare og sover og venter på, at deres ejer kommer hjem igen. Hvis han er madglad, så kan I drysse hans tørfoder ud i de rum, som han opholder sig i, gerne godt gemt under forskellige ting, så han ikke spiser det for hurtigt.
-En brugt T-shirt eller jeres sokker eller sutsko kan måske trøste ham lidt, hvis han savner jer. -Og han ikke bider det i stykker... -men den slags problemer skriver du jo ikke noget om.
Og lad endelig radioen spille! Det er en rigtig god ide. Så hører han ikke så let underlige lyde fra naboerne, som han kan blive utryg ved. Og han vil måske føle sig mindre alene, hvis der ikke er helt stille i lejligheden.
Men hvis han alligevel er ked af at være alene og problemerne ikke bliver løst, så var det måske en ide at finde en babysitter eller en dagpleje til ham. Der er jo åbenbart nogen hjemme om dagen i de nærmeste lejligheder, og når naboerne klager, så kunne det jo være fordi, de synes det er synd for ham og måske gerne vil hjælpe. Der findes mange mennesker, som er glade for hunde, men som ikke tør at påtage sig det store ansvar, det er, at anskaffe sig en selv.

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 19-02-03 00:00

Umiddelbart lyder det som om de fleste fokuserer på seperationsangst, men jeg kunne nu let tro at det mere handler om at hunden ikke har fundet sin plads i hiriakiet.

Derfor skrev jeg og spurgte om der var forskel på måden den blev efterladt når ejerne skulle ud med skraldespand eller lignende, for mange ejere gør et stort nummer ud af at sige farvel til deres hund når de skal på arbejde med det resultat, at de selv opelsker at hunden bliver utryg.

Kommentar
Fra : siopu

Dato : 22-02-03 12:20

Jeg takker meget for alle de gode svar....

Han har altid radioen tændt, når vi skal forlade ham. Og når vi går bliver der ikke lagt specielt meget mærkt til ham.
Jeg tror problemet er en del af næsten alt det ovenstående.
Men nok mest at han, da han var mindre - har tillagt sig nogle vaner, som vi ikke har observeret som en form for (dominans)bestemmende adfærd. Altså når han fik besked på at lægge sig, begyndte han at småhyle - derved fik han opmærksomhed, om den så var positiv eller negativ. Alt hyleri nu bliver fuldstændig ignoreret, håber så det også får indflydelse på hans hylen om morgen, når vi går fra ham.

Vi er medlem af dansk kennel klub, og har gået til hvalpemotivation - og det er først nu de starter på de efterfølgende hold, og det skal vi selvfølgelig også på. Så vi har derved altid trænnet ham - dog har det ikke været specielt om morgenen - men det er vi begyndt på nu.... efter jeg har talt med en hunde kosulent igennem dansk kennelklub.

Vi ved også at naboerne mener det er syndt at han piver, men han er en stor hund og derfor har de ikke et ønske om at skulle kigge efter ham. Det kunne ellers have været en god løsning.

Udover vi er begyndt at træne han om morgen - er vi også begyndt noget selvstændigheds træning, når vi er hjemme med ham. Dvs. at opsætte et tremmegitter for en kort stund, som gør at nok kan han se og høre os, men han kan ikke komme ind til os - fordi det lige passer ham.

Vi er villige til at forsøge alt, vi vil jo ikke af med ham. Så er der nogen som skulle have kommentar eller andre ideer til det jeg har skrevet er i velkommen til at skrive igen, som sagt er vi åbne for alle ideer.

venligst tina

Godkendelse af svar
Fra : siopu

Dato : 26-02-03 10:45

Tak for svaret jytteras.

Kommentar
Fra : siopu

Dato : 26-02-03 10:47

jeg ved ikke hvorfor den afviste første svar - det var ikke meningen alle savr var rigtige gode, derfor vil jeg gerne takke alle for deres tid og hjælp!

Tina