/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
..En græsk hunds skæbne...
Fra : Birgitta
Vist : 1037 gange
500 point
Dato : 22-01-08 14:20

http://ekstrabladet.dk/112/article966801.ece

Næ, -det er ikke noget spørgsmål... Snarere et debatoplæg..

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 22-01-08 14:31

Har det nogen betydning for dig hvor hunden kommer fra ? Tror du ikke det ligeså godt kunne være sket for en dansk hund ?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-01-08 14:40

Nj... Nu er det sådan, at foreningen "græske hunde" i længere tid har været under kritik fordi de henter hunde til Danmark som bliver presset ud i ustabile hjem, hvor folk egentlig slet ikke er klar til at tage imod en --nogle gange miljøskadet-- hund.
Den unge Kira havde allerede skiftet hjem flere gange i de få år hun havde været i Danmark.
Hun blev 3 år.
Og hun havde allerede været i ét voldeligt hjem.

Det ER altså ikke SÅ tit, der sker SÅ grov vold mod hunde så det ender på forsiderne. Og det er endnu sjældnere, at det er ejeren selv, der mistænkes..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-08 14:43

Jo - der findes nok mange slags mishandlere her i Danmark og det er nok lige meget hvor de mishandlede kommer fra.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-01-08 14:57

Det gør ekstra ondt, når der er tale om en hund, der er fjernet fra sit hjemland for at blive reddet fra en grum skæbne. ---Kun for at møde en endnu grummere skæbne i Danmark.

Eyvind, så vidt jeg kan se, er en ganske ung mand blevet presset til at tage en ulykkelig og adfærdsvanskelig lille græsk gadehundetæve til sig.
Det er simpelthen lige så rædselsfuldt at han er endt med at blive hundemishandler.

Måske fordi han har ladet sig presse til at "redde" en lille græsk gadehund..

Jeg synes det er meningsløst at man samler gadehunde op i Grækenland... og i andre lande.. for at give dem "et godt hjem" i Danmark. Dels er der masser af danske hunde, der savner gode hjem...
Og dels løser det ikke problemet i Grækenland, hvor det er befolkningens holdning til hunde, der er problemet. Jo flere hunde, foreningen "græske hunde" bringer til Danmark, --jo flere hunde kommer der bare til i Grækenland.

Og foreningen bekymrer sig ikke nok om hvor "godt" det danske hjem er.

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 22-01-08 15:28

Nu er der jo ingen dømt i sagen endnu - så jeg synes det er forkert af dig Birgitta, bare at gå ud fra at det er ejeren der har gjort det (også selv om meget tyder på det).

Vi er helt enige om, at foreningen Græske Hunde burde være langt mere kritiske, når de udvælger kommende ejere, men jeg mener overhovedet ikke at det kan sættes i sammenhæng denne forfærtelige sag.

Af andre mishandlingssager der har været i aviserne for nyligt, kan jeg komme i tanke om en der blev slæbt efter en bil + en efter en knallert + et par stykker der er blevet skudt på. Det har da alle været danske hunde.

Og til sidst: Ved du noget som helst om hvorvidt ejeren på nogen måde er blevet presset til at tage hunden til sig eller om han selv har bedt om den ? Eller er det bare rent gætværk fra din side ?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-01-08 16:46

Jeg har fulgt Kiras skæbne på en hundedebatside, længe inden hendes endeligt. Så derfor kender jeg lidt til forhistorien.
På den debatside efterlyste man sidste år et nyt hjem til Kira...
I den sammenhæng kom der flere kritiske røster frem om "græske hundes" metoder når de skulle skaffe nye familier til deres hunde.

Og den sidste ejer er altså bare 19 år. Og hunden havde voldsomme problemer som man forsøgte at løse med en næsten lige så ung "adfærdsterapeut"...

Men du har da ret, det er forkert af mig at dømme ham kun ud fra Ekstrabladets artikel. Det var en fejl..

Jeg prøver bare at forstå, hvad der er sket.
Men alle er da uskyldige til det modsatte er bevist..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-01-08 17:16

Ja, og den tidligere ejer ville ikke indrømme, at det var en problemhund da der skulle skaffes et nyt hjem til dyret, men undskyldte det med, at vedkommende ikke havde "tid" til¨hunden mere , og "overhørte" fuldstændigt adskillige råd om, at det bedste for hunden ville være at få den aflivet........men næ,nej......det ville være synd at aflive sådan en deeeejlig hund, der havde haft sådan en grum skæbne, og den blev så videregivet til ham der nu er under mistanke.......

