/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Børnepenge/SU
Fra : hellequaade
Vist : 2947 gange
200 point
Dato : 20-01-08 17:28

Det er lige gået op for mig at man ikke modtager børnepenge for januar kvartal når ens barn fylder 18 d. 2.jan(man får dog 55kr) Men den unge kan heller ikke modtage SU i hele dette kvartal... er det ikke underligt? dengang han blev født var der heller ingen børnepenge i jan. kvartal da han somsagt blev født"2 dage for sent" så moralen må være"fød sidst i et kvartal" ellers bliver du "snydt"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-01-08 17:35

At du ikke fik børnetilskuddet da barnet var nyfødt, er rigtigt nok, meeen at du ikke skulle kunne få det i første kvartalt i 2008 forstår jeg ikke???

Stk. 2. Betingelserne for retten til at modtage børnetilskud skal være opfyldt ved begyndelsen af det første døgn i kvartalet

http://www.workindk.dk/Boernetilskud_arbejde

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-01-08 17:38

Nu var det godt nok reglerne for børnetilskud jeg gav link til, men de må også gælde for børnepengene??

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-01-08 18:08

til gengæld kommer der så en portion ekstra i sidste ende. betalingen bliver bare rykket et kvartal.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-01-08 19:02

jeg går udfra, at det er børnechecken du taler om?

Citat
Udbetales hvert kvartal
Du får børnefamilieydelsen udbetalt kvartalsvis forud. Beløbet er til disposition den 20. januar, den 20. april, den 20. juli og den 20. oktober. I tilfælde af at datoen falder på en lørdag eller en helligdag, udbetales ydelsen den sidste hverdag før.

Børnefamilieydelsen udbetales ikke fra barnets fødsel eller adoption, men først fra begyndelsen af det efterfølgende kvartal.

Eksempel: Hvis du føder dit barn den 5. januar, så vil du få børnefamilieydelse første gang den 20. april.

Udbetalingen stopper den dag barnet fylder 18 år, dvs. der det sidste kvartal kun bliver udbetalt en forholdsmæssig andel af kvartalets ydelse (til og med fødselsdagen).

http://borger.dk/forside/familie-og-boern/oekonomi/boernefamilieydelse

vedr.s.u.

Citat
Hvornår udbetales SU?
SU er forudbetalt, og udbetaling sker normalt den sidste hverdag i måneden. Hvis du ansøger om at få ændret din støtte, kan udbetaling dog også ske i løbet af måneden, idét der er mulighed for udbetaling hver uge.

http://www.life.ku.dk/uddannelse/studerende/su_og_legater/su_Statens_Uddannelsesstoette/hvornaar_udbetales_su.aspx

Kommentar
Fra : hellequaade

Dato : 20-01-08 19:50

Nej!!! Jeg kan ikke få i januar kun for de første 2 døgn... 55kr har jeg fået. Jeg troede heller ikke mine ejne øjne, har været ved at tjekke og den er vist god nok..... men jeg undres for hvem er det lige der skal forsørge en ung under uddannelse... heldigvis kan vi godt, men hvad med dem som ikke kan.... vores søn har ovenikøbet epilepsi og hos kommunen er udmeldingen at de ikke vil hjælpe hvis han ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet.... jeg fatter det ikke... stakkelt de som i forvejen sidder lidt hårdt i det!

Kommentar
Fra : hellequaade

Dato : 20-01-08 19:54

Til hellebirgitte.... du har ret mht til børnechekken, men så vidt jeg kan se kan han ikke få SU før april og det er der jeg mener der er et slip..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-01-08 20:11

Der må være ændret i reglerne, siden min søn på næsten 21, blev 18 år, for der fik jeg da en børnecheck for hele kvartalet.

Nå men når jeg så ser følgende

Citat
For at søge

Du kan aldrig søge SU bagud.

Du kan tidligst søge SU, når du har fået besked om, at du er optaget på uddannelsen.
Hvis du skal læse i udlandet, behøver du dog ikke være optaget på uddannelsen, inden du søger SU.

Du kan tidligst søge om SU tre måneder før den dato, du søger SU fra.

Du kan tidligst få SU fra den måned, hvor du ansøger på minSU, eller dit uddannelsessted modtager din ansøgning.

Sidste frist for at søge SU i en måned, er den sidste dag i måneden. Skal du fx have SU fra august måned, skal dit uddannelsessted altså have modtaget din ansøgning den sidste dag i august.

Begynder din uddannelse efter den 20. i en måned, kan du først få SU måneden efter.

Sidste frist for at søge SU, eller ændre din SU, i et år er den 1. december.
Undtagelser
Fristen 1. december gælder ikke, hvis du først bliver indskrevet på uddannelsen efter 1. december, eller du får et barn efter 1. december og derfor søger ekstra SU.
Udløber fristen for at søge eller ændre SU en lørdag, søndag eller helligdag, forlænges fristen til nærmest følgende hverdag

Står der til gengæld heller ikke, noget om kvartaler..

