/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Nedlagt landbrug
Fra : d01tko
Vist : 3635 gange
50 point
Dato : 21-01-08 23:51

Hejsa.

Jeg overvejer at købe et nedlagt landbrug med tilhørende jord, helt nøjagtigt 17.101 m2. Jorden er udlagt som græsarealer hvad det så end har af betydning, ud over at der er græs på jorden.

Jeg har fået fortalt at jeg kan søge om tilskud til braklægning, og også hørt muligheden om at forpagte jorden ud.

Er der nogen der har erfaring med hhv. det ene og det andet og kan fortælle lidt om hvad der ligger i de to begreber og hvad det giver af indtægter/udgifter/besvær. Jeg er almindelig privatperson og har ikke tænkt at skulle starte noget landbrug op eller have får, heste eller lignende.

Med venlig hilsen
Thomas

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-01-08 00:01

Du kan altid henvende dig i den lokale landmandsforening, de findes i alle kommuner og søge råd der.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 22-01-08 00:49

DET ER SÅ LILLE ET STYKKE AT DET SANDSYNLIGVID IKKE KAN BETALE SIG, MED BRAKLÆGNING.

FOR DET FØRSTE SKAL DET MÅLES NØJAGTIG OP, JORDEN DER ER TIL EJENDOMMEN, MINUS HUS, HAVE, VEJE, TILKØRSEL, VÅDOMRÅDER, TRÆER MM.

DET ER DU NOK NØDT TIL AT FÅ EN LANDBOFORENING TIL, SPØRG OM PRISEN DER.

FOR DET ANDET TALER REGERINGEN OM AT LAVE REGLERNE OM, SÅLEDES AT DET MÅSKE BLIVER ÆNDRET, DET MED AT FÅ PENGE FOR BRAKLÆGNING.

FOR DET TREDIE, NÅR DU HAR BETALT FOR OPMÅLING (DET SKER PÅ DERES PC) ER DET IKKE RET MANGE PENGE DU FÅR PR. ÅR, JEG VIL TRO DET VIL BELØBE SIG TIL CA 600 KR PR. ÅR.

SÅ HVIS DET ER GOD JORD, OG DER ER NOGEN DER VIL FORPAGTE DET, KAN DET VÆRE DET ER AT FORETRÆKKE.

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 50 point
Dato : 22-01-08 05:17

AG112>>du burde holde dig helt fra at svare når du helt tydeligt intet aner om dette emne

braklægning: først skal du søge om det , her bliver du nok nød til at betale en konsulent for at hjælpe , da det ikke er så nemt , du skal have målt jorden op i de enkelte marker af en landinspektør ( ret dyrt ) og så skal du 1 gang om året pudse marken af med en brakpusser eller lign , derudover må du ikke bruge marken til noget , går der feks en hest på marken bare et par dage om året eller du slår et telt op , så ryger tilskudet , ved ikke lige hvad det ligger på i dag , men omkring et par tusinde pr HA

dyrker du selv jorden , kan du så også få tilskud alt efter hvilken afgrøder du har , her skal du også have den målt op

forpakter du jorden ud behøver du ikke selv betale for opmålingen , og lejen du får ligger typisk på samme beløb som du kan få i braktilskud , og en forpaktning løber typisk på en 5 eller 10 års kontrakt

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-01-08 10:42

Bredkær - hvorfor tror du at du ved mere end AG112?
Gad vidst om man ikke skal have grønt bevis fot at få EU støttr til det hele - braklægning o.s.v.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-01-08 11:33

Denne pressemeddelse kan tydes som om braklægningsstøtten er nedlagt eller påtænkes nedlagt: Pressemeddelelse
"Midlertidig afskaffelse af EU's braklægningsordning vil uundgåeligt føre til en reduktion af biodiversiteten i agerlandet - herunder en forringelse af insektlivet."

Det konkluderer Dansk Entomologisk Forening i en henvendelse til fødevareministeren, miljøministeren og miljøordførerne for folketingets partier.

Dansk Entomologisk Forening skal stærkt beklage at regeringspartierne og Dansk Folkeparti netop har vedtaget at støtte EU-Kommissionens forslag om midlertidigt i 2008 at afskaffe EU's braklægningsordning, med deraf følgende udsigt til en opdyrkning af mange af de nuværende braklagte arealer.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-01-08 13:20

d01tko

Læs på denne side

Citat
Reglerne for især landbrugets støtteordninger ændres hyppigt og de kan være svære at forstå. Kontakt derfor altid en landbrugskonsulent for at få afklaret, om den påtænkte udnyttelse af mulighederne i braklægningsordningerne er i strid med reglerne.

http://www.sns.dk/udgivelser/2002/plantforvildt/html/kap12.htm

Jeg vil give en anden bruger i dette spørgsmål ret i at 17.101 m2 ikke er meget.

Jeg tvivler på at du kan få den støtte. Men det opdager du først, i det øjeblik, du undersøger sagen.

Og det skal du gøre, før du køber, hvis det er det, der er afhængigt af købet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-01-08 13:42

Det bliver heller ikke let at foråpagte ud - så skulle der lige være en nabo med fælles skel - Det kan ikke betale sig at køre ret langt med de store maskiner for at bearbejde 3 tønder land. Leje det ud til græsning? Du kan ikke være sikker på at der er græs nok til 2 heste og det er vel synd om en hest skal gå der alene hele året.
Hvad med at plante juletræer? Jeg kender ikke økonomien i det. Plante jordbær? Det giver altsammen arbejde og besvær.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-01-08 13:52

Spørg sælgeren om arealet er tilmeldt EUs enkeltbetalings ordning, hvis ikke jorden er tilmeldt, så kan du ikke komme i betragtning uanset hvilke EU ordninger du vil søge, det var en engangs forestilling for et par år siden og den gentages ikke, som allerede skrevet er braklægning suspenderet, det bedste du kan gøre, er at leje græsnings retten ud, hvis ikke du selv har nogel dyr som kan spise græsset

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-01-08 14:34

Som o.V.n skriver er der kommet nye ordninger i 2006 - Det gør der jævnligt - Sidst jeg hørte om det var de afhængige af indehaveren havde det "grønne bevis." her er en oversigt over enkelt plansordningerne.:

http://www.netpublikationer.dk/DFFE/7637/html/entire_publication.htm

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-01-08 14:49

Her finder du e-mail og telefonnr. til "Landbo nord"s rådgivere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-01-08 14:55

Det grønne bevis er ikke nødvendig for at søge EU støtte, men det er en nødvendighed at arealet er tilmeldt enkeltbetalings ordningen, arealet kan ikke tilmeldes nu, det løb er kørt

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-01-08 15:03

her er en liste over 10 jordbesidderes støtte:

http://www.business.dk/article/20071120/foedevarer/111201221/

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-01-08 16:00

her er et link der ikke kom med før
http://www.landbonord.dk/

Godkendelse af svar
Fra : d01tko

Dato : 24-01-08 21:42

Tak for svarene alle sammen. Kan desværre kun acceptere, og dermed dele point ud, til én bruger.

Kommentar
Fra : skibonitten01

Dato : 07-02-08 00:04

BRAKLLÆGNING JORD.
Det bedste du kan få ud af de 1.6 ha. er at hvis der er en nabo
som vil leje jorden,ogat du så får lejen ind ved at du evntuel får
måske en slagtegris eller andet kød til fryseren.Alt det med at
søge tilskud går til omkostninger,og så skal beløbet beskattes,
så snub hellere nogettil fryseren.( er selv gl.landmand så ken-
der den godt. hilsen og god appetit hvis det kanbruges.
skibonitten01
ø