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-01-08 17:48

Dyrevelfærd i Danmark
Mishandlingen af hunden Kira i Albertslund chokerede fornylig mange mennesker; ligesom de talrige afsløringer af frygtelige dyretransporter, forkrøblede slagtekyllinger og ræve i små trådnets-bure med jævne mellemrum får danskerne til at reagere kraftigt.

Nu har foreningen Græske Hunde taget initiativ til en manifestation:
Lørdag d. 26. januar kl. 14.00 mødes dyrevenner på Rådhuspladsen i København og går i samlet trop til Christiansborg Slotsplads for at demonstrere for dyrevelfærd i Danmark.
Dyrenes Venner støtter initiativet og håber rigtig mange dyrevenner vil møde op.

Læs mere: http://www.123hjemmeside.dk/Gh-julebazar

Skriv under her for dyrevelfærd i hele verden:
http://www.dyrenes-venner.dk/fn_underskriv.asp

Venlig hilsen

Dyrenes Venner
dv@dyrenes-venner.dk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-01-08 18:00

Ja, jeg ved, at Græskehunde er involveret i den demonstration.

De nævner bare ikke, at Kira faktisk er DERES hund. Og dermed deres ansvar...

Heller ikke på deres hjemmeside:

http://www.graeskehunde.dk/

Årsagen til at det var så svært at finde ejeren var, at Kira kun havde den græske chip... Hun var ikke registreret i Danmark..

Det i sig selv er forkasteligt. OG stof til eftertanke for ALLE, der har græske hunde som de er glade for..... Husk at få den registreret i Dansk Hunderegister. Ellers er den væk hvis den bliver stjålet eller løber væk.

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 22-01-08 18:24

Birgitta: Jeg har også læst alt der er skrevet om Kira på den anden debatside - og jeg mener også at hunden skulle have haft fred allerede dengang man søgte nyt hjem til hende. Så vi er nok enige langt hen ad vejen.

Til gengæld har jeg læst på GH's debatforum at de faktisk IKKE ved om Kira er en af deres hunde, så hun kan vel lige så godt stamme fra en privatperson, der har slæbt den med hjem fra Grækenland på en ferie. Eller fra DFAS (jeg ved ikke hvor godt de har "styr" på deres adoptionshunde).
Det jeg synes man kan undre sig rigtigt meget over mht GH er, at de ikke fra starten første præcist register over deres adoptioner...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-08 18:50

Jeg rejser en del til Grækenland og ser hunde under forskellige forhold.
Gadehunde som indtil nu ikke hverken har været agressive over for mig eller sky.
Jeg fodrer principielt ikke dyr i udlandet (jeg er jo væk efter 2 uger), men bare et par rare snakkeord og hundene ser ud som om de har en ven for livet.
Så gadehundene ser ud til at have det nogenlunde og bilerne bremser da op og venter.

Men men men - jeg oplever også "brugshunde" som ikke har det rart. De står som regel bundet i en kort lænke ved et lille "hundehus" og galper når nogen nærmer sig oliventræerne..........Jeg var en gang ved at gå hen for slippe en stakkels hund løs.
Men min kone talte med store bogstaver så jeg gjorde det ikke.
Eyvind.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 23-01-08 10:02

Birgitta du er alt for diplomatisk. Det er simpelthen lovbrud og det kan straffes med bøde ikke at have sin hund registret i Dansk hunderegister.
Det fortæller også noget om den organisation, som du omtaler, at de end ikke har styr på det – hvordan kan de godkendes til, at importere dyr fra andre lande?

Nåe – nej det er jo kun når det er dyr underlagt fødevare styrelsen, at der kræves en import tilladelse. Fra Polen og andre EU lande kan man blot fylde vare vognen op også sælge skidtet her i landet, som ægte hunde eller hunde, som er ”gadebørn”. Vil man så gerne hjælpe sidst nævnte, så prøv i stedet for at præge hundeejerne i de lande, hvor hunde virkelig behandles dårligt.
Det kan ske ved at alle får en FCI stambog.

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 23-01-08 11:53

bb1 : Mener du virkeligt at det vil stoppe at hunde bliver behandlet dårligt, hvis de alle får en FCI stambog ?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 24-01-08 01:51

Nej selvfølgelig er det alene ikke nok. Bruger man eksempelvis de penge, det koster at få en ”gadehund” til Danmark, kan man hjælpe langt flere, der hvor de er, men det kræver en holdnings ændring, for hunde opfattes forskelligt, i nogle lande spises de.