Din søn skal tale med sin studievejleder på sit uddannelsessted, han/hun kan komme med det rigtige svar. Man kan ikke selv skrive til su, dvs det kan man godt, men de svarer at man skal tale med sin studievejleder

http://www.su.dk/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-01-08 20:33

Her står betingelserne for SU

Citat
For at få SU er der en række betingelser, du skal opfylde:
Du skal være fyldt 18 år
For at få SU, skal du være fyldt 18 år. Du kan få SU fra kvartalet efter, du bliver 18 år. Fylder du fx 18 år i april måned, kan du få SU fra den 1. juli.

http://www.su.dk/index.html?/su/betingelser/default.html

Men jeg vil mene at det er ok, at der ikke udbetales en "børnecheck" efter barnets fyldte 18. år.
Jeg har da ikke fået kvartalet ud til mine børn, da de blev 18 år.

Mine børn fik også først SU udbetalt det 1. kvartal efter de blev 18 år.

Citat
heldigvis kan vi godt, men hvad med dem som ikke kan....

De får hjælp af kommunen. Du skal tænke på at børnechecken udbetales til alle, med det samme beløb, uanset indtægt.

Men jeg kan da godt forstå din frustration over at din søn skal vente næsten 3 mdr. på at få udbetalt SU.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 200 point
Dato : 21-01-08 07:33

Hej igen

Vil bare lige sende dig dette link,ikke en løsning,men en "historie", der minder meget om din.

Jeg kan bestemt godt se, at mange kan komme slemt i klemme pga de stive regler.Men din søn kan heldigvis få hjælp hjemmefra. Jeg ønsker ham held og lykke med uddannelsen, og håber han klarer sig godt.

http://www.ebblog.dk/619/perma/3690/

Kommentar
Fra : hellequaade

Dato : 21-01-08 08:50

Ja hej igen igen!
Ja den historie ligner lidt, men igen er vi nok heldigt stillet, men hvis ikke vi der ikke i forvejen ligger ned skulle kunne råbe op, så ser det sgu sort ud for de som har rigeligt at kæmpe for.
Faktisk er det sådan at min søn pga sin sygdom ikke bare lige kan få et job, men nej stadig ingen hjælp at hente... han medicin er ret dyr og det ville han jo uden penge ikke kunne betale....
Hvorfor f..... skal det hele være så bøvlet. Jeg forstår godt at nogle opgiver.... men kan vi være dette bekendt?

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 24-01-08 00:40

Hvor - ER - det altså synd og uretfærdigt at blive snydt for børnepenge en måned eller lignende, bare fordi ens barn er født på det forkert tidspunkt!

Hvad skal man dog stille op med sådanne "uretfærdigheder", det er jo lige til at ødelægge
hele ens tilværelse med.

Vores yngste søn blev født 3 dage for tidligt til at vi på noget som helst tidspunkt kunne opnå
at få børnepenge til ham, og de 2 tidligere fødte fik vi heller aldrig børnepenge til.

Vi måtte selv tage ansvaret for at klare os økonomisk, og trods det har vi faktisk haft et godt liv.

Vi har det lidt ligesom dyrene, de må også tage ansvar for sig selv.

De skal fx. afpasse deres hastighed efter forholdene, da der ingen er til at fortælle
hvor hurtigt der er forsvarligt for dem at bevæge sig.

De lever fx. efter naturloven, og hvis der ingen superegoistiske mennesker var på Jorden,
så havde de Paradiset for sig selv.

Og hvis vi mennesker når at blive kloge nok, så har vi også chancen for at opleve "Paradiset"
i stedet for at ødelægge det, som vi i realiteten er rigtig godt på vej til i øjeblikket.

Da jeg kun bliver 75 år idag, og således har ca. 55 leveår tilbage, så har jeg måske chancen for at
opleve at menneskene gennerelt bliver kloge nok til at indføre "Paradisiske tilstande".

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : hellequaade

Dato : 24-01-08 08:40

Du må undskylde men jeg fatter ikke meget med det du skriver....
Jeg kan fint tage ansvar for hvad der er mit.... alle 7! Men det er princippet i det forhold at et ungt menneske som er født først i et kvartal faktisk ikke har til dagen og vejen i 3mdr. Det er nemlig ikke alle forældre der har råd. Det kan jo ikke være meningen at et ungt menneske skal melde sig ud af sin uddannelse fordi man skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet...rig eller fattig.
Pointen er at hvis ikke de der har kræfterne til at råbe op gør det, så drukner de som ikke har!
En anden pointe: Hvis vi vil have at vore unge mennesker skal uddanne sig bør vi give dem gode muligheder herfor!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-08 10:07

Hellequaade..... Bravo, godt sagt

Kommentar
Fra : hellequaade

Dato : 24-01-08 12:24

Tak skal du have... rart med et bette skulderklap.

[CITATHellequaade..... Bravo, godt sagt][/CITAT]

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-08 12:26

Helle, jeg kunne ikke give et størrer klap, så hedder det jo vold. Godt nok vinder volden størrer og størrer indpas - det er vist helt moderne- men sådan er jeg ikke

Godkendelse af svar
Fra : hellequaade

Dato : 27-01-08 13:05

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-01-08 13:19

selv tak