/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Diskdefragmentering i baggrund
Fra : ingelein
Vist : 642 gange
50 point
Dato : 24-01-08 17:03

Hej
Kan man arbejde videre med andre ting, mens man defragmenterer sin harddisk?
hilsen Ingelein

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 24-01-08 17:07

NEJ...

Det er absolut ikke tilrådeligt....

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-01-08 17:13

Hej refi
Tænkte det nok -
Tak lukker og bukker/nejer
Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-08 17:21

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-01-08 17:22

Du kan da holde en pause - hvis der opstår noget du ikke kan vente med. derefter begynder den der hvor du kom til

Nejer og drejer

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 24-01-08 19:43

Jeg har nu svært ved at se, hvorfor man ikke skulle kunne køre en defragmentering i baggrunden. De filer man lige har i brug, vil muligvis ikke blive defragmenteret, men det burde da ikke være noget problem at defragmentere alle de øvrige.

Hvis man bruger Diskeeper - som jeg gør - er det i hvert fald ikke noget problem. Diskeeper kan sættes op til at defragmentere i baggrunden, når den selv finder det nødvendigt - og så behøver man ikke tænke mere på det. Sådan har jeg efterhånden kørt i 4 år på min ældste computer, så jeg er efterhånden helt holdt op med at tænke på defragmentering. Foranlediget af spørgsmålet her var jeg dog lige inde at tjekke - og der var meget få fragmenterede filer.

Og hvad Diskeeper kan klare så let som ingenting, burde også fungere for computerens egen defragmentering. Selvfølgelig ikke lige så godt, men der burde ikke være noget problem i det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-08 19:46

Citat
men der burde ikke være noget problem i det

Næh - men det til trods er det IKKE nogen god ide....

Det er for sent NÅR filerne er ødelagt....

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 24-01-08 19:49

Refi > Så burde Diskeeper jo også ødelægge filerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-08 19:52

Jeg surfer på nettet og kigger billeder i min fotomappe, mens dyret defragmenterer.
Men jeg flytter ikke store filer osv.
Men jeg har også 2 GB ram til rådighed, så der er plads til at multitaske.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 24-01-08 19:57

Jeg har 512 mb ram på min gamle pc, og den har Diskeeper nu holdt flot kørende i snart 4 år ved at defragmentere i baggrunden - ganske uden min indblanding.

Indrømmer dog, at jeg ikke har nogen erfaring med pc'ens egen defragmentering, men at den skulle smadre filerne, når Diskeeper defragmenterer dem uden problemer, lyder for mig lidt for underligt til, at jeg finder det sandsynligt.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 24-01-08 19:59

At pc'ens egen defragmentering er oceaner af tid om, hvad Diskeeper gør meget bedre på et par minutter, er så en anden snak.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-08 20:07

Citat
gør meget bedre på et par minutter, er så en anden snak.

Der er vist ikke meget defrag i det

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 24-01-08 20:12

Refi > Det skulle man måske ikke tro, men i praksis fungerer det rigtig godt. Diskeeper er i stand til at defragmentere computeren 100 %, og det er langt over, hvad den indbyggede defragmentering evner.

Sådan er det. Derfor har jeg også installeret Diskeeper på min bærbare, som jeg fik i april - og også der fungerer det super.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-08 20:17

Jamen det er da godt du er tilfreds

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 24-01-08 20:20

Refi > Jeps, jeg er tilfreds med Diskeeper, fordi jeg har prøvet det - mens du åbenbart er utilfreds med det, fordi du IKKE har prøvet det.

Og sådan er vi så forskellige.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-08 20:23

Jeg er da IKKE utilfreds med noget - hvor har du det fra.....

Spørgsmålet var om man kunne - og det pointerede jeg blot IKKE var tilrådeligt - dette er uanset dit program IKKE tilrådeligt...

At det så tilsyneladende fungerer for dig er jo bare dejligt...

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 24-01-08 20:29

Refi > Du snakker altså lidt hen i vejret, Refi. Så længe du ikke har prøvet en defragmentering i baggrunden, har du jo ingen som helst hold i din påstand om, at det ikke er "tilrådeligt".

Men hvis det er de 50 point, der trykker, må du gerne få dem. Jeg er efterhånden meget lidt aktiv på Kandu, så jeg har slet ikke noget forhold til pointsystemet længere.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-01-08 20:37

Hej allesammen
nu skal I jo ikke ryge i totterne på hinanden. Det spørgsmål jeg stillede var meget enkelt og refi har givet et enkelt svar på det.
Svaret harmonerer med min logiske sans for hvad der eventuelt kunne ske ved at man jonglerede rundt med filer mens de blev defragmenteret.
Så jeg syntes at refi's svar var det jeg forventede.
Jeg vil dog også lige sige at hvis jeg tager alle mine spørgsmål og svarene hertil op til overvejelse, skulle jeg have installeret et nyt program for næsten ethvert spørgsmål jeg har stillet.
Jeg sværger til "keep it simple". Og der har da også været en løsning på de fleste ting uden at jeg skulle downloade nogen ekstra "fyld"programmer. Mit grundlæggende problem var jo den lille 6 GB Harddisk, som ikke en gang kunne defragmentere, fordi der ikke var nok ledig plads. Den er inde hos doktoren for at få en større harddisk - hvis det lykkedes at få fat i en, for det der skulle tage et par dage, har efterhånden varet 10 dage.
Tak for interessen og svarene på mit spørgsmål.
mange hilsner fra Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 24-01-08 20:38

Tak for svaret refi.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-08 20:38

Der findes 100 vis af defragmenteringsprogrammer - skulle nogen mon have prøvet dem ALLE...

