/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
FERIEPENGE
Fra : Nordsted1
Vist : 2009 gange
300 point
Dato : 29-01-08 18:24

Sønnen har været ansat i et firma, hvor de selv skulle betale ferien.

Han har nu skiftet job, hvor de har ferie med løn, hvorfor firmaet skal have hans opsparede feriepenge.

Skal firmaet også have hans feriepenge fra hans fritidsjob.

Jeg ved godt vi kan spørge fagforeningen

Kan i linke til nogle regler, hvor der står det OGSÅ gælder for fritidsjobbet??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-01-08 18:33

Øhh "Sønnen har været ansat i et firma, hvor de selv skulle betale ferien."

Normalt skal alle da have ferie penge af det de tjener...
Ferie penge er noget du optjener - som tillæg til ding løn.
Jeg mener det er omkring 12,5 % af den ferieberettiget løn.

Jeg syntes lige i skal tjekke med fagforeningen... Men det er alm ferielov stof...
mvh Ben

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-01-08 18:34

Din søn har krav på et feriekort når han er holdt. Og NEJ de skal ikke ha hans feriepenge uanset hvor det er fra!!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-01-08 18:35

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=30062#K4

LBK nr 407 af 28/05/2004 - Gældende
Bekendtgørelse af Ferielov
(Ferieloven)
Beskæftigelsesministeriet
mvh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-01-08 18:36

Det er 12% og ikke 12,5%

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 29-01-08 18:39

hej det er et "stort spørsmål" - men ved også du er god til at finde svarene

kan kun råde dig til at nærstudere Ferieloven, og så, som du selv skriver, snakke med fagforeningen.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=30062

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-01-08 18:40

Benjamin.Hansen, undskyld hvis jeg har fået formuleret mig utydeligt.. I det firma han var, fik han 12,5% i feriepenge, men altså ingen løn under ferie. Dette er helt rigtigt.

Når han så kommer over i et firma med fuld løn under ferie, får han til maj (2009), et ferietillæg på et par %, mener jeg det er... Dette er også helt rigtigt.

Men når han er ny i firmaet, skal det nye firma have hans opsparede feriepenge, altså de 12,5%, dette er også rigtigt nok.

Men gælder det også feriepengene fra hans fritidsjob.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-01-08 18:43

HelleBirgitte.... fagforeningen siger at firmaet skal have hans feriepenge både fra det tidligere job, og fra hans fritidsjob. (Og det kunne jo være det bare var en medarbejder, i den lokale fagforening, der ikke var ordentligt inde i reglerne)

Så jeg ville bare lige gerne hører jer om det var rigtigt, for så er det lige før firmaet tjener på at han holder ferie, det kan da ikke være rigtigt?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 29-01-08 18:43

Næh, i det nye job har han ikke 'ferie med løn' før han har opsparet ret til ferie. Han har ferie uden løn. Til gengæld skal han have et feriekort med fra det tidligere job. Det attesterer den nuværende arbejdsgiver (men han får det ikke) hvorefter han kan hæve feriepenge (j.v.f. vejledningen på kortet) til erstatning for den manglende løn under ferie.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-01-08 18:46

Citat
Han har nu skiftet job, hvor de har ferie med løn, hvorfor firmaet skal have hans opsparede feriepenge

Hvis din søn lige har skiftet job, så skal han jo også have opsparet "ferie med løn" Ferie med løn får man ikke fra dagen efter man er blevet ansat. Det bliver opsparet over en længere periode.

Men læs

http://borger.dk/forside/arbejde-og-erhverv/ansaettelsesforhold/ferie

Jeg vil da råde dig til at kontakte evt. fagforening eller Feriekonto.

Så vidt jeg ved, kan man ikke holde ferie med løn + udbetaling af tidligere optjente feriepenge.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-01-08 18:54

HenrikKrebs

Citat
Næh, i det nye job har han ikke 'ferie med løn' før han har opsparet ret til ferie. Han har ferie uden løn. Til gengæld skal han have et feriekort med fra det tidligere job.

