/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Jøsses- hva gør jeg nu ?
Fra : malumse
Vist : 2424 gange
500 point
Dato : 17-01-08 19:18

Hej ..Måske er der en der kan hjælp!!

For at gøre en lang historie kort ..
Jeg har været sygemeldt i en del år .. Fået tilkendt revalidering..med en plan på 3 år.
Min revalideringsplan kan ikke overholdes- altså fra min side..Grundet familie og stadig sygdom .
har været til møde på kommunen idag og som hun sagde det er kontanthjælp nu ..
Her hjalp hverken ...jamen jamen ..send mig i noget prøvejob ..Se hvad jeg kan ..lad mig please ...
Nix ..intet hjalp ...
Har været indlagt her i julen - pågrund af min sygdom ( som er discusprolaps) Har hele tiden ondt ..Men som skrevet ...ville godt prøve af - hvad jeg kunne holde til ..Men nix ingen kære mor .Og så er det jo bare sådan !!

Nå ..men mig hjem og se på nettet - hvad sådan en kontanthjælp nu giver i kroner og øre. DET har jeg fundet ...
Så er det - jeg støder på noget det hedder " loft på kontanthjælpen " Hva hulen er det ?????

Og hvad med boligsikring bliver det modregnet eller hvordan ser det ud ??
Skal siges jeg er alene med 2 børn

Hilsen fra Malomme ( som ihvertilfælde vil melde mig ud af a- kassen og fagforening nu ) Så er de penge da sparet

Håber på svar

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-01-08 19:37

Ja, tag en snak med fagforeningen inden du melder dig ud!
Jeg har selv været i en lignende situation for mange år siden - med nogle andre regler - Dengang viste det sig at jeg havde ca 70 dages understøttelse tilgoge.
de 70 dage gav mig tid til at finde en god løsning.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-01-08 19:40

Kære malumse.

Det er da en temmelig alvorlig situation, du er i lige nu. Jeg tror, du har brug for hjælp, fra en uvildig, som virkelig ved hvad det drejer sig om. Mit bedste bud er Hanne Reintoft. Her er hendes mail adresse. Det er godtnok via ugebladet Søndag, men jeg ved, at hun besvarer mails "udenom bladet".
Jeg ønsker dig held og lykke og rigtig god bedring. (Linket virker vist ikke, men så må du evt selv skrive adressen)

hanne.reintoft@soendag.dk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-01-08 19:40

Jamen når du stadig er syg, kan de ikke sende dig på kontanthjælp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-01-08 19:45

Jeg kender ikke meget til boligstøtte, men med kontanthjælp, falder din indtægt en hel del, så jeg tror godt du kan komme i betragtning til at modtage den

Boligstøtte er en ny fælles betegnelse for det, der tidligere hed boligsikring og boligydelse.Boligstøtte gives i form af tilskud til huslejen og beregnes ud fra helt faste regler. Der er tale om en beregning på grundlag af husstandens indtægt, boligens størrelse og huslejens størrelse

Herfra http://www.sr-bistand.dk/netbrevkassen_info.asp

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-01-08 20:06

Her er nogle links. Der er i hvertfald læsestof nok, om det kan hjælpe dig ved jeg da ikke:
http://search.live.com/results.aspx?srch=105&FORM=IE7RE&q=revalidering

Kommentar
Fra : malumse

Dato : 17-01-08 20:12

Tak for svar indtil videre til alle ..Lader den lige stå lidt endnu ..

Til Nordsted ...JO ...det var beskeden jeg fik idag ....Jeg kommer på kontanthjælp påtrods af min indlæggelse i julen ..desuden blev jeg udskrevet med en plan om rygskole- som jeg skal gå på 3 gange om ugen .Faktisk med start imorgen.. Allerede da jeg sagde det stejlede sagsbehandleren ..og sagde så er det kontanthjælp. For du er jo stadig syg og kan ikke følge en revalideringsplan...Grunden til det hedder kontanthjælp er ...at jeg ikke er berettigt til sygedagpenge- da jeg ikke er i arbejde ..
Og hva ved jeg ?? Kunne jo kun nikke og sige nå nå nå

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-01-08 20:34

Malumse, der er noget der halter gevaldigt.

Når du er syg, er det sygedagpenge, også selv om det har overskredet tidsplanen, jeg kan ikke huske, men er det ikke 12 mdr??

