/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Carl Christian Andersen 1849.
Fra : krizz20
Vist : 773 gange
20 point
Dato : 24-01-08 14:34

findes der billede/malleri af carl christian Andersen og hans kone Elisabeth Wienberg

Andersen. Carl Christian Andersen, Maler, Søn af Gadevægter Niels Andersen (f. 1811, d. 1887) og Ane Kirstine f. Jungmann, blev født d. 7. November 1849. Under Slutningen af sin Skolegang vakte han sin Tegnelærer, Landskabsmaler Froms Opmærksomhed og blev af denne anbefalet til Hetsch; han kom efter sin Konfirmation i Maler­lære hos L. H. Holmer (s. d.) og begyndte samtidig (1863) at gaa paa Akademiet, hvor han 18. Marts 1871 fik Afgangsbevis som Maler og har udstillet fra s. A. Han konkurrerede to Aar efter til den Neuhausenske Præmie med »Sigbrit og Christian II«. I 1875 deltog han paany i Konkursen for den samme Præmie med »Mogens Munk tager Afsked med Christian II«. Allerede i 1870 blev han antaget som Elev for at lære at restaurere Malerier hos Malerikonservator F. F. Petersen (s. d.) og da denne tog sin Afsked i 1887, blev Andersen Konservator ved den kgl. Malerisamling. I 1882—83 var han udenlands med en Rejseunderstøttelse paa 1500 Kr. fra Akademiet. Den 18. Januar 1884 ægtede han Elisabeth Wienberg (f. 1859), Datter af Murermester Chr. P. Wienberg og Martine f. Abildgaard. Ved Siden af de nævnte Figurbilleder og nogle Alter­tavler har han malet en Del mindre Billeder, helst med Architektur og enkelte Figurer som Staffage.

(Bricka I, 220. Priv. Medd. Akad. Reitzel. Udst. Fortegn.) N. K. L. I. Febr. 189;.

Accepteret svar
Fra : croaks

Modtaget 30 point
Dato : 24-01-08 15:15

http://www.rosekamp.dk/Weilbach_95_96/a.htm
Men der er ingen billeder.

-croaks

Godkendelse af svar
Fra : krizz20

Dato : 04-02-08 07:14

Tak for svaret croaks.