En ting er sikkert var alle hunde registrerede, så kunne vi komme de største hundehandlere til livs og en forening, som vil demonstrerer for bedre hundevelfærd burde gå den vej i stedet for blot at rede nogle ganske få hunde, ved at fragte dem til Danmark
Det vil altid være muligt at få en hund fra et af vore Danske dyreinternater til små penge, så hvorfor ikke rede dem først?

Kommentar
Fra : Faidon

Dato : 24-01-08 21:10

Hej.
Jeg har en hund fra Græske Hunde og har fulgt foreningen i tre år. Jeg kan fortælle, at adoptivfamilierne bliver grundigt undersøgt og vurderet. Der bliver skrevet kontrakt osv. og mere kan ikke gøres.
Foreningen lærer af erfaring, som alle os andre.
Hvis man gider sætte sig lidt ind i foreningens arbejde vil man erfarer at langt, langt størstedelen af deres arbejde består af: steriliserings programmer, foderruter, oplysning af grækerene, fjernadoptioner osv. Adoptionsdelen er en meget lille del af deres arbejde.
Hvis man undrer sig over hvorfor foreningen henter hunde til Danmark kan man på hjemmesiden: www.graeskehunde.dk læse forskellige historier bla. fra de frivillige i Grækenland. Det de, som dyreelskende mennesker, ser af grusomheder hver dag, kan de holde ud, når de kan sende en enkelt hund til et nogenlunde dyreciviliseret land engang imellem.
Jeg ved ikke om Kira var fra Græske Hunde, men hvis hun var, ved jeg hvem der er allermest ked af hendes skæbne.
Men husk! Den der intet gør, gør ingen fejl!

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 25-01-08 00:58

bb1 : Ok, så er vi enige et langt stykke hen ad vejen
(Dog ikke hvis du mener at FCI er den "eneste løsning" da der findes mange gode racer der ikke er i FCI)
Men var alle hunde bare registreret i Dansk Hunderegister, var vi vel også nået langt, det er jo desværre langt fra tilfældet i dag...

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 25-01-08 01:05

Faidon: Hvis du havde gidet læse vores indlæg ordentligt, så havde du nok lagt mærke til at ikke een af os protesterer mod det arbejde som GH gør i Grækenland ! Og vi er nok flere end du regner med, der har sat os rigtigt godt ind i deres arbejde.

At skrive at der "sende en enkelt hund til et nogenlunde dyreciviliseret land engang imellem" er godt nok lidt af en underdrivelse efter min mening. GH tager, så vidt jeg har læst, lige så mange hunde til DK hvert år, som det største internat herhjemme formidler ud (og det var vist tallene for sidste år - det er nok ikke blevet mindre siden...).

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 25-01-08 10:29

KSGP

Vil du virkelig påstå, at man kan løse hele verdens hunde problemer eller blot Grækenlands ved at hundene kommer til Danmark?

Undskyld mig, men det er for naivt. Der imod har jeg i Spanien oplevet hvor meget det i en lille landsby betød, at en ung Dansk pige tog derned og arbejdede i et halvt år på en dyrlægeklinik.
Hun havde en pose penge med til medicin og andet indsamlet i DK for det beløb blev livet bedre for måske 200 hunde i stedet for den ene, som kunne komme til Danmark for det samme beløb.
Det er min pointe i hele denne diskussion og en forening eller organisation som ikke kan gå ind for det vil jeg ikke samarbejde med.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 500 point
Dato : 25-01-08 13:06

Citat
Det de, som dyreelskende mennesker, ser af grusomheder hver dag, kan de holde ud, når de kan sende en enkelt hund til et nogenlunde dyreciviliseret land engang imellem.

Ja, de dyreelskende mennesker får det bedre med sig selv.......men jeg vil alligevel vove den påstand, at de glemmer at tænke lidt længere end "tanken om, at de nu har gjort noget godt og reddet en hund".

For hvem siger, at det er det bedste for hundene

Og føres der egentligt nogen statistikker over eller laves opfølgning på, hvor mange af hundene der kommer helskindede igennem, uden at ende som evigt frustrerede, adfærdsforstyrrede dyr, for hvem det havde været betydeligt bedre at blive aflivet, end at blive brugt til at gi' en flok mennesker en lidt større selvfølelse, fordi "de har gjort en god gerning".

Og undersøges det hvor mange af de græske problemhunde, der rent faktisk sendes videre fra ejer til ejer, efterhånden som folk gi' op, eller simpelthen efter en tid bliver aflivet her i landet..........(det var vist tredje eller fjerde hjem eks. Kira var havnet i siden den kom her til landet??)