Som sagt - det er da kun dejligt hvis det fungerer for dig - men tilrådeligt er det IKKE....

Så kan du jo tro det eller lade være...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-08 20:39

Selv tak....

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 24-01-08 20:40

Refi > Jeg vælger så at lade være.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-01-08 22:47

Hej herinde - mest til refi
Det er nu smartest, hvis man lige kan læse sig til en modtager af en kommentar.

Der findes 100 vis af defragmenteringsprogrammer - skulle nogen mon have prøvet dem ALLE...

Som sagt - det er da kun dejligt hvis det fungerer for dig - men tilrådeligt er det IKKE....

Så kan du jo tro det eller lade være...

Nu havde jeg nær glemt at skrive en afsender Ingelein

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 08:33

Hej kloge med de korte bemærkninger hvor står det at det ikke er tilrådeligt ??er det bare et af de utallige skud i tågen eller er det noget du evt ku uddybe ja du får altså ikke hurtige poient ud af det men alligevel og ja ved godt du ikke samler poient altså til andet end at ligge øverst på toppen men du bruger jo sjældent mere end 5- 7 ord og så skal man jo som regel ligge først i et spørgsmål.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-01-08 08:41

Jeg defragmenterer mens jeg bruger systemet,med Xp's indbyggede defrag program,det har jeg altid gjort,no problemos,men jeg defragmenterer hver dag.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-01-08 08:43

Næh....

Man skal fatte sig i korthed.....

Det giver overskuelighed....

Nu lærte du noget nyt "sune" og det var GRATIS.....

Var der noget du ville sige - eller var det bare dit alm. "blandingsgen" der ytrede sig....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 08:53

Jeg stillede jo et spørgsmål men det kan du vel ikke svarer på smartness

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-01-08 10:38

Til Manse
Hej med dig - er det ikke at overdrive at defragmentere hver dag - så meget vælter du vel heller ikke rundt med filerne på din harddisk?

Iøvrigt havde jeg forventet at få mere plads på harddisken efter defragmenteringen men det gav ingenting - ja, ja, jeg ved at min Pc nu fungerer hurtigere (Det er altså den store bærbare jeg snakker om nu). Den har jeg ikke defragmenteret i de 10 mdr. jeg har haft den og Windows defragmentering tog ca. 1 time. (120 Gb disk - 34 % brugt).
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-01-08 11:09

Ingelein > Det er ikke for meget at defragmentere hver dag, og hvis defrag er sat op til at køre i baggrunden, mærker man det slet ikke.

Og det er ikke noget, jeg føler, tror eller har på fornemmelsen - men noget jeg har prøvet i praksis gennem flere år.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-01-08 11:30

Citat
Hej med dig - er det ikke at overdrive at defragmentere hver dag - så meget vælter du vel heller ikke rundt med filerne på din harddisk?

flytter rundt på filer hele tiden(coder på flere hjemmesider),formaterer fem patitioner på en gang,i rækkefølge og så gir det hurtigere diske(10.000 rpm diske)
Har diskkeeper med licens,den kørte jeg i ti dage så
røg den på lager,tager for mange ressourcer.
Tre klik med musen og alle diske bliver defrag på ingen tid.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-01-08 11:32

Bruger xp's interne defragmenterings system
http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/DrvCareXP.shtml
findes også til vista.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-01-08 11:34

Sunowich > Jeg er ikke enig med dig i, at Refi bruger for få ord. Hvis du nærlæser hans kommentarer, vil du se, at der altid står det samme:

Giv mig point!

Så når han fx bruger 10 ord på at sige det, er det lige præcis 7 ord for meget.

Ja, for hvis man ikke er pointfikseret, går man sgu da ikke ind og giver et kategorisk svar på noget, som man ikke selv har afprøvet og derfor ingen som helst erfaring har med.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-01-08 11:36

man skal som minimum have
Microsoft .NET Framework 1.1
installeret.

Vista
Microsoft .NET Framework 2.0
http://www.softpedia.com/get/System/Back-Up-and-Recovery/DrvCareVista.shtml

Brugt det i ca fire år nu.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-01-08 11:43

kører scanDisk to gange om md/kan kører scandisk på alle diske på en gang,chkdsk)
pluds registry cleaner program,jeg har aldrig fejl i systemet.
nå videre i dagens tekst,er lid kort for hovedet i dag,travelt travelt,min kaffe pause er ovre

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-01-08 11:44

chkdsk=Check Disk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 13:02

Rellom jo når man hedder poientjager-Refi og så bliver han som regel væk når man så stiller ham et spørgsmål han ikke kan svarer på enten for at lede som en gal efter et svar han så kan hoverer over eller også -nu må vi jo se fordi jeg siger dette Og han vil også benægte at han går op i poient eller om han er forrest i køen.Syns jeg har oplevet den type når man en varm sommerdag står i en lang kø er der også altid nogle der bruger alle kneb for at komme foran Kender du det REFI ???