Jeg tror jeg får formuleret mig forkert

Tidligere fik han 12% af sin løn, den skulle så bruges til at afholde ferie.

I det nye job, får han løn under ferie, og afleverer sit feriekort, fra det tidligere firma.

Her er vi alle enige ik??

Når han i det nye job, afleverer sit feriekort.. bliver det også en slags ferie med løn...

Men skal det nye firma også have hans opsparede feriepenge fra sit FRITIDSJOB??

Det er det med fritidsjobbet vi ikke helt kan forstå, for hvis det er rigtigt, er det lige før det nye firma kommer til at tjene på at sønne holder ferie

Pu ha, det er altså ikke nemt at skrive, så andre kan forstå hvor kringlet det er

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-01-08 18:55

Citat
Så jeg ville bare lige gerne hører jer om det var rigtigt, for så er det lige før firmaet tjener på at han holder ferie, det kan da ikke være rigtigt?

I hvor lang tid har din søn været ansat i det job som giver ferie med løn !!! Og i hvor lang tid vil din søn holde ferie !!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-01-08 18:59

Altså:
ENTEN
Ferie med løn (aflevere den optjente feriegodtgørelse fra ordinært job)
ELLER
Ferie uden løn (feriegodtgørelse udbetales fra tidligere optjent løn)

Feriepenge fra EXTRAjob kan du holde HELT udenfor regnskabet - dem skal han under alle omstændigheder have....

Har han optjent FLERE feriepenge end han får løn - henligger resterende til den resterende ferie...

Har han SAMLET optjent mere end lønnen bliver disse udbetalt i forbindelse med sidste ferie i ferieåret

Uanset hvordan du vender og drejer det er det HANS penge - de kan ikke modregne MERE end de udbetaler....

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 310 point
Dato : 29-01-08 19:00

1. Firma skal ikke have nogen af hans penge....

2. Det nye firma skal blot tildele ham ferie med løn, det antal dage som han har optjent ferie til...

3. Det nye firma skal give ham frihed til at afholde de efter ferieloven gældne antal dage som han har ret til, betaling for dage han ikke har optjent fuld løn til afholder han for de penge han optjente i hans tidligere job...

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-01-08 19:04

Jeg forstår ikke at nordsted1 bliver ved med at sige at det nye firma skal have penge...
Det nye firma skal ikke have noget som helst, som refi også siger....

Der kan kun være tale om ferie med eller uden løn - efter optjente dage.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 29-01-08 19:07

Hej nordsted, læs nu hvad Banjamin.Hansen skriver. Det er helt korrekt og kort fortalt. Glem alle de andre diskusioner om 12 eller 12,5% det er helt ved siden af hvad spørgsmålen angår.
Selvfølgelig skal han da ikke aflevere sine optjenete feriepenge.
Læs og forstå de 3 svar fra Benjamin.

hawaii7

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-01-08 19:17

Citat
Tidligere fik han 12% af sin løn, den skulle så bruges til at afholde ferie.

I det nye job, får han løn under ferie, og afleverer sit feriekort, fra det tidligere firma.

Her er vi alle enige ik??

Når han i det nye job, afleverer sit feriekort.. bliver det også en slags ferie med løn...

Men skal det nye firma også have hans opsparede feriepenge fra sit FRITIDSJOB??

Det lyder kringlet det der.