Er du for syg til en revalideringsplan, og kan du ikke klarer en arbejdsprøvning, flexjob mm, så er det førtidspension.

Jeg ved godt at reglerne for førtidspension er blevet skrappe, men det kan ikke være rigtigt, at du skal på kontanthjælp pga dårlig ryg.

Prøv at ringe til din læge, og forhør dig, han/hun må kunne svare dig, selv om lægen ikke er socialrådgiver, ved han/hun dog en del

Kommentar
Fra : malumse

Dato : 17-01-08 20:52

Oki ....Nordsted ..

Det vil da lige undersøge....Tak for lidt til " rygsækken" Godt at ha`med ..når jeg skal stå parade på kommunen næste mandag ..

Indtil videre ...tak for hjælpen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-01-08 01:08

Citat
Jamen når du stadig er syg, kan de ikke sende dig på kontanthjælp

Glem du bare det

Jeg kender til mennesker, der efter der blev lukket for sygedagpengene/revalideringsydelse o.s.v. er holdt på kontanthjælp i op til 10 år......med arbejdsprøvninger, udarbejdelse af ressourceprofiler o.s.v. i en uendelighed......FORDI....kommunen sparer penge ved at holde folk på kontanthjælp i stedet for at give dem pension eller fleksjob

Sygedagpenge er normalvis i maks 12 måneder, men hvis det skønnes, at en person kan komme i arbejde igen, kan der gives dispensation i nogen måneder....derefter er det kontanthjælp, uanset hvor syge folk så er.

Malumse, du må endelig ikke melde dig ud af fagforeningen nu.....for du skal ikke, med de nye regler regne med at få pension eller anden hjælp med en discosprolaps som begrundelse for helbredsproblemer......man vil blive ved med at forsøge at få dig på arbejdsmarkedet, og så står du kønt i det, hvis du skal starte forfra i A-kasse, for så mister du din ret til at få efterløn o.s.v.

Vent i det mindste til du får afklaret om du er berettiget til et fleksjob, for så er du bedre stillet i tilfælde af arbejdsløshed senere.....på den anden måde, hvis du frasiger A-kasse/fagforening, hedder det tilbage på kontanthjælp såfremt du kommer i arbejde og senere bliver arbejdsløs

På kontanthjælp har du selvfølgelig stadig ret til boligydelse, den modregnes ikke i kontanthjælpen.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 18-01-08 01:55

Citat
Jamen når du stadig er syg, kan de ikke sende dig på kontanthjælp

Jo det er lige præcist det du kan!!

Er selv lang tid sygemeldt pga en trafik ulykke som skete i August 2004.
Sygedagpenge ophører den dag der ikke ligger en handlingsplad for dig, eller du bliver nød til at stoppe i en revalidering som ikke kan klares alligevel.
En revalidering er sidste vej efter utallige arbejdsprøvninger som sikkert alle er stoppet før tid. (Hvilket er sket for mig flere gange grundet jeg ikke har kunne klare det)
Blev så sat på Kontanthjælp efter et kursus forløb, hvor der ikke kunne laves handlingsplan bagefter, grundet noget personligt.

Nu er det så bare sådan at når man modtager Kontanthjælp er man forpligtet til at møde op i de aktiverings tilbud kommunen stiller frem til dig. Og derefter må kommunen så sørge for der er de skånehensyn som der nu engang er brug for.

Sådan er reglerne ihvertfald for mig, og jeg hører under Aalborg Kommune!

Det med din fagforeningen og A-kasse. Der kan man søge nedsættelse, HVIS men har en indtægt på under dagpenge satsen. Og det har man jo på Kontanthjælp, så er det bare at få kommunen til at skrive ud til dig hvad du modtager også give det til fagforeningen. Jeg har fået nedsættelse i Malerens Fagforening fra næsten 900kr om måneden til 500kr om måneden. Men det er så kun for at holde min encinitet som gælder frem til 2010. Så snak med den A-kasse om hvordan dine timer ser ud. Og få det evt på skrift.

Boligsikring bliver som Dova skriver ikke fratrukket i din kontanthjælp.
Og nu skal du søge alt hvad der kan søges af hjælp.
Hjælp til børnehave/dus/fritidsklub ect.
Fys/Kiropraktor/Tandlæge osv.
Og mener også der er noget med forhøjet børnepenge.

Søger du ikke nogle af delene, kommer kommunen ikke og takker dig for ikke at ha gjordt det.