Citat
steriliserings programmer, foderruter, oplysning af grækerene

Det kan jeg forholde mig til.....samt en tilføjelse, at aflivning ofte er at foretrække for hunde der har levet en kummerlig tilværelse, som udstødt og uønsket, ofte skadet og syg, da de er så skadede på krop og sjæl, at opretning er umulig, uanset hvor meget nogen så synes, at de fortjener en chance.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-01-08 14:17

Først NU -efter Kira-sagen, begynder Græskehunde at registrere deres hunde i Dansk Hunderegister INDEN de bortadopterer til danskere. Det har andre foreninger gjort længe.

Og jeg ser ingen steder nogen statistik over, hvordan det egentlig går. Dels med de hunde, der "får et godt liv i Danmark"??? Altså der mangler som minimum en registrering af sundhedstilstand, adfærd og evt. ejerskifte. For ALLE. Ikke kun for tilfældige succes-sager.

Og dels, endnu vigtigere: Der er ingen statistikker over, hvor mange gadehunde der var f.eks. for ti år siden. Og hvor mange der er i dag. BLIVER der overhovedet færre?

Min fornuft siger nej. For når man fjerner et antal individer fra en dyrepopulation på et sted, så kommer der mindst lige så mange nye til, --hvis ikke man lukker for tilførslen.
HVIS det gælder for gadehunde også -som jeg tror-- så skaber man bare endnu flere ofre. Dels er der dem, man "redder" ved at sende til udlandet, og dels er der de nye, der kommer til for at udfylde de andres plads.

Hvis noget skal ændres, så skal det nok være politisk. Det lyder horribelt at man ikke må aflive hunde i Grækenland, som "Græskehunde" oplyser.
Og så skal turister have smækket i hovedet hvad der foregår. Hvor elendigt et liv hundene har. Vil turisterne blive ved med at betale til det? Eller måske søge andre rejsemål.

Altså, man slæber jo heller ikke tyren med hjem fra Spanien for at redde den fra tyrefægtning. Hvad skulle det nytte? Tyre er der jo nok af. Og det samme med hunde.

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 25-01-08 14:31

bb1 : Din kommentar var vel ikke ment til mig, men til Faidon ikke ?

Jeg mener netop ikke at man løser nogle problemer ved at adoptere hunde til DK.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 25-01-08 15:52

KSGP - jo undskyld

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-01-08 14:51

Jeg tror, nogle mennesker kan blive "godhedsjunkier"..
Det er endda ikke så galt, hvis det er de mennesker, der virkelig står midt i kaos og knokler for at skaffe bedre vilkår for gadehundene. De slider sig selv op og lukker øjnene for at de reelt ikke gør nogen forskel: der forbliver lige mange hjemløse gadehunde.

Men båndet knækker der hvor deres engagement smitter af på mennesker med mindre overskud.

Det får mennesker til at adoptere hunde, som de aldrig skulle have haft, --måske for at opleve "suset" ved at yde en god gerning...
Når så hverdagen kommer, og der ikke mere er nogen der fortæller hvor god en gerning vedkommende gør, så kan der ske to ting:

ENTEN mister vedkommende interessen for hunden eller frustreres måske oven i købet over at hunden kan være svær at opdrage... Og det kan meget nemt ende i vanrøgt og/eller mishandling.....

ELLER vedkommende higer efter at opleve "suset" igen, --og tager endnu en hund i pleje... Og senere måske én til.. Og én til.

Og de travle foreninger med hundredvis af trængende hunde leverer glad og gerne en ny hund, og en ny hund... og én til...

---Lige pludselig står godhedsjunkien med over 20 hunde, og en vanrøgts-sag på halsen...

http://www.animal-rescue.dk/ribehunde.html

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-01-08 14:53

ups... det var en fejl med DEN pointstigning..... Nå pyt..

Jeg lukker spørgsmålet i morgen eftermiddag..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-08 17:12

Og bare din overskrift gør, at jeg frygter det værste, ergo tør jeg slet ikke åbne dit link, af frygt for hvad jeg kommer til at læse

Bare at se den måde de har dyrene sydpå, .. den ene gang i Malaga, så jeg den sødeste lille puddelhvalp sidde i et udstillingsvindue, i stegende sol.... jamen jeg kunne tage dem alle med hjem

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-01-08 17:22

Nåh, Nordsted... Lige netop DISSE græske hunde ER der nogen, der har taget med hjem til DK....

Såeh...
Er det bedre? Det ER jo ikke nok at "tage dem med hjem"...