Nå Ingelin Du får jo ikke mere plads fordi du diskfragtmenterer Du kan sådan lidt firkantet sige at når noget installerers så lægges det hvor der er plads på disken ,men det svarer til at hvis hele din familie gerne vil kunne komme hen til hinanden i en fart så er det smartere at de alle sammen bor ved siden af hinanden end at en bor i gedser og en i skagen osv Det er sådan set det programmet prøver at gører altså at få fragmenterne i programmet til at være så tæt/smart placeret så de kan komme i omdrejninger så hurtigt som muligt når du aktiverer et program altså får du ikke mere plads af det for alt er der jo stadigvæk men du får en hurtigere puter af det

Mvh Sunofisken som Smiler selvom -en ikke skinner

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-01-08 13:08

Citat
og så bliver han som regel væk når man så stiller ham et spørgsmål han ikke kan svarer på

Du er næppe i stand til at stille spørgsmål som skulle give svarproblemer....

Men det KRÆVER jo det er spørgsmål

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-01-08 13:09

Så HVAD er det lige du har spurgt om ????

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 13:11

Jeg glemte lige at sige at udover ham der poientjægeren er som omtalt er han også enormt arrogant overfor sine medmenmnesker og som regel også med ,når garden er i gang ,med et rakke projekt, dog ikke festsnakkene

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 13:14

kan du ikke finde ud af at spole lidt tilbage i denne tråd eller du har måske en meget meget lille kortidshukommelse

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 13:18

Ka du se rellom Så kører Poeintjageren Refi På sin Arrogante facon han er oven i købet indstillet sådan i sine to brikker at det er fulstændigt forudsigeligt hvad han disker op med og han kommer ikke med det svar Da han ikke har noget svar Det hedder afledningsmanøvre Ka du også putte den i en lille fesenfarvet kasse og måske også sige vov eller er det for meget på en gang ellers tar vi det i næste hug Vuf Vuf

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-01-08 13:26

Man er jo af gode grunde NØDT til at behandle småtbegavede som børn.......

Fortæl mig nu HVAD det er jeg ikke har svaret DIG på....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 13:35

Ingelin det ville jeg ikke finde mig i hvis jeg var dig Men han spørger hvad det er han ikke har svaret dig på og alle os andre men han kan ikke huske det og kan slet ikke finde ud af at skrolle eller finde ud af hvad der står i denne tråd ka du ikke hjælpe ham for jeg har i tid nu ellers må han vente til senere den stakkel

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 13:37

Og til dig Poientjager du ka jo jage videre imens Ik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-01-08 13:38

Sune din IDIOT....

Jeg er slet ikke i tvivl om HVAD du mener, men jeg vil gerne have det på tryk så du SELV udstiller din dumhed...

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-01-08 13:44

Citat
Man er jo af gode grunde NØDT til at behandle småtbegavede som børn.......

Ok, det vil jeg så huske til en anden gang, men jeg gider ikke bruge mere tid på dig her.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-01-08 13:46

Fornuftigt - hvad skulle vi dog også snakke om

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-01-08 13:50

Citat
Fornuftigt - hvad skulle vi dog også snakke om

Jeg har faktisk arbejdet i børnehave i flere år, så jeg tror godt jeg kunne finde på NOGET.

Men gider som sagt ikke.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-01-08 14:17

Prøv at se: Der er noget både for pointjægere og -
kan ikke defragmentere mere
Fra : minnam
det er et af de første spøtgsmål i seneste

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-01-08 11:45

Til Sunowich

Du skrev:

Citat
Ingelin det ville jeg ikke finde mig i hvis jeg var dig Men han spørger hvad det er han ikke har svaret dig på og alle os andre men han kan ikke huske det og kan slet ikke finde ud af at skrolle eller finde ud af hvad der står i denne tråd ka du ikke hjælpe ham for jeg har i tid nu ellers må han vente til senere den stakkel

Jeg har nu ikke opfattet dette som møntet på mig. så jeg er ligeglad og glad for det svar jeg har fået.

Men der rasler da bravt ind med points til mig, så længe nogen gider tvære rundt i det her.
Hilsen og god søndag fra Ingelein

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-01-08 13:02

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-01-08 15:32

ingelin det ok hvis du er tilfreds med et udokumenteret svar

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 27-01-08 16:14

Ingelein > Fint nok at du er tilfreds med et svar, som er rent hjernespind, men de fleste brugere, der åbner din tråd, er nok mere interesserede i et svar, som har hold i virkeligheden.

Kandu er jo ikke en privat brevkasse, hvor det kun er spørgeren, der ser svarene.