Jeg har selv søgt alt hvad der er at søge hjælp til. Og har fået hjælp til Fys/Kiropraktor og tandlæge.
Men kan altid få et nej, og man skal ikke ta det som et nederlag at søge.

Håber du kan bruge det til noget.

Vh Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 18-01-08 01:57

Citat
Jamen når du stadig er syg, kan de ikke sende dig på kontanthjælp

Jo det er lige præcist det [B]DE[/B] kan!!

Stavefejl må man også ta med her. *GG*

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-01-08 03:09

Tal med din læge om at blive godkendt til flexjob, det er jeg blevet og da min læge sendte ansøgningen, så forlængede kommunen mine sygedagpenge. Når du er godkendt til flexjob, så kan du gå syg så længe du vil, så får du ledighedsydelse og det er samme beløb som dagpengene.

Da jeg var godkendt til flexjob på 50% så fik jeg ledighedsydelse. Så skal kommunen anvise en et job og det gjorde kommunen, men da havde jeg lige fået brystkræft. Det er 2 ½ år siden og jeg får stadig ledighedsydelse og det har jeg fået hele tiden. Man bliver nemlig ikke sygemeldt når man er godkendt til flexjob, man er jo godkendt fordi man er syg, selv om det er en anden sygdom.

Nu tror jeg kommunen har opgivet at få mig i arbejde selv om jeg er helbredt for kræft, for jeg bliver 60 om ½ år, og så går jeg på flexydelse (som er det samme som efterløn).

Når det gælder penge fra kommunen så er det sådan at de kommer fra forskellige kasser. Nogle kasser får de tilskud til fra staten og nogle skal borgerne betale tilbage til. Jeg ved det er sådan for jeg er kommunalt uddannet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-08 03:27

Mærkeligt land at leve i.....

Ifølge Dit første indlæg har Du spurgt sagsbehandleren om bare lidt arbejdsprøvning, uden resultat.

I andre kommuner bliver folk sendt på arbejde selv om de stiller op med krykker og lægeattester omhandlende at de ikke kan arbejde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-08 08:25

Malumse, som både jeg og granner01 skriver,

Så start med at tale med din læge. Din læge kan så fortælle kommunen, at du stadig er syg, og var indlagt så sent som i julen.

Jeg kender flere der har fået sygedagpenge længere end et år, så jow det kan lade sig gøre, når du stadig er i behandling for din sygdom, med mulighed for at få det bedre, når du bare får ro og de rigtige behandlinger

Mange sagsbehandlere behandler deres klienter som om du skulle udbetale sygedagpengene af egen lomme,

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 18-01-08 09:52

Er ny udsprunget førtidspensionist pga, af en Erhvervs sygdom.

Først vil jeg medgiv min dybeste medfølelse over for dig. Kender lige til det du fortæller.

Jeg er nød til og stille dig et spørgsmål. Hvor er din fagforening, i det her spil. Har du ikke været hos en socialrådgiver på fagforeningen?
Hvis ikke skal du af sted – NU.

Det er desværre blevet sådan i vores system, at det er nødvendigt og have bisiddere med til møder på kommunen.
Det er her din fagforening kommer ind i billet. Tag en med derfra, nå og hvis du skal til flere møder på kommunen.

Så er der lige en regel i socialloven som jeg lige skal meddele dig.
I den står der, at du kan få din sygedagpenge sag forlænget med op til et halvt år, hvis du ikke er afklaret!
Men det skal din fagforening hjælpe dig med og få kørt i stilling.

Hvis du er blevet henvist til kontant hjælp, kan du klage over afgørelsen.
Få din fagforening til og hjælpe dig med det. Du har 3. uger, fra du modtager brevet om kommunens beslutning. Den skal ske pr. skrift.

Så må der jo også ligge nogle lægelige udtagelser i din sag.
Dem skal kommunen tage alvorlig.

Men kort og godt, gå ikke i panik!
Du må for din egen skyld ikke melde dig ud af A-kasse eller fagforening nu.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 500 point
Dato : 18-01-08 10:14

Kære malumse.

Du er landet lige netop der, hvor politikerne ønsker du skal være. Derfor er loven lavet. Svineri vil jeg kalde det.

Normalt kan man kun gå på sygedagpenge i 12 måneder, hvorefter de ophører og man kan (måske) komme på kontanthjælp, afhængig af indkomst fra anden side, forsørger mm. For dit vedkommende, vil der næppe være problemer med at få kontanthjælpen som enlig forsørger.