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 30-01-08 17:58

Citat
ELLER vedkommende higer efter at opleve "suset" igen, --og tager endnu en hund i pleje... Og senere måske én til.. Og én til.

Her er vi fuldstændigt enige - jeg kender desværre til flere der "sidder i hunde til op over halsen" da de ikke formår at sige nej - og det er, efter min mening, ABSOLUT misforstået dyrekærlighed. 1 har omkring 15 store hunde på 90 m2 og en microskopisk have - og hun bliver ved og ved med at adoptere flere. En anden (der er opdrætter ved siden af) har omkring 25? hunde - jeg ved det faktisk ikke præcis og det tror jeg kun hun selv gør, folk der bliver lukket ind i hendes hus, får vist aldrig hele flokken at se.
Jeg håber sådan at den nye lov, der lige er trådt i kraft, på sigt kan stoppe sådan nogle som hende...

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 30-01-08 17:59

HOV, det skal lige med at det ikke engang er plejehunde de har, men hunde de har permanent adopteret !

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 30-01-08 20:18

Ja, der er som tidligere skrevet meget vi burde se på, at få lavet om her hjemme i lille Danmark inden vi kaster os over andre.

Jeg har også oplevet, hvordan man om natten spændte net ud imellem husene, for så at drive alle de vilde hunde ind i det og slå dem ihjel – det havde dog et formål. Dels at reducerer i deres antal og at spidse de sundeste af dem.

Kommentar
Fra : Faidon

Dato : 31-01-08 20:44

Citat
Faidon: Hvis du havde gidet læse vores indlæg ordentligt, så havde du nok lagt mærke til at ikke een af os protesterer mod det arbejde som GH gør i Grækenland ! Og vi er nok flere end du regner med, der har sat os rigtigt godt ind i deres arbejde.

Jeg læste netop hvad i skrev, og jeg kunne overhovedet ikke se nogen nævne noget om GH´s arbejde i Grækenland. Og hvis man evt. troede at foreningen kun havde adoptionsprogram, ville jeg udrydde en stor misforståelse.
Citat
Vil du virkelig påstå, at man kan løse hele verdens hunde problemer eller blot Grækenlands ved at hundene kommer til Danmark?

Det er jo netop det jeg skriver: adoptionsdelen er det mindste. Og jeg har ikke påstået noget som helst.
Citat
Og føres der egentligt nogen statistikker over eller laves opfølgning på, hvor mange af hundene der kommer helskindede igennem, uden at ende som evigt frustrerede, adfærdsforstyrrede dyr, for hvem det havde været betydeligt bedre at blive aflivet, end at blive brugt til at gi' en flok mennesker en lidt større selvfølelse, fordi "de har gjort en god gerning".

Ja, der bliver fulgt op på hundene.
Citat
Først NU -efter Kira-sagen, begynder Græskehunde at registrere deres hunde i Dansk Hunderegister INDEN de bortadopterer til danskere. Det har andre foreninger gjort længe.

Hvis du ved dette som fakta, så kan jeg ikke forestille mig, at du ikke også ved at der bliver fulgt op på hundene så godt som det er muligt.
Citat
Min fornuft siger nej. For når man fjerner et antal individer fra en dyrepopulation på et sted, så kommer der mindst lige så mange nye til, --hvis ikke man lukker for tilførslen.
HVIS det gælder for gadehunde også -som jeg tror-- så skaber man bare endnu flere ofre. Dels er der dem, man "redder" ved at sende til udlandet, og dels er der de nye, der kommer til for at udfylde de andres plads.

De hunde der kommer til Dk er ikke fødte gadehunde eller gadehunde der har levet i en flok i længere tid. Det er hunde der ofte lige er sat af, kasseret af deres ejere, og som ikke kan klare sig i en flok, bla. fordi flokken jager den væk. Hvalpene der kommer til DK ville alligevel ikke kunne klare sig på gaden. De ville enten dø af sult, forgiftning eller blive kørt ned.

Afslutningsvis vil jeg sige: Mange påstande i denne tråd er ikke sande. Men jeg kan desværre på forhånd mærke at jeg ikke kan flytte noget som helst her. Derfor vil jeg ikke forsøge. Men derimod sige: God arbejdslyst til dem som gør noget for dyrevelfærden ligegyldigt hvor og hvordan, jeg er sikker på at det selvfølgelig er vel ment.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 31-01-08 20:53

Tak for svaret dova.

Gode svar fra dig... Ikke første gang, heller.

Og tak til alle andre også for debatten.

--Der kommer nok flere af den slags rundt omkring..

Det ER jo nok en holdningsændring, der skal til..