/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Mosaik på gulv
Fra : Splitcane
Vist : 1592 gange
100 point
Dato : 30-01-08 11:14

Er der nogen, der kan hjælpe mig med info om, at lave mosaikmønster på et gulv. Jeg vil gerne tegne noget selv og føre det over til gulvet som mosaik. Altså det skal ikke være et firkantet mønster.
Jeg vil gerne have links til sider, eller titler på bøger, som beskriver teknikken. Og gerne hvor jeg kan købe materialer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-08 11:23

Valg af gulvsten:

Almindeligvis anvendes massive sten med normalformat lagt på fladen og massive sten med andre formater, f.eks. kvadratiske sten.

Stenenes slidstyrke vokser med stigende brændingsgrad, mens det arbejde, der kræves til renholdelse, falder. Dette betyder, at hårdtbrændte sten som regel foretrækkes for de almindelige, fuldbrændte til ubehandlede gulve.

Lægning:

Inden lægningen skal undergulvet være i orden. Er råbetongulvet blevet for glat bør det pighugges i overfladen før lægningen, og undergulvet skal i øvrigt være rent og fugtes omhyggeligt. Er teglstenene særlig stærkt sugende, må disse fugtes før lægningen.

Læggemørtlen lægges ud på undergulvet i et ca. 2 cm tykt lag over et areal, der ikke er større, end man bekvemt kan henlægge stenene. Disse udlægges efter snor og trykkes godt ned i mørtlen, eventuelt bankes de let med en gummihammer eller med skaftet af en murhammer.

Fugebredden bør være så lille som mulig. Det vil i praksis sige 10-15 mm. Fugningen udføres enten samtidig med lægningen eller et par dage senere, det sidste giver det bedste resultat.

Det er vigtigt at holde stenenes overflade fri for mørtel.

Eventuelle opragende mørtelrester bør først skrabes af, når mørtlen er blevet så tør, at den ikke smitter af. Til fugningen benyttes en fugeske, mørtlen skal være ret stiv, og fugerne komprimeres, så de bliver helt fyldte og får en jævn overflade.

Så snart fugningen er udført, bør gulvet holdes fugtigt, helst i mindst en uge. Det kan ske ved overdækning med plastfolie eller ved hjælp af fugtigt savsmuld eller sand. Dette skal da regelmæssigt gøres fugtigt. Det er ikke hensigtsmæssigt at vande gulvet direkte, og det bør omhyggeligt beskyttes mod smuds, indtil en eventuel behandling har fundet sted.

Dilatationsfugerne skal for det første indføres overalt, hvor belægningen afbrydes, dvs. langs væggene og ved søjler, fundamenter, afløbsriste og lignende. Dernæst skal de indføres som begrænsning for felter, som allerhøjest må være 30-40 m2 og helst mindre, og ingen sidelinie må være over 8 m. Har gulvet fald, bør dilatationsfugerne ligge langs de højeste og dybeste linier, dersom det kan gennemføres.

Rengøring efter lægning:

Der kan under visse omstændigheder fremkomme hvide saltudslag (udblomstringer). Sådanne udslag fjernes med støvsuger eller ved tør børstning. Eventuelle fastsiddende dele tørres bort med en fugtig twistklud eller lignende.

Fastsiddende mørtelrester, der endnu ikke har kunnet fjernes på anden måde, må fjernes ved hjælp af de specielle rengøringsmidler, der benyttes til keramiske gulve. Saltsyre og andre stærke syrer må ikke anvendes til at gøre teglgulve rene med.

Fra dette link, som bliver benyttet af murere.

http://www.mur-tag.dk/muc/videndatabase_u.asp

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-08 11:25

Mosaik er jo som regel små fliser er det det du mener eller sådan nogle overdådige mønstre eller ?? har selv lavet gulve her i vores gård med 3 størrelser fliser og 2 størrelser sort granit med perlemorsglimmer i og opgaven hed her bryd mønstret og det er blevet rost af mange håndværkere og andet godtfolk( klappe klappe sig selv på skuldren hi hi) men venter på at hører nærmere

Venlig hilsen SunoFisk der elsker skin men tvivler på det i dag

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-08 11:26

Nå norsted tænkte lie holda op hvor er du hurtigskriver

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-08 11:29

Suno... bare kald mig lynet--- og det er ikke fordi jeg zig zagger ned af gaden

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-08 12:15
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-08 12:40
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-01-08 14:15

I er godt nok vakse ved roret. Hold da op !!! God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-08 14:58

Pia det er der sku ikke meget mosaik i

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-01-08 15:55

Ved det godt Men kunne ikke dy mig !!! Skal nok opfører mig ordentligt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-08 15:57

Ok bare en gang imellem

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 31-01-08 10:24

Hej alle

Meget morsomt med de mange, der ikke har noget at sige og alligevel vælter rundt med tarvelige kommentarer.