I "særlige tilfælde", kan man få sygedagpenge ud over 12 måneder. Dette under forudsætning af, at der er udsigt til en afklaring af ens situation, fx man bliver rask efter en operation, medicintilkendelse af førtidspension osv.

Er man kommet ind under en revalideringsplan - kort som lang, skal denne overholdes. Overholdes planen ikke, ryger man ud. Planen kan IKKE genoptages, og man vil normalt ikke kunne få en ny plan!

Det er meningen, at politikerne vil have dig tilbage til arbejdsmarkedet! (Claus Hjort Frederiksen).

I din situation, er der nu kun kontanthjælp tilbage. Mens du får kontanthjælp, kan din kommune/sagsbehandler, sende dig på Jobcentret, som så vil finde ud af hvordan de kan hjælpe dig. Jobcentret vil formentlig lave en opfølgningsplan, hvor du så bliver sent ud til ”anden aktør”.

Begrebet ”anden aktør” indebærer, at du kan blive sendt alle ”mulige og umulige” steder hen, så de kan ”afklare dig”. Hvis ikke der er lavet en ressourceprofil på dig, så få den lavet i din kommune – hurtigst muligt, hvis du har udsigt til langvarig sygeperiode.

Normalt skal man være i aktivering i 30 timer om ugen, men loven åbner mulighed for, at man kan være aktiveret færre timer af bl.a. helbredsmæssige grunde. Der kan fx være tale om et ti timers tilbud. Her er det en forudsætning, at du SKAL være mødt de ti timer om ugen for ikke at blive modregnet i kontanthjælpen. Hvis du fx bliver indkaldt til en samtale (du har mødepligt) fx kl. 10.00 og vedkommende du skal tale med, siger du skal vente, og du først kommer til samtale kl. 12.00, så har du været i aktivering i dine to ventetimer!

Er du ”syg nok” (det skal du have afklaret hos din læge), så er det politiske cirkus = læs kassetænkning begyndt. Det virker på denne måde:

Der hvor du nu befinder dig på kontanthjælp, så har kommunen to muligheder:
1.   Du får lov til at gå hjemme ”uaktiveret” og får kontanthjælp. Staten refunderer 30% af kontanthjælpen til kommunen. Du koster således din kommune 70% af kontanthjælpen.
2.   Kommunen sender dig i aktivering fx hos anden aktør. Du får kontanthjælp. Staten refunderer nu kommunen med 65% af din kontanthjælp, dvs. nu koster du kun kommunen 35% af den udbetalte kontanthjælp.

Førtidspension er nu en kommunaludgift, dvs. en udgift på ca. 155.000 kr. årligt. Så længe du går på kontanthjælp, vil kommunen kun have en udgift på ca. 45.000 kr. årligt. Hvilken løsning tror du din kommune vælger? Praksis viser at de fleste kommuner – jeg tør ikke skriv alle kommuner – holder borgeren gående på kontanthjælp og i aktivering længst muligt = kassetænkning.

Nogle går i meget l a n g tid og venter. Nogle kommuner siger det er pga. kommunesammenlægningerne og personalemangel = Læs 20% arbejdstid til borgeren og 80% til en del ligegyldigt beukrati!

I perioden fra sommeren til 31. December 2002 betalte staten en del af førtidspensionen. Derfor var det MEGET vigtigt for kommunerne, at få flest muligt igennem som førtidspensionist på laveste, mellemste eller højeste førtidspension. Staten betaler nemlig fortsat en del af de pensioner der blev tilkendt før den 31. December 2002. Mange kommuner havde rigtigt travlt den gang!

Det er ikke for meget sagt, at sagsbehandlingen nogle steder var ret ”overfladisk”. Flest mulige igennem på kortest mulig tid, inden den 31. December 2002 = kassetænkning. I det halve år, var det MEGET let at få tilkendt en førtidspension. Hellere en for meget, end en for lidt.

I dag, er det MEGET svært, at få til kendt en førtidspension, kan du gætte hvorfor? Rigtigt gættet: Kassetænkning!

Jeg vil ønske dig alt held og lykke med dig, for det får du brug for. Den tid du skal igennem nu, tærer på dig. Økonomien er én ting, men det psykiske er uoverskueligt. Derfor skal du finde dig en person, måske din læge (?) der kan være din bisidder, da det vil blive meget svært for dig, at kunne kapere al det du vil blive udsat for i ”systemet”, som politikerne alene har skabt for, at DU KAN VENDE TILBAGE TIL ARBEJDSMARKEDET.