Altså, han starter i job, hvor de ansatte normalt holder ferie med løn.....MEN, det gør de ikke i første ansattelsesår.......der modregnes de, af den ansatte, optjente feriepenge fra året før........OG på de to feriekort, job + fritidsjob, skal være angivet hvor mange feriedage det optjente beløb dækker........og tilsvarende antal feriedage, som sønnen holder skal så udregnes med feriepenge "dag for dag".......

eks:
Sønnen holder 3 ugers sommerferie.......han har et feriekort på 10 dage fra jobbet og et på 10 dage for fritidsjobbet simpel hovedregning = 20 feriedage .......... 3 ugers ferie = 15 feriedage......så skal han derfor have et restferiekort på 5 feriedage......eller firmaet skal "gemme" dem til din søn evt. senere vil holde restferien

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 29-01-08 19:22

Nordsted1 skrev
Citat
I det nye job, får han løn under ferie, og afleverer sit feriekort, fra det tidligere firma.
Her er vi alle enige ik??

Nej, vi er ikke enige. Og hvis reglerne ikke er ændrede uden at jeg har hørt det siden jeg for 8 år siden hovedsageligt beskæftigede mig med lønsystemer (herunder administration af ferie og løn), så er vi ikke alene ueninge, men det er osse dig der tar fejl.

I et normalt job har alle ret til ferie efter ferieloven. Retten består af et antal dage:
Citat
§ 8. En lønmodtager har ret til 25 dages ferie om året, uanset om der er optjent ret til betalt ferie efter § 7

I et normalt job vil der i løbet af optjeningsåret optjenes ret til ferie med løn. En medarbejder kan dog forud for optjeningsåret kræve at opspare "12 pct. af lønnen i optjeningsåret i stedet for løn under ferie og ferietillæg, jf. § 26." Disse indsættes på 'feriekortet' - dette vil dog normalt ikke være velset, fordi det er besværligt. I visse job (specielt uuddannede arbejderjobs) optjenes dog i stedet 12½% til dækning af løn under ferie og ferietillæg. Hvis man fratræder får man under alle omstændigheder udbetalt sin ferieopsparing på et 'feriekort'.

Så snart man har et 'feriekort' i hånden, så er pengene herpå ens ejendom (hvis man får dem hævet). De skal aldrig afleveres og de kan ikke kræves overført til ny arbejdsgiver.

Så 'sønnen' i dette spørgsmål må altså lade sig nøje med at holde ferie uden løn indtil han har sparet nok op. Opsparingen han har på et eller flere feriekort kan han dog få udbetalt i stedet efter de gældende regler. Han skal nok få dem alle - krone for krone. Det er bare en underskrift, fx fra sin nuværende arbejdsgiver. Han kan normalt ikke få dem udbetalt når det passer ham. Det skal være i forbindelse med ferie. Men det er kendt at man bare kan gå ned på det lokale værtshus - der er nok en eller anden håndværksmester der vil attestere at man holder ferie.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-01-08 19:31

Citat
Altså:
ENTEN
Ferie med løn (aflevere den optjente feriegodtgørelse fra ordinært job)
Bravo, det var sådan jeg skulle have skrevet, jeg skrev

Citat
hvorfor firmaet skal have hans opsparede feriepenge

Refi

Citat
Feriepenge fra EXTRAjob kan du holde HELT udenfor regnskabet - dem skal han under alle omstændigheder have....

Ja, det er jo også det jeg mener, men fagforening og tidligere arbejdsgiver, siger at det HELE skal afleveret til det nye firma.

Når jeg "pløjer" reglerne for afholdelse af ferie igennem, kan jeg ikke se at der står noget om lige dette..

Er der nogen der kan finde det???

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-01-08 19:37

Det ser ud til at nogen har hørt forkert.
Det tidligere firma kan ikke undsige sig at lave et feriekort.

Når du ikke kan finde belæg for første firmas udlægning, er det fordi den fortolkning ikke er rigtig.

Jeg kan ikke forstå at fagforeningen ikke giver det rigtige svar...

Hvilken fagforening drejer det sig om, og hvilken brance?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-01-08 19:41

At du kalder det AFLEVERE er jo KUN fordi der et eller andet sted skal kvitteres for det udbetalte beløb og hvor meget der så resterer...

Pengene er hans - uanset hvad.... Også fra extrajob....