Den type mosaik jeg mener, er små (nogen gange bitte-små) splinter af Fliser? eller hvad det nu er lavet af.

meningen er at lave et mosaik på mit drivhus gulv, så det ligner en "flod", der løber fra vandtruget og gennem en blomsterpark...

Ved godt det er stort arbejde, men det er hobby, derfor ikke noget problem med tiden

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-01-08 11:33

Ok det ved jeg en del om at lave den slags Jeg kan prøve at tage et par billeder af noget jeg har lavet på en væg ,godt nok, men det ku jo være lidt inspiration til dig Det er lavet af granitfliser som jeg smadrede i tilfældige stykker og så limede op med fliselim og efterfølgende fugning på en så skæv i alle retninger væg jeg lavede af mursten og med 3 blomsterlignende rosetter på toppen( da der er indlagt 3 vandslanger i ) som der kommer vand rendende ud af :foran væggen har jeg opsat en statue af en smækker kvinde der ligeledes kommer vand ud af.
Mvh SuneDel Fisk

Ps. det varer lige en stund med de billeder

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-01-08 13:56
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-01-08 13:56
Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 31-01-08 21:23

Hej sunowich

Det må jeg sige, det er en flot statuette du har der og ligeledes en flot sol. Har du selv lavet damen?

Hvilken type sten skal jeg anvende, når jeg vil have et farve spekter at vælge mellem? Kan alminde mosaiksten bruges, når det er til gulv?

Er der særlige forhold jeg skal tage hensyn til?

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 100 point
Dato : 31-01-08 23:49

Nej alle mosaikker klinker granitterog natursten kan jo bruges og du kan jo også ligge dem helt som

du har lyst jo mindre du knækker dem jo mere arbejde men det betyder jo ikke noget når man kan

li det og at man ikke har specielt travlt som sagt har jeg jo brugt fliselim på mursten eller der hvor

der også er pudset og det er jo faktisk kun ens fantasi der sætter grænser for hvad man kan Nogle

vil gerne tegne ting de laver først på papir jeg ligesom tegner inde i hovedet og laver da nogle

gange ændringer i forhold til den oprindelige tanke ind imellem .Når du så har lavet dit mønster og

det har fået lov at tørre et par døgn kan du fuge og fugemasse kan du jo også få i forskellige

neuancer som også kan være med til at sætte sit særpræg på det du laver

Her er et billede hvor du også kan se at der er blå perlemor i solens sorte granit

http://peecee.dk/upload/view/94661

og så det sidste

http://peecee.dk/upload/view/94662

Statuen har jeg desværre ikke lavet selv kun soklen hun står på men ku nok lave noget lignende

hvis jeg havde den tid der skal til

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-02-08 00:05

Undskyld jeg blander mig. Jeg har jo lovet at opfører mig ordentligt. Men jeg er nødt til at rose sunowich. Det er f... flot. V.H.Pia

Godkendelse af svar
Fra : Splitcane

Dato : 01-02-08 02:35

Tak for svaret Sunowich.

Flotte resultater du har opnået!

Jeg sætter i gang når frosten er på sikker afstand. Hvis jeg husker det, skal jeg lægge billeder frem af resultatet.

God havesæson.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-02-08 09:49

Jo tak og det ser jeg da frem til Hvis du ser bag mur og statue kan du se der går en bæk den render 50 m i gennem en lille lavsø og videre hen til en noget større sø for derefter at rende ned i en stor sø og det er der da også lige et billed af her
http://peecee.dk/upload/view/91888
http://peecee.dk/upload/view/94698
http://peecee.dk/upload/view/94699

Til PiaSkov Tak skal du have du må komme forbi en dag og se det