Den nuværende beskæftigelsesminister er bl.a. ansvarlig for Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats (LAB) samt Lov om Aktiv Socialpolitik (LAS). Det er disse love du er under.

Med hensyn til din A-Kasse, må du endelig ikke melde dig ud før du er helt skråsikker på, at du ikke får brug for hjælp derfra. Når du har været sygemeldt i så lang tid, er der igen to lovgivninger, der ikke passer sammen. For at få førtidspension, skal du stort set ikke have nogen erhvervsevne tilbage. For at få udbetaling fra A-Kassen, skal du vise du står til rådighed for arbejdsmarkedet, dvs. du skal være beskæftiger i mindst 300 timer inden for tre måneder! Du er således i den ene situation ikke "syg" nok til pension, men heller ikke rask nok til at få understøttelse!

Mange hilsner fra alka

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-01-08 11:45

En af de ting du skal have på banen er sygehuset, hvor du har været indlagt. Alle sygehuse har en socialrådgiver ansat og der kan du få hjælp. Ring til dem og forklar din situation og bed om hjælp. Kommunen har respekt for at et sygehus henvender sig. Og hold tæt forbindelse med din læge. Og hvis du er medlem af fagforening så meld dig endelig ikke ud.

En stor tak til Alka for den forklaring. Jeg ville selv have skrevet den, men jeg kan ikke skrive ret meget. Jeg er godkendt til flexjob p.g.a. slidgigt. Og også i fingrene.

Kommentar
Fra : malumse

Dato : 18-01-08 11:56

Århhh..RIGTIG mange tak .for alle svarene ....de har alle været brugbare for mig
Der er rigtig meget godt " stof" Og en masse at gå videre med .

Med hensyn til min fagforening ...Så er de kontaket og mandag bliver der sat noget igang fra deres side ..
Det var lige igår kl 15.30 - jeg fik meddelsen ...så har først kontaktet dem idag ..

Fint svar alka..... og rigtig meget godt deri ..

Igår sad jeg netop og sagde mange gange ...højt og tydeligt ..jamen jamen ..JEG vil godt arbejde . Giv en chance .lad mig prøve at komme ud og få afprøvet hvad jeg kan .. Hun siger ..det kan jeg ikke nu- da der allerede er lavet en handlingsplan for revalidering. Jeg har været på barsel i ja- næsten et år .. og i den periode ..er min ryg jo desværre ikke blevet bedre . Sådan er det med et spædbarn på armen .

Men venter på hvad FOA kan hjælpe med som sagt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-01-08 14:03

Citat
Tal med din læge om at blive godkendt til flexjob

Det er slet ikke op til lægen at bestemme om folk kan blive visiteret til flexjob eller skal tilkendes pension..........kommunerne skider højt og flot på de lægelige udtalelser.

Jeg ved om mennesker, hvor lægerne gennem flere år har skrevet til kommunerne, at flexjob eller pension er aktuelt, men hvor kommunerne fortsat kører folk "rundt i manegen"

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-01-08 15:18

Ja hurra for demokratiet. Desværre har du ret "dova". Derfor er det vigtigt at man tager fat på alle fronter. Det er synd at der hænger mennesker fat i systemet, bare fordi de ikke kender det.

Kommentar
Fra : Bjarkan78

Dato : 18-01-08 16:34

Rimlig tough situation du er i her, det er desværre den linie du kan forvente med den regering vi har nu om dage.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-01-08 16:42

Malumse, se at få en god veninde involveret og brug hende som bisidder ved møder med kommunen og andre. Lad hende tage notater og snak med hende om mødet. Jeg har selv haft bisidder ved lignende møder og det er guld værd at snakke om det efterfølgende. Det handler bare om at snakke tingene godt igennen, så hænger de bedre fast i hjernen. Og sørg for at få så meget på skrift som muligt.
Bare et godt råd og et stort held og lykke til dig. Og tillykke med babyen.

Kommentar
Fra : malumse

Dato : 21-01-08 19:49

Takker alle der har vist interesse for mit spørgsmål .
Så er der - det med point ..Altid svært at dele ud ..

Ha en rigtig hyggelig uge

Malumse

Godkendelse af svar
Fra : malumse

Dato : 21-01-08 19:49

Tak for svaret alka.