/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
fase montering af basenhed +-
Fra : mogens6
Vist : 696 gange
50 point
Dato : 26-01-08 19:17

Hej alle kandu brugere.

Jeg håber der er nogle hifi interesserede personer herinde. Eller nogle teknisk kyndige hoveder!

Jeg har købt 2 nye 10" basenheder til mine jbl L80T stuehøjtalere. De 2 basenheders mærke er "Kenford"

De 2 ledninger fra højtalerne ud til bassen er: Den ene: "fed grøn/hvid" Den anden er: "fed hvid/lys grøn" Hvilken af de som er + plus eller - minus er ikke vist nogen steder?

På basenhederne både fra de gamle enheder og de nye "kenford" enheder er der heller ingen symboler for plus minus polaritet.

Jeg vil gerne have sat den helt rigtige fase! Så de ikke er forkert og i modfase!

Metoden med at se om bassen bevæger sig udad ved musik påvirkning er ikke nem at se! Den er dårlig!

Jeg har hørt om metoden med at bruge et batteri, og der kan jeg få bassen til at bevæge sig ind og ud efter hvordan jeg sætter batteriet på med enten plus siden nedad eller minus siden opad. Osv. Osv. (ledningerne er monteret på bassen og bassen hænger udad kabinettet.)

Har i nogle gode råd og alternativer til at få faset bassen 100% korrekt.. Bl.a korrekt via batteri eller andet...

Håber virkelig der er nogen som har nogle super svar på dette? Da jeg har søgt og google det uden at finde noget som helst på nettet både Engelsk og Dansk

Venlig Hilsen Mogens

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 50 point
Dato : 26-01-08 22:53

Brug den der med batteriet. (1,5 volt). Sørg for for at alle enheder, også mellemtoner og diskanter, bevæger sig samme vej.
Du kan starte med at sætte batteriets + pol på mellemtone og diskanterne + markering, og så noter hvilken vej membranerne bevæger sig. Hvis de feks. går ud af, sætter du batteriet på bassen, og får den til at bevæge sig ud af. Når den gør det, er den ledning du har batteriets + pol på lig med plus.
Til sidste når du har mærkeret alle plusser fra højttalerenhederne, checker du, at de alle enheder bevæger sig samme vej, når du sætter batteriets + på højttalernes +.

Håber du forstår dette, ellers kom tilbage.

MVH

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 27-01-08 00:52

Eller endnu bedre. Brug dine Kenfordenheder i bilen eller på lokum og køb nogle originale enheder. Ja de fås stadig og ja, de er dyre men ligemeget hvad. Du får hvad du betaler for og det er synd at proppe sådan noget loXX in i dine udmærkede JBL kasser.

Godkendelse af svar
Fra : mogens6

Dato : 24-02-08 13:37

Hej Viskinge.

Det var en god måde at finde ud af det på!

Jeg Takker meget for dit svar! Det var en god hjælp..

Hav det godt!

Venlig Hilsen Mogens