/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vedbend
Fra : jlbendtsen
Vist : 4900 gange
100 point
Dato : 27-01-08 12:29

Købte sidste år et charmerende hus på landet.. det det især gjorde det charmerende var at det var "sat til" med vedbend (efeu) men under renoveringen af stuen kunne man se hvor medtaget muren var så det blev klippet ned.. spørgsmålet er så hvordan jeg kommer rødderne til livs..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-01-08 12:34

Grav dem op det er ikke så slemt og de er også rimeligt nemme at få has på

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 27-01-08 12:34

Hæld kogende vand ned over dem nu. Gerne flere gange. Når du afkalker kaffemaskine, brug den varme eddike også.
Giv dem Round-up til foråret når de begynder at spire.

De spirer og gror som om de skulle leve forevigt, men det kan lade sig gøre med stædig ihærdighed.

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-01-08 12:56

Her er et link som kan bekræfte hvad du gør:
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/ukrudt/1142.html

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 110 point
Dato : 27-01-08 13:22

Det er så nemt. Du behøver hverken gift eller andet. bare sav dem af hellt nede ved jorden, der kommer ikke en eneste spire frem. Lad dog rødderne sidde. vedbend - efeu gror ad h til så længe de har blade til at trække saften op; Men at blive savet ned til jorden er den visse død for dem.

Jeg har selv prøvet ved et hus der var helt dækket. jeg fik den anvisnin af en gartner, for 20 år siden de er ikke begyndt at gro endnu

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-01-08 14:48

Saltvand, intet kan overleve en ordentlig gang saltvand, nemt og billigt

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-01-08 15:09

Er tilhænger af.................. .....INGEN GIFT.....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-01-08 21:59

Har selv haft samme problem. Hver gang jeg havde kogt kartofler hældte jeg det kogende vand fra dem over. det hjælper.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-01-08 23:49

Er det nogle særlig slemme vedbind i har alle jer der vil hælde alt muligt ud over dem Her hvor jeg bor er det sted de sidder specielt fast da på selve væggen de er da nemme at grave op alt er selvfølgelig relativt men har man prøvet at grave bambus op så er der jo ikke noget der er et problem i forhold

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-01-08 10:19

Svar:
Det er både meget enkelt og særdeles besværligt. Det er enkelt nok at slå vedbend- (eller efeu-)planten ihjel. Det kan gøres med én af de mange plantegifte, men det kan også gøres ved at save vedbendens stamme eller stammer over lige ved jordoverfladen. Så dør vedbenden, men nu kommer det besværlige. Hvordan får man fjernet alle de døde og visne grene og blade uden at skade hækken? Så vidt jeg kan se, er der kun én måde, nemlig den at trække dem ud med håndkraft – én efter én.

Med venlig hilsen Sten Porse

Det er fra et link længere oppr i tråden
Som jeg skrev jeg har selv prøvet. Det er ikke brug for gift eller andet. Man skal alligevel have dem savet så langt ned at man ikke går og falder i resterne - ja så dør vedbenden simpelthen - ikke een spire viser sig siden

Kommentar
Fra : disken_69

Dato : 28-01-08 19:15

Smid en pressening/ plast over skidtet
Alt andet er forgæves.
Det gror HURTIGERE end gift virker på det.
At opgrave det__GLEM det, bare en LILLE rod/: og de er der igen
At gift ikke virker, det er IMMUNE
RoundUP har ingen virkning på mine.
Er DET ikke tæt på ''brandbart'' smid/ hæld sprit = IKKE SPRUT
og lad det synke ned, en tændstik OG LØB
Diesel ville jeg personligt ikke bruge,
da der er ''affaldstoffer i''
Sprit burde være BÆSTEN rent for andet.

Ellers GO FORNØJELSE

Kommentar
Fra : disken_69

Dato : 28-01-08 19:18

Citat
medtaget muren var så det blev klippet ned

JEG går ud fra du mener udvendigt,
har også set samme inden-dørs,
ikke et pænt syn.

Godkendelse af svar
Fra : jlbendtsen

Dato : 01-02-08 09:01

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-02-08 10:10

selv tak - og god arbejslyst.