Men er arbejdsgiver emsig kan disse tilbageholdes til sidste ferie....

Så er der kun værtshuset tilbage

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-01-08 19:42

Nordsted1

Hvornår blev din søn ansat i det job "ferie med fuld løn" ????

Din søn skal jo som alle andre optjene sine feriepenge. Det skal han også i sit nuværende job. Hvis han er blevet ansat i år (2008) så har han på nuværende tidspunkt ikke ferie med fuld løn i indeværende år.

Kunne du ikke give en dato.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-01-08 19:47

Jeg er sq helt bange for at træde nogle over tæerne, det er bestemt ikke meningen, I gør det alle i en god mening, tak skal I ha.

HenrikKrebs

Citat
I et normalt job vil der i løbet af optjeningsåret optjenes ret til ferie med løn. En medarbejder kan dog forud for optjeningsåret kræve at opspare "12 pct. af lønnen i optjeningsåret i stedet for løn under ferie og ferietillæg, jf. § 26." Disse indsættes på 'feriekortet' - dette vil dog normalt ikke være velset, fordi det er besværligt. I visse job (specielt uuddannede arbejderjobs) optjenes dog i stedet 12½% til dækning af løn under ferie og ferietillæg. Hvis man fratræder får man under alle omstændigheder udbetalt sin ferieopsparing på et 'feriekort'.

Ja, sådan går det også, meeen når han så vil afholde ferie i det nye firma, hvor man betaler fuld løn under ferien, skal de da have nogle penge retur, da ferien ikke er optjent der, derfor siger fagforeningen og den tidl. arbejdsgiver, at han skal afleverer feriekortet det nye sted.

Det syntes jeg også lyder logisk nok, men ikke feriegodtgørelsen fra fritidsjobbet

For ikke at blive ved med at generer jer, ringer jeg til en anden afdeling af fagforeningen i morgen,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-01-08 19:51

ans

Citat
Hvornår blev din søn ansat i det job "ferie med fuld løn" ????

pr. 1.2.08

Citat
Din søn skal jo som alle andre optjene sine feriepenge. Det skal han også i sit nuværende job. Hvis han er blevet ansat i år (2008) så har han på nuværende tidspunkt ikke ferie med fuld løn i indeværende år.

Det vil det nye job give ham, men til gengæld vil de så også gerne have hans feriekort, dette lyder også logisk nok, men ikke hele beløbet, da der også er penge fra hans fritidsjob

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 29-01-08 19:51

Dova har svaret på dit spørgsmål. Selvom man holder ferie med løn, så er det penge man selv har optjent i det foregående ferieår.

Ergo får din søn ikke ferie med løn fra sit ny arbejdssted i det første ansættelses år. Ønsker han at afholde ferie skal han selv betale ferien med de feriepenge han optjente i sidste ferieår (på sin tidligere arbejdsplads.)

Iøvrigt har jeg aldrig hørt, at man skal aflevere sine optjente feriepenge til et firma. De udstedes på et feriekort, som din søn helt og aldeles selv styrer udbetalingen fra, ved at indsende kortet til sin tidligere arbejdsgiver, når han ønsker at afholde ferie.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 29-01-08 19:59

Citat
Det er det med fritidsjobbet vi ikke helt kan forstå, for hvis det er rigtigt, er det lige før det nye firma kommer til at tjene på at sønne holder ferie

Firmaet kommer ALDRIG til at tjene penge på din søns feriepenge..

beløbet din søn har stående ER hans.....Det er dagene han har til gode de er interesserede i, og IKKE beløbet...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-01-08 19:59

Som vi alle vist er enige om er det ved at udvikle sig til ordkløveri....

De feriepenge din søn har opsparet ER HANS uanset hvordan hans nye arbejdsgiver vælger at de skal udbetales....

Får han "løn" under ferie modregnes de det blot i det han skulle have haft fra tidligere arbejdsgiver...

