/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
knas med automatgear
Fra : casper0606
Vist : 5219 gange
150 point
Dato : 28-01-08 10:07

Hej alle, så er jeg i knibe igen.

Det drejer sig om vores suzuki wagon R fra 99, Hvor automat gearet ikke virker. Min kærestes bror lånte bilen mens vi var på ferie, og mens han kørte begyndte gearet ikke at gribe fat, dette blev være under køreturen og det endte med at gearet slet ikke greb fat. Når jeg prøver dytten, kan jeg få den køre lidt 20-30 m, før den ikke griber fat, og den skal så hvile lidt inden den kan trille lidt igen.

Bilen har lige været til service, og jeg kan se at de ikke har skullet have pillet ved gearet, de kan måske aligevel have lavet ged i den ?

Jeg går nu ned for at tjekke oliestanden i gearkassen efter instruktionsbogens anvisning, håber at det bare kan være det, men har gearet så taget skade af kørslen?

Og lige til sidst et par bonus spørgsmål.

Hvad er overdrive funktionen på gearet i instruktinsbogen er det ikke beskrevet særligt tydeligt, sparer jeg benzin ved køre i off stilling ?

hvis jeg skal slæbe bilen hen til værksted, kan jeg så bruge en anden bil til at slæbe den efter, er der ikke noget med forhjulene ved bugsering når det er automatgear?

på forhånd 1000 tak.

Casper

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-08 10:31

Normalt må biler med automatgear ikke trækkes men skal løftes på de trækkende hjul.

Hvis din automatgearsoliestand er for lav kan det godt lave de problemer.
Husk ingen fnug fra klude på oliepinden - tør med fingerene og tør så fingerne med en klud.
Der må kun bruges gearolie som er foreskrevet af fabrikken.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-01-08 10:35

Suzuki Wagons generelle problem er gearkassen, uanset om det er modellen med automatgear eller manuelt gear, hvilket du kan læse om i linket her

http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt_modeller.asp?BilmodelId=269

Så du er ikke alene, selv om det jo ikke løser problemerne

En overdrivefunktion er noget med, at når du eks. kører på en længere strækning....eks. motorvej, så kan du med fordel bruge overdrivet, da det nedsætter omdrejningerne ved marchhastighed....det reducerer støjniveauet og giver bedre brændstoføkonomi.

Nej, du må ikke slæbe en bil med automatgear, der skal de trækkende hjul være fri, altså enten bugsering på trailer eller med forenden hævet (ved forhjulstrukket selvfølgelig )

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 160 point
Dato : 28-01-08 10:38

Man må ikke slæbe en bil med automatgear mere end højst et par hundrede meter. Den skal løftes med de drivende hjul, eller trækakselen kobles fra hjulene. Det sidste er ret besværligt, og kræver mekanikerevner.

Det er et godt gæt, at det er oliemangel i gearkassen-og konverter, som er skylden. Det kan være sket ved en defekt slange til køleren eller tilsvarende lækage et sted. Der er normalt gearoliekølerrør i bunden af vandkøleren på automadtgearbiler.

Check olien efter anvisningen. Der står sikkert at den skal være varm ved kontrollen. Men hvis der er alt for lidt kan du ikke køre den varm, og den har slert ikke godt af at køre.
Så pejl olien, og hvis du slet ikke kan se noget, så kom olie på indtil der er synlig olie på pinden.
Kør så varm og finjuster mængden. For megen olie kan fjernes ved at løsne slangen til køleren, og lade den selv pumpe ud, når den kører.

Brug kun den type olie, som står angivet i din manual. Det er formentlig dexronII type, men kan også være en anden. Fabrikatet er underordnet, bare typen er den rigtige. Der skal være pinlig renlighed med olien. aftappet bør ikke genanvendes.

En automatgearkasse og konverter kan tage alvorligt skade af at man prøver at køre med for lidt eller for meget olie. Så du må håbe på det bedste.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-01-08 10:42

Glemte at skrive at et stykke slange og en tragt, kan være nødvendig på visse biler for at kunne komme til at hælde på, gennem det lille pejlehul. De professionelle har en olieopsuger og sprøjte med en tynd slange til den slags.

opsugeren ( minder om en bollesprøjte) kan købes for ca.100 kr hos værktøjshandlerne.

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 28-01-08 10:59

Det er godt nok svært at aflæse oliestanden, hver gang jeg putter den ned og tager den op aflæses den forskelligt, men olien er mørk, den lugter af olie, jeg ved ikke hvad der kan være galt, og jeg er bange for at jeg skal have prof. hjælp..... øv øv....

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 28-01-08 11:04

Almindeligvis skal bilen gå tomgang på et vandret underlag, når man aflæser oliestanden på en automatgearkasse. Har du bemærket plamager, eller er undervognen sølet ind i olie ?
Ellers er det næppe oliemangel.
Af en eller anden grund er Suzuki gearkasser ikke det mest holdbare.
Håber du er under garanti endnu ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-01-08 13:13

Sædvanlig procedure for præcis aflæsning af oliestand.

Bilen skal være driftsvarm.

Skal køre tomgang, håndbremse trukket.

Gearvælgeren bevæges så den er 5 sekunder i hver stilling.
Derefter i neutral . oliepinden op , aftørring , ned , op og aflæsning, medens bilen stadig går i tomgang.
Det kan kræve lidt øvelse.

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 28-01-08 22:01

jeg har ikke glemt jer, jeg får svar fra mekanikeren om et par dage så skal jeg nok give point.

Kommentar
Fra : mopar440

Dato : 29-01-08 20:28

hvis olien er mørk og lugter grimt lyder det dyrt da den burde være rødlig hvis det er ATF-olie (det står i instruktionsbogen)mvh lars. (håber det bedste for dig)

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 01-02-08 12:23

Bilen blev skrottet, det var for dyrt til at reperere skidtet.

Godkendelse af svar
Fra : casper0606

Dato : 01-02-08 12:23

Tak for svaret transor.