Det nye job forærer ham sgu ikke noget - men han har måske krav på MERE end sin løn - og det skal han så også have udbetalt (alt efter eriedage)....

Om de kalder det det ene eller andet er underordnet...

Det han har optjent i 2007 er det han får udbetalt i sidste ende....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-01-08 20:00

Så er det hele jo på plads.

Din søn har så ikke optjent ret til ferie med fuld løn i 2008. Og hvis han vil holde mere ferie en det han har optjent, så kommer han selv til at betale. Og det er uden løn.

Creamy du tager fejl

Citat
De udstedes på et feriekort, som din søn helt og aldeles selv styrer udbetalingen fra, ved at indsende kortet til sin tidligere arbejdsgiver, når han ønsker at afholde ferie.

Det er den nuværende arbejdsgiver, der skal underskrive kortet. Hvis der ikke var en arbejdsgiver, så ville det være kommunen, der skulle påtegne kortet.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 29-01-08 20:08

Ja ja Ans. Jeg er klar over det er hans ny arbejdsgiver der skal skrive kortet under (som dokumentation for, at han virkelig holder ferie)

Men som hovedregel skal den ansætte selv sørge for at få pengene udbetalt hos sin tidligere arbejdsgiver (dvs. selv at indsende feriekortet..)

Så er der vist ikke mere at ordkløve hvad det angår..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-01-08 20:12

Han bliver ikke snydt for så meget som 1 krone uanset hvor mange arbejdsgivere han har tjent dem ved og uanset om beløbet er 10 gange hans løn...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-01-08 20:19

Ja han skal selv sørge for at få sine feriepenge udbetalt, men det har ikke noget med den tidligere arbejdsgiver at gøre, medmindre at han ikke har fået sit feriekort.

Hvis han har fået sit feriekort, så skal det påtegnet at nuværende arbejdsgiver, indsendes til Feriekonto af ansøgeren.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-01-08 21:18

Benjamin.... hvor har du det fra med de 12 % ?

Ganske vist er det kun ½ % i diff, men ret skal vel være ret

Citat
https://www.retsinfo.dk/forms/r0710.aspx?id=30062#K4
§ 24. En lønmodtager, der ikke er omfattet af § 23, får feriegodtgørelse med 12,5 pct. af lønnen i optjeningsåret. Feriegodtgørelsen forfalder til betaling den 1. i måneden efter kvartalets udløb, jf. § 28.

Godkendelse af svar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-01-08 21:22

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Tak til alle for hjælpen, jeg havde håbet jeg kunne få noget bevis på at optjente feriepenge fra fritidsjobbet er hans, men jeg kontakter hovedforbundet i morgen, gider ikke en filial, når de åbenbart ikke ved hvad de snakker om, underligt at hans tidl. firma siger det samme, men det lyder logisk nok, at han beholder sit feriekort og selv afregner det første år.

Men jeg syntes nu også at det havde været logisk nok, hvis det nye firma kunne "arve" feriekortet fra det tidl. firma, - lønnen er ens - og så få løn under ferie som sine nye kollegaer, meeen så er der jo det med fritidsjobbet.

For øvrigt gider sønnen slet ikke holde ferie, så han holder så lidt som muligt

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 29-01-08 21:23

ans skrev
Citat
Ja han skal selv sørge for at få sine feriepenge udbetalt, men det har ikke noget med den tidligere arbejdsgiver at gøre, medmindre at han ikke har fået sit feriekort.

Mange arbejdsgivere har lov til selv at 'lege ferie-fond', d.v.s. at de opbevarer pengene indtil den nye arbejdsgiver har attesteret at medarbejderen holder ferie.
Så sommetider udbetaler feriefonden, sommetider den tidligere arbejdsgiver

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-01-08 21:28

Sønnen får feriekort, hvor både lærepladsen og fritidsjobbet står på

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-01-08 21:35

Citat
jeg havde håbet jeg kunne få noget bevis på at optjente feriepenge fra fritidsjobbet er hans

Feriepengene er jo din søns, men han kan jo først bruge dem når han skal holde ferie og det er uanset hvordan han er ansat.

Det firma som han er ansat i på nuværende tidspunkt kan jo ikke betale fuld løn under ferie, da han ikke har optjent det i firmaet.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 29-01-08 21:37

Citat
For øvrigt gider sønnen slet ikke holde ferie, så han holder så lidt som muligt

Så fortæl ham, at det kun er hvis han holder ferie, at pengene kommer til udbetaling...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-01-08 21:55

I må altså undskylde at I ikke alle får point, men jeg har næsten ingen tilbage, så jeg har givet til dem jeg havde mest "gavn" af

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-01-08 22:02

Så slet da dit spørgsmål http://www.kandu.dk/spg116166.aspx det giver jo ingen mening !!!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-01-08 22:03

Og så dog de hænder justeret... De er ALT for rundhåndede

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 29-01-08 22:21

Nordsted1 skrev
Citat
For øvrigt gider sønnen slet ikke holde ferie, så han holder så lidt som muligt

Netop i forbindelse med jobskifte er der gode muligheder for at få ferien udbetalt uden at afholde den. På dette område ved jeg at reglerne er lempede lidt, men han må dog hellere få udbetalingen på plads inden ferieåret udløber.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-01-08 22:23

Næææ det kan da godt være at jeg lige fik kopieret en mindre uforståelig tekst ind der, men det gav mening for mig, og også længere ned i dette spørgsmål..

Klumme, jeg plejer at give point til dem der dertager i mine tråde, men banken er næsten tom, jeg må til at spare sammen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-01-08 22:26

Citat
jeg havde håbet jeg kunne få noget bevis på at optjente feriepenge fra fritidsjobbet er hans,

Jamen det er da også hans......men optjente feriepenge kan man altså ikke få udbetalt medmindre det angivne antal feriedage afholdes....uanset om feriepengene stammer fra fast job eller et fritidsjob.

Jeg har på fornemmelsen, at du gerne ville ha' hørt, at feriepengene fra fritidsjobbet kunne hæves som "ekstra lommepenge uden om systemet" .....men den går altså ikke

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-01-08 22:27

Jeg købte lige din tråd, selv om jeg godt vidste at der ikke var meget nyt, men så får du da lidt point hjem den vej.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-01-08 22:39

dova, nej det ville jeg ikke have hørt, men når fagforening og tidl. firma siger han skal indleverer sit feriekort til det nye firma, for at få løn under ferie i år- så syntes jeg det ville være møjhamrende uretfærdigt at han skulle afleverer hele kortet inckl. fra fritidsjobbet

Ehm... det skrev jeg sq også temmelig rodet, - men det ene skal jo passe til det andet, i det hele taget har det været en rodet dag.

Men hva faaaaan, den endte jo godt, sønnen fik en ny lærerplads, vi kan næsten ikke få armene ned igen

Tak klumme, må jeg så ødsle dem væk, her i tråden, eller skal de i banken til senere brug

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-01-08 22:41

Det styrer du selv. Aner ikke hvordan point virker LOOL Jeg bruger dem bare.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 30-01-08 00:48

Hej Nordsted.

Jeg købte osse lige din tråd - så jeg spytter osse lidt i kassen

I øvrigt har vi, her hos os, været i næsten samme situation med sønnen, så hvis du er interesseret, kan jeg lige snakke med ham om det og så vende tilbage i morgen? Evt. på msn?

Jeg MENER vi ringede til Feriegiro og fik en god snak OG klar besked om tingene, meeeen nu er jeg jo såååå gammel, så jeg husker det ikke helt. Jeg kan dog huske at beskeden var helt klar. Drengene her i huset kan garanteret huske det.

Nu er det nattetid her

Vh Dorthe

Kommentar
Fra : cremygirl

Dato : 30-01-08 20:30

du har